Dieta wiosenna (nowalijkowa)


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Nowalijki, czyli pierwsze warzywa to pyszny sposób na zachowanie zdrowia i smukłej sylwetki.

Wiosna i nowalijki . Stęsknieni świeżych warzyw i owoców kupujemy coś, co nam je przypomina.

Jagłospis diety wiosennej

W diecie wiosennej właśnie nowalijki pełnią pierwszoplanową rolę. Stanowią bazę układania jadłospisu. Wykorzystuje się, zatem: rzodkiewkę, szczypiorek, sałatę zieloną, ogórki świeże, pomidory, paprykę, kiełki, koperek, seler, młode buraczki, natkę pietruszki, cykorię, kalafiora, kalarepkę, cebulkę. Jemy także niektóre owoce, oliwę z oliwy, lekki nabiał, drób, ryby, ciemne pieczywo, ryż.

W diecie wiosennej spożywa się 5 posiłków dziennie. Stosując omawianą dietę należy pić ok. 2 litrów wody niegazowanej lub herbatki ziołowej/owocowej, unikać słodyczy i dosładzania potraw.

Poznaj: 6 trików, które ułatwiają odchudzanie

Dieta trwa od 7 do 21 dni i można ją powtarzać, co roku.

Uwaga! Niewskazana jest dla kobiet w ciąży, dzieci i młodzieży, osób cierpiących na wrzody lub choroby jelit i wątroby, z których jadłospisu wyłączono surowe warzywa.

Czytaj też: Czy dieta wegetariańska może być niebezpieczna dla zdrowia?

Śniadania

• Bułkę grahamkę przekroić na pół, posmarować białym serkiem light. Do tego 3 plasterki szynki drobiowej, cztery małe korniszony, pomidor i kilka listków sałaty.

• Dwie kromki średnie chleba pełnoziarnistego posmarować jednym trójkącikiem serka topionego light. Pół małej czerwonej papryki pokroić w paseczki.  Dodać pomidora i posypać wszystko pokrojonym szczypiorkiem lub młodziutką cebulką.

• Wymieszać w misce 2/3 szklanki jogurtu bez cukru, garść muesli tropikalnego. Wkroić pół banana, kilka sztuk winogron. Dosypać łyżeczkę łuskanego słonecznika.

• Trzy listki cykorii, pół papryki, zielenina typu szczypiorek, natka pietruszki, młoda cebulka, mała kalarepka, przyprawy i serek biały light. Wszystko razem pokroić i zmieszać. Położyć na przekrojonej grahamce.

• Grahamka, jajo na twardo, pomidory, szczypiorek, dwa plasterki polędwicy, młoda sałata, trzy listki, jeden plasterek sera żółtego o obniżonej zawartości tłuszczu. Grahamkę należy pokroić na kilka małych kanapeczek. Położyć na nich wyżej wymienione składniki i doprawić pieprzem ziołowym.

• Jogurt light wymieszać z jednym plastrem ananasa, łyżką rodzynek, małą łyżeczką nasion sezamu i dwoma suszonymi morelami. Do tego jedna kromeczka ciemnego pieczywa z suszoną śliwką.

• Pasta z jaja, kilku rzodkiewek skrojonych w kostkę, żółtej małej papryki i świeżego ogórka. Doprawiona zieleniną wspaniale pasuje na bułkę grahamkę.

Potrawy na śniadanie z policzoną ilością kalorii:
(274 kcal) 35g płatków jęczmiennych na mleku 0,5% (1 szklanka), 100 ml (pół szklanki) soku z czarnej porzeczki rozcieńczonego wodą.
(285 kcal) Omlet z 2 jajek z dżemem truskawkowym niskosłodzonym (25g), bawarka bez cukru.
(285 kcal) Omlet z 2 jajek z dżemem truskawkowym niskosłodzonym (25g), bawarka bez cukru.
(263 kcal) Kanapka z 1 kromki chleba sitkowego (25g) z łyżeczką margaryny, plasterkiem sera żółtego gouda (30g), rzodkiewkami (100g), łyżką koperku, winogrona (100g), herbata bez cukru z cytryną.
(274 kcal) 35g muesli z owocami suszonymi ze szklanką mleka 0,5% (250ml), 150ml soku jabłkowego rozcieńczonego wodą.

Drugie śniadania:

• Pół opakowania serka ziarnistego zmieszać z garścią pokrojonej natki pietruszki i kilkoma rzodkiewkami. Pastę podawać zakręcona w rulony ze świeżej zielonej sałaty;

• Szklanka maślanki, mały banan.

• Dwa małe pomidory pokroić w kostkę, dodać pokrojoną w kostkę połówkę papryki, kilka rzodkiewek i garść szczypioru lub młodej cebulki. Wszystko zalać szklanka kefiru.

• Jedna czwarta melona, mały jogurt pitny bez cukru.

• Jeden mały jogurt z nasionami zbóż, jabłko.

• Dwie marchewki posypać cynamonem i zapiekać kilkanaście minut w wysokiej temperaturze.

• Selera naciowego pokroić w kostkę. Dodać łyżkę kukurydzy, świeżego ogórka i rzodkiewkę. Całość można polać jogurtem naturalnym.

Potrawy z policzoną ilością kalorii
(116 kcal)Koktajl ze 150g truskawek i szklanki (200ml) maślanki 0,5%.
(115 kcal) 100g twarożku ziarnistego ze 100g rzodkiewek, herbata bez cukru.
(96 kcal) Jogurt wiśniowy (1 pojemnik 150 ml) z otrębami pszennymi (1 łyżka).
(116 kcal) 1 kromka chleba chrupkiego żytniego z białym serem chudym (50g) i łyżką koperku, sok pomidorowy (200ml).

Obiady:

• Zupa z młodych warzyw. Do rondla z wrzącą wodą wrzucamy kostkę rosołową, pokrojona marchewkę, małą pietruszkę, troszkę selera, 1/3 skrojonego pora, kilka różyczek brokułów, kilka różyczek kalafiora, dwie łyżki zielonego groszku, szczyptę soli i pieprzu lub innej przyprawy zup. Dodajemy makaron, najlepiej świderki. Gdy już zupa będzie gotowa dodajemy skrojony koperek.

• Jeden mały gotowany filet z kurczaka. Podawać wraz z gotowanymi brokułami, marchewką i skrojonym dużym pomidorem. Całość na talerzu obficie posypać pokrojonym szczypiorkiem. Udekorować rzodkiewką i listkami cykorii.

• Gotowana lub pieczona ryba (filet), do tego pół saszetki kaszy gryczanej gotowanej z łyżką oliwy z oliwek i ogromna porcja surówki ze świeżej kapusty, z marchewką i jabłkiem. Podawać z plastrem ananasa.

• Pół saszetki gotowanego brązowego ryżu, pieczony bądź gotowany filet z piersi kurczaka. Filet pokroić w kostkę i wymieszać z brązowym ryżem. Do tego dodać łyżkę oliwy z oliwek, jedną pokrojoną w kostkę ugotowana marchewkę i zielony groszek. Wszystko włożyć do żaroodpornego naczynia przykryć jednym plastrem dużym sera żółtego i zapiec. Na talerzu posypać szczypiorkiem i podawać z zielonym świeżym ogórkiem pokrojonym wzdłuż.

• Spagetti. Ugotowane mięso z kurczaka pokroić kostkę. Świeże pomidory pokroić i usmażyć wraz z trzema zgniecionymi ząbkami czosnku i łyżką oliwy z oliwek. Do tego dodać trzy skrojone i wcześniej podsmażone pieczarki i kilka paseczków czerwonej papryki. Ugotować szklankę makaronu pełnoziarnistego. Podawać posypane szczypiorkiem i surówką z białej kapusty.

• Pieczona ryba (jeden filet), młody szpinak i kalafior gotowane wraz z dodatkiem oliwy z oliwek, rzodkiewki, pomidory i natka pietruszki. Jeden średni ziemniak.

Potrawy z policzoną ilością kalorii:
(443 kcal) 350ml chłodnika z boćwiną i 200g ziemniaków, herbata zielona bez cukru.
(470 kcal) 250 ml rosołu z makaronem nitki, 150g kurzej piersi z rosołu bez skóry, 100g ziemniaków, 200g gotowanej marchewki z groszkiem, herbata owocowa bez cukru.
(477 kcal) 200ml zupy jarzynowej, 150g mięsa wołowego w sosie koperkowym, 40g kaszy gryczanej (suchej), 100g fasolki szparagowej gotowanej, herbata zielona bez cukru.

Podwieczorki:

• małe jabłko pokroić w kostkę i zalać szklanką ciepłego kisielu.

• koktajl z kefiru i truskawek

• twarożek light (małe opakowanie) z połową łyżeczki cynamonu i płaską łyżką płatków migdałowych. Zmieszać.

• jedno duże jabłko

• średni banan

• 3 mandarynki

• 1 pomarańcza

• 1 małe jabłko.

Owoce z policzoną ilością kalorii:
(54 kcal) Pół grejpfruta (około 150g)
(66 kcal) 1 średnia pomarańcza (około 150g).

Kolacje:

• Filet z piersi kurczaka pokropiony kilkoma kroplami sosu sojowego, duży pomidor.

• Ugotowane cztery ziemniaki, pół łyżeczki masła, szczypta soli, koperek, szklanka kefiru. Ziemniaki najlepiej u

• Dwie kromki chlebka ryżowego posmarować serkiem light, położyć rzodkiewkę i liście sałaty. Jedna gruszka.

• gotować w mundurkach.

• Kromka ciemnego pieczywa z wędzona rybą, zielonym ogórkiem, sałatą i rzodkiewką.

• Surówka z białej kapusty, marchewki, oliwy z oliwek. Jabłko.

• Dwa plastry chudej wędliny, plaster żółtego sera, sałata zielona, opakowanie serka ziarnistego.

• Młode buraczki gotowane i pokrojone w plasterki wraz z jedną małą papryką i pół opakowania fasolki białej konserwowej. Dodać kilka kropel oliwy z oliwek. Najlepiej smakuje ze świeżym ogórkiem.

• Kromka chleba razowego (25g) z łyżeczką margaryny oraz 2 cienkimi plasterkami kiełbasy krakowskiej, pomidorem (100g) i łyżką szczypiorku. Bawarka bez cukru.

Zobacz: Dieta dla osób pracujących przy komputerze