Dlaczego lepiej jeść mniej soli?

Starszy niż rok
Lubimy solić. Statystycznie codziennie każdy Polak spożywa 11 gramów soli. Tymczasem norma WHO jest dwukrotnie niższa. Sól dodaje potrawom smaku, ale jej nadmiar w diecie może zagrażać zdrowiu.

5 gramów soli dziennie, tyle powinniśmy jej jeść, by zaspokoić dzienne potrzeby. Taki poziom spożycia ma pozytywny wpływ na obniżenie hormonu stresu, a nawet podwyższenie poziomu oksytocyny, znanej jako "hormon miłości". Problem w tym, że większa dawka soli staje się już dla zdrowia szkodliwa. Zarzuca się jej powodowanie nadciśnienia tętniczego, udary mózgu, zawały serca, rak żołądka oraz osteoporozę. Według badań brytyjskiego ministerstwa zdrowia samo ograniczenie spożycia soli o 1 gram dziennie przez każdego mieszkańca kraju pozwoliłoby zmniejszyć liczbę zgonów o 4 tys. rocznie.

Ograniczenie spożycia soli

Dzięki apelom lekarzy coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że użycie soli należy ograniczyć. Pokazują to statystyki. PAP donosi, że między rokiem 1998 a 2012 spożycie soli w Polsce spadło z ponad 15 gram dziennie do niecałych 11. Wciąż jest to jednak dawka dwukrotnie wyższa niż zalecana (Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 5 g, Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego 6 g).

Sprawdź: Ukryte źródła soli. Czy na pewno wiesz, które produkty mają jej najwięcej?

By zbliżyć się do poziomu odpowiedniego do zdrowia, wiedzieć trzeba o pewnej ważnej kwestii. Sól występuje powszechnie w sprzedawanej w sklepach przetworzonej żywności. Nie tylko dla smaku, ale również jako ważny środek konserwujący. Sól zawierają kiszonki (ogórki, kapusta), sery oraz pieczywo. Zdarza się, że producenci nie informują o zawartości soli. Można ją określić przez przedstawioną zawartość sodu. 1 gram sodu odpowiada 2,5 grama soli. Dopiero od grudnia 2016 roku będą obowiązywały nowe przepisy unijne zobowiązujące producentów do podawania zawartości soli w sprzedawanych produktach.

Czytaj też: Szkodzą nam wszystkie rodzaje soli

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA