Dieta Montignaca


 
Starszy niż rok
Montignac to dieta polegająca na doborze składników o niskim indeksie glikemicznym (IG), bez konieczności liczenia kalorii. Jej twórca, francuski lekarz Michael Montignac był zdania, że ludzie tyją, bo źle komponują jadłospis. Dieta Montignac przynosi efekty w postaci utraty od kilku do kilkunastu kilogramów w ciągu 4 miesięcy.

 

Na użytek swojej teorii dotyczącej przyczyn tycia (złe komponowanie jadłospisów) Michael Montignac stworzył nowe pojęcie - Indeks Glikemiczny (IG). Wskaźnik ten to podstawa popularnego montignaca, przypisujący poszczególnym pokarmom wpływ na poziom glukozy we krwi. Im większy indeks, tym wyższy jest poziom cukru wywołany przez dany produkt.

Metoda Montignaca

W diecie Montignaca węglowodany dzieli się na „dobre” (o niskim IG) i złe (o wysokim IG). Dobre to te, które nie podnoszą poziomu cukru we krwi, czyli zboża nieoczyszczone, ryż pełnoziarnisty, warzywa strączkowe oraz większość warzyw i owoców. Przyswajanie złych węglowodanów powoduje silny, niekorzystny dla organizmu wzrost poziomu glukozy we krwi, a do tej grupy zalicza się m.in. cukier, mąkę, biały ryż, ziemniaki, bób, kukurydza czy piwo.

Dieta Montignaca - zasady

Jedzenie węglowodanów o małym IG hamuje tycie (a wręcz powoduje chudnięcie), więc menu powinno bazować właśnie na nich. Stosując dietę Montignaca trzeba jeść trzy razy dziennie + podwieczorek. Śniadanie ma być syte, obiad normalny, a kolacja lekka.

Podstawowe zasady diety:

  • nie łączyć produktów o wysokim IG z tłuszczami w jednym posiłku
  • unikać jedzenia produktów węglowodanowo-tłuszczowych
  • wyeliminować z diety cukry
  • jeść chleb pełnoziarnisty
  • wyeliminować z diety ziemniaki
  • wyeliminować z diety biały ryż
  • jeść makaron razowy
  • owoce jeść oddzielnie
  • zrezygnować z alkoholu
  • unikać kawy i herbaty
  • w czasie posiłku ani bezpośrednio przed nim nie pić wody
  • nie spieszyć się jedząc
  • przygotowywać soki owocowe w domu,  bezpośrednio przed spożyciem
  • wyeliminować słodzone napoje gazowane
  • jeść warzywa bogate w błonnik
  • między posiłkami pić wodę mineralną niegazowaną.

Dieta Montignaca - efekty

Na diecie Montignaca chudnie się powoli, bo ok. kilograma tygodniowo, ale jest to trwała utrata wagi. Trzeba też korzystać ze szczegółowych tabel produktów z wyliczonym indeksem glikemicznym. Efekt - w ciągu czterech miesięcy schudnąć można od kilku do kilkunastu kilogramów.

Czytaj też: