Dieta na zdrowe oczy


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Do prawidłowego procesu widzenia niezbędna jest obecność w diecie określonych antyoksydantów.

Zapewne niemal każdemu na myśl o zdrowym wzroku przychodzi do głowy witamina A. Myśl ta jest uzasadniona, gdyż zbyt mała jej ilość w diecie może prowadzić do „kurzej ślepoty”, czyli niedowidzenia o zmierzchu, a także do zgrubienia spojówek i suchości rogówek. Wynika to z faktu, że witamina A jest składnikiem barwnika znajdującego się w siatkówce oka – rodopsyny. Dla dobrej kondycji oczu warto zadbać o właściwą podaż w diecie witaminy A oraz beta-karotenu, który w organizmie ludzkim przekształcony jest w tę witaminę.

Witaminy na zdrowe oczy

Witamina A (retinol) i beta-karoten obficie występują w: tranie (tłuszczu rybim), wątrobie, mleku, maśle, śmietanie, serach, żółtkach jaj oraz warzywach i owocach o żółtej, pomarańczowej i zielonej barwie, m.in. marchwi, morelach, dyni, groszku, fasoli.

Ważne dla wzroku są także witaminy z grypy B, których niedobór wywołuje uczucie pieczenia pod powiekami, łzawienie, zapalenie tęczówki oka oraz światłowstręt.

Źródłem witamin z grupy B korzystnie wpływających na kondycję oczu są jaja, mleku i jego przetworach, a także w gruboziarnistych produktach zbożowych i nasionach roślin strączkowych.

Luteina jest antyoksydantem powszechnie uważanym za zbawienny dla zmęczonych oczu. Gromadzi się w soczewce i plamce żółtej oka, gdzie pełni funkcję ochronną przed wolnymi rodnikami oraz zbyt silnym nasłonecznieniem. Jest to jeden z karotenoidów występujących w żółtych, pomarańczowych oraz zielonych owocach i warzywach.

Czytaj też: Czy dieta wegetariańska może być niebezpieczna dla zdrowia?

Co jeść na jaskrę i zaćmę

jaskra,36422.html">Jaskra - jak z nią walczyć? Okazuje się, że jedzenie ryb, jak również oleju rybiego, tzw. tranu znakomicie zmniejsza ryzyko wystąpienia jaskry. Tran obniża ciśnienie śródgałkowe oczu, którego podwyższone wartości stwierdza się w jaskrze. Potwierdzeniem może być fakt, że jaskra jest chorobą bardzo rzadko występującą wśród Eskimosów, spożywających duże ilości ryb morskich.

Zaćma (katarakta) występująca zwłaszcza w wieku podeszłym może zostać przezwyciężona przez właściwą dietę. Badania prowadzone wśród kobiet w podeszłym wieku wykazały, że szpinak może mieć korzystne działanie w przeciwdziałaniu zaćmie. Prawdopodobnie dzieje się tak, dzięki dużej zawartości beta-karotenu i innych przeciwutleniaczy, które zapobiegają zmianom w soczewkach. Warzywa i owoce obfitujące w beta-karoten, witaminę C i kwas foliowy zmniejsza ryzyko wystąpienia katarakty. Zbawienne znaczenie może mieć także glutation – przeciwutleniacz, którego niskie wartości stwierdza się w zaćmie. Występuję on w szparagach, arbuzach, awokado i pomarańczach.

Zobacz: Dieta dla osób pracujących przy komputerze

Czytaj też: Dieta Konrada Gacy – zasady, przepisy, efekty

Czytaj też: Gradówka (guzek na powiece) - leczenie, przyczyny i domowe sposoby