Dieta seniora – 10 przydatnych wskazówek

Z wiekiem zwalnia metabolizm, a dzienne zapotrzebowanie kaloryczne organizmu osób starszych jest mniejsze niż u pracujących osób dorosłych. Mówiąc prościej – organizm potrzebuje mniej kalorii, jednak należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne nie zmienia się. Wręcz przeciwnie – należy tak komponować posiłki, aby pokrywać niedobory związane ze starzeniem się organizmu i stymulować go do lepszego działania. Najlepsza dieta dla starszej osoby to taka, która uwzględnia potrzeby jej organizmu, stan zdrowia oraz choroby towarzyszące. Oto kilka prostych zasad, o których należy pamiętać, planując jadłospis dla seniora.

Spis treści

Z wiekiem zwalnia metabolizm, a dzienne zapotrzebowanie kaloryczne organizmu osób starszych jest mniejsze niż u pracujących osób dorosłych. Mówiąc prościej – organizm potrzebuje mniej kalorii, jednak należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne nie zmienia się. Wręcz przeciwnie – należy tak komponować posiłki, aby pokrywać niedobory związane ze starzeniem się organizmu i stymulować go do lepszego działania. Najlepsza dieta dla starszej osoby to taka, która uwzględnia potrzeby jej organizmu, stan zdrowia oraz choroby towarzyszące. Oto kilka prostych zasad, o których należy pamiętać, planując jadłospis dla seniora.

Należy zwracać uwagę, aby nie pomijać posiłków, gdyż niedożywienie i brak istotnych składników odżywczych mają wpływ na stan zdrowia i ogólne samopoczucie starszej osoby.

Małe posiłki

W przypadku starszych osób zalecane jest spożywanie 4-5 lub nawet 6-7 małych różnorodnych posiłków, regularnie przyjmowanych w ciągu dnia. Organizm łatwiej strawi i przyswoi małe porcje jedzenia, co pozwoli na utrzymanie stałego poziomu energii i zmniejszy dolegliwości pokarmowe. Bezwzględnie należy unikać przejadania się i spożywania dużych ciężkostrawnych potraw.

Do przygotowywania posiłków należy wykorzystywać jedynie świeże, jak najmniej przetworzone składniki, takie jak: nabiał, chude mięso, ryby, ciemne pieczywo, kasze, warzywa. Dbajmy o różnorodność i lekkostrawność posiłków. Dieta lekkostrawna jest zalecana, zwłaszcza u osób starszych.

Do takich zaliczają się potrawy tłuste, smażone, na bazie kapusty, grzybów czy roślin strączkowych (groch, fasola). Ich strawienie wymaga od przewodu pokarmowego wiele pracy, dlatego mogą długo zalegać w żołądku.

Przyprawy lepiej zastąpić ziołami, które są łagodniejsze, a ich umiejętne stosowanie znacznie poprawi smak przygotowanych potraw. Warto także ograniczyć ilość soli, która podnosi ciśnienie krwi. Ograniczenie soli obniży ciśnienie krwi oraz uchroni przed rozwojem nadciśnienia tętniczego.

W przypadku pojawienia się zaparć należy pić dużo płynów oraz spożywać produkty bogate w błonnik, takie jak: soki warzywne, przeciery, suszone owoce. Aby na stałe usprawnić działanie jelit, warto wkomponować je w codzienny jadłospis.

Reklama

Dieta w chorobie

Jeśli starsza osoba zmaga się z cukrzycą, chorobą układu pokarmowego lub układu krążenia, niewydolnością nerek, schorzeniem wątroby lub innymi poważnymi chorobami, to o rodzaju diety i sposobie żywienia warto najpierw porozmawiać z lekarzem prowadzącym leczenie, a następnie z dietetykiem.

Rozdrabnianie, przecieranie lub miksowanie posiłków jest wskazane, jeśli starsza osoba ma problemy z gryzieniem, lub takich postaci pokarmów wymaga jej stan zdrowia, np. w przypadku karmienia przez sondę. Warto postarać się, aby i takie posiłki były ciepłe, urozmaicone i wizualnie atrakcyjne.

Dietę warto uzupełnić dostępnymi w aptece płynnymi preparatami odżywczymi. Stosuje się je między posiłkami lub zamiast mniejszych posiłków, gdyż dostarczają odpowiedniej liczby kalorii, witamin i minerałów.

Osoby starsze często nie dostarczają organizmowi odpowiedniej ilości płynów. Ma to wiele przyczyn: osłabienie pragnienia, nietrzymanie moczu, częste wizyty w toalecie. Wodę i inne płyny należy przyjmować w ciągu całego dnia, często, małymi porcjami. To sprawi, że organizm będzie stale nawodniony. Picie dużych ilości płynów w znacznych odstępach czasu skutkuje chęcią częstego opróżniania pęcherza.

Zobacz: Dieta dla osób pracujących przy komputerze

Oceń artykuł

(liczba ocen 17)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!