Nowy sklep

już ON-LINE

Dieta przeciwzapalna - jak przywrócić równowagę organizmu?

Nie od dziś wiadomo, że zarówno ilość, jak i jakość spożywanej żywności wywiera bardzo duży wpływ na funkcjonowanie całego organizmy ludzkiego. W końcu nie bez przyczyny zwykło się mówić, że jesteśmy tym, co jemy. Jak się okazuje codzienne spożywanie niezdrowej, wysoko przetworzonej żywności jest w stanie znacząco przyczynić się pogorszenia stanu zdrowia. Jak sobie pomóc? Wystarczy sięgnąć po dietę przeciwzapalną.
Dieta przeciwzapalna

Artykuł sponsorowany

Spis treści

Dieta przeciwzapalna – co to takiego?

Stan zapalny pojawia się w momencie zranienia bądź też uszkodzenia ciała. W praktyce jest to po prostu w pełni normalna i pożądana reakcja obronna organizmu. Jej celem jest przede wszystkim walka z wirusem czy też bakterią, dzięki której możliwe jest przywrócenie prawidłowych funkcji tkanki. Niestety, proces zapalny może również występować w formie przewlekłej, a ta działa na organizm człowieka w sposób wyniszczający. Co więcej, chroniczne zapalenie bardzo często przebiega bezobjawowo. W praktyce jego bezpośrednią przyczyną jest przede wszystkim niezdrowa dieta, jak również wzmożony stres (również oksydacyjny), zanieczyszczenie środowiska czy też stosowanie używek. Co jednak najistotniejsze to fakt, iż trwający latami stan zapalny często prowadzi do rozwinięcia się groźnych chorób, takich jak miażdżyca, różnego rodzaju choroby nowotworowe, cukrzyca typu 2, choroba Parkinsona czy Alzheimera, nie mówiąc już o reakcjach alergicznych.

Swego rodzaju lekarstwem na przewlekły stan zapalny jest dieta przeciwzapalna. To właśnie ona zapobiega wystąpieniu wymienionych dolegliwości, zaś w momencie pojawienia się choroby hamuje, a nawet cofa zmiany będące następstwem przewlekłego stanu zapalnego.

Dla kogo dieta przeciwzapalna?

Dieta przeciwzapalna polecana jest głównie osobom, które:

- pragną się zdrowo odżywiać
- chcą zmniejszyć ryzyko zachorowania na różnego rodzaju dolegliwości, w tym choroby nowotworowe
- często zapadają na choroby o podłożu autoimmunologicznym
- skarżą się na dolegliwości ze strony układu pokarmowego
- odczuwają zmęczenie i brak energii
- przestrzegają okna żywieniowego

Reklama

Co jeść?

Dieta przeciwzapalna zakłada spożywanie żywności nieprzetworzonej, świeżej przy jednoczesnym wyeliminowaniu jedzenia przetworzonego i typu fast food. Każdy posiłek powinien zawierać w swoim składzie węglowodany (40% – 50%), tłuszcze (30%) i białko (20% - 30%).

Węglowodany powinny być przetworzone w jak najmniejszym stopniu i posiadać niski indeks glikemiczny. W związku z powyższym poleca się spożywanie kasz oraz ryżu. Poza tym warto sięgnąć po błonnik pokarmowy (40 g dziennie), który znajdziemy w owocach leśnych, warzywach i wyrobach z pełnego ziarna. Świetnym źródłem pożądanych tłuszczów są orzechy, a także oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia i olej rzepakowy. Kwasy tłuszczowe omega – 3 odnajdziemy np. rybach. A białko? Takowego dostarczą nasiona roślin strączkowych i soja.

Reklama

Produkty zakazane

Zdecydowanie odradza się spożywanie wyrobów zawierających tłuszcze trans, a więc m. in. margaryn, słodyczy, dań gotowych, zup i sosów z proszku. Należy także znacząco ograniczyć ilość spożywanych tłuszczów nasyconych. Takowe odnajdziemy np. w maśle, serach i mięsie.

Dieta przeciwzapalna – choć bez wątpienia bardzo zdrowa – wymaga jednak poświęcenia znacznej ilości czasu na komponowanie potraw, a następnie ich przygotowywanie. Nic zatem dziwnego, że spora ilość osób już na wstępie porzuca pomysł przejścia na opisywany rodzaj diety. Czy słusznie? Zdecydowanie nie, bowiem obecnie dostępne są już gotowe jadłospisy o działaniu przeciwzapalnym, takie jak np. dieta Food Pharmacy. Warto skorzystać z tego typu rozwiązań zwłaszcza, jeśli plan żywieniowy został opracowany przez profesjonalnego dietetyka.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)