Dla urody i humoru! Odświeżamy wiosenny jadłospis

Więcej słońca, dłuższy dzień, a i sezon plażowy coraz bliżej. Wszystko to sprawia, że na wiosnę wielu z nas postanawia wprowadzić w swoim stylu życia i codziennym menu pewne zmiany. Co jeść, by skutecznie wybudzić organizm z zimowego snu, dodać sobie energii i nie dać się wiosennemu przesileniu?

Zimą zwykle mniej dbamy o swój jadłospis, bo komponowanie codziennego menu jest wtedy trudniejsze, a dostępny na sklepowych półkach wybór owoców i warzyw dość mocno ograniczony. Gdy za oknem mróz, mamy też większy apetyt na tłuste i jednocześnie bardziej ciężkostrawne potrawy. W efekcie w świetle pierwszych promieni wiosennego słońca często zauważamy, że przybyło nam kilka nadprogramowych kilogramów.

Sprawdź: Terapie alternatywne: oczyszczanie organizmu

Czas na oczyszczanie?

Czy to znaczy, że powinniśmy przejść na jedną z popularnych odchudzających diet albo rozpocząć modny detoks? – Krążące w internecie „cudowne” jadłospisy czy tak zwane monodiety nie są najlepszym rozwiązaniem. Zwykle są źle zbilansowane i nie odpowiadają indywidualnym potrzebom organizmu, dlatego stosując je, można nabawić się niedoborów składników odżywczych i rozregulować metabolizm – ostrzega dr Monika Dąbrowska-Molenda, dietetyk ze Szpitala Medicover. – Jeśli natomiast chodzi o oczyszczanie, to warto podkreślić, że nasze ciało dba o to własnymi siłami. Jeżeli właściwie się odżywiamy, nie potrzebuje dodatkowego wspomagania specjalnymi dietami czy innymi kuracjami – dodaje. Pamiętajmy, że podstawowe zasady zdrowego odżywiania są niezmienne bez względu na porę roku. Pięć posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu, ograniczenie tłustych pokarmów, soli i żywności wysokoprzetworzonej na rzecz chudych mięs, produktów pełnoziarnistych i warzyw, odpowiednia ilość napojów, a do tego aktywność fizyczna zadziałają dużo lepiej niż kolejna dieta-cud.

Czytaj też: Warzywa i owoce, które powinieneś jeść w marcu

Dla urody i humoru

W marcu jak w garncu, a kwiecień-plecień, bo przeplata – taka pogodowa huśtawka nie najlepiej wpływa na humor i samopoczucie. Wiosenna aura z jednej strony motywuje do działania i zmian, ale z drugiej jest zdradliwa. To właśnie o tej porze roku wielu z nas zmaga się z sezonowym osłabieniem, ma problemy ze stanem skóry, nadmiernym wypadaniem włosów, a także obniżoną odpornością. Tutaj również na pomoc może przyjść nam dieta, która szczególnie w tym czasie powinna dostarczać wszystkie niezbędne składniki odżywcze oraz zwiększoną dawkę witamin i mikroelementów.

By nie dać się przeziębieniom, warto włączać do menu produkty, które w naturalny sposób wzmocnią system obronny organizmu, na przykład bogate w witaminy A, C i E cytrusy, czerwoną paprykę, natkę pietruszki, kiszoną kapustę i ogórki oraz działające bakteriobójczo czosnek i cebulę. – O kondycję skóry, włosów i paznokci pomogą zadbać tłuste ryby, oleje roślinne, warzywa strączkowe, orzechy i ziarna słonecznika, a także razowe pieczywo, płatki owsiane i otręby – doskonałe źródła krzemu, wapnia i cynku – podpowiada dietetyk dr Monika Dąbrowska-Molenda. A co z gorszym nastrojem? W tym przypadku ważna jest nie tylko dobrze zbilansowana dieta, ale przede wszystkim aktywność fizyczna. Wystarczą nawet krótkie spacery w pierwszych promieniach wiosennego słońca, by poprawić sobie samopoczucie.

Czytaj też: Nowalijki - dary wiosny na Twoim talerzu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA