Dlaczego powinieneś jeść brokuły?

Należą do tak zwanej „superżywności”, czyli produktów o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych. Nic dziwnego: są niskokaloryczne i wręcz naładowane właściwościami odżywczymi. Brokuły, bo o nich mowa, zawierają m.in. witaminy A, B6, C, B, K oraz takie składniki mineralne jak żelazo, wapń, magnez, potas i mangan. Co to dla Ciebie oznacza?

Spis treści

1. Dłuższa młodość

Dzięki niezwykle wysokiej zawartości witaminy C (szklanka surowych brokułów pokrywa jej przeciętne dzienne zapotrzebowanie) oraz witaminy A pomagają chronić komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi działaniem tzw. wolnych rodników. A to oznacza, że brokuły są naszymi sprzymierzeńcami w walce przeciw starzeniu się. Witamina C, uczestnicząc w produkcji kolagenu, pomaga też wzmacniać tkanki i utrzymywać odpowiednią strukturę komórek. Witamina A z kolei pełni istotną rolę w utrzymywaniu zdrowej skóry, kości i oczu, chroniąc przed zaćmą oraz zwyrodnieniem plamki żółtej oka.

2. Lepsza odporność

Brokuły wzmacniają nasz układ immunologiczny i pomagają chronić przed infekcjami a nawet alergiami (to również zawdzięczamy wysokiej zawartości witaminy C, a także kemferolowi - flawonoidowi obecnemu w brokułach).

Czytaj też: Co jeść, żeby nie chorować? 10 produktów żywnościowych, które podnoszą odporność

3. Mocne kości

Dzięki zawartości witaminy K oraz wapnia pomagają utrzymywać nasze kości w dobrym stanie. Witamina K ma działanie regulujące ich mineralizację oraz ułatwiające wchłanianie wapnia. Jej wysokie spożycie jest powiązane z większą gęstością kości.

4. Zdrowy układ krążenia

Zawartość dwóch frakcji błonnika (rozpuszczalnego, który pomaga obniżać poziom cholesterolu we krwi, i nierozpuszczalnego, który chroni przed zaparciami) pozwala redukować ryzyko chorób serca. Dodatkowo brokuły zawierają magnez (pomocny w regulowaniu rytmu serca i obniżaniu ciśnienia krwi), kwas foliowy i witaminę B6  (dwie witaminy przekształcające homocysteinę, której wysoka zawartość powiązana jest z większym ryzykiem chorób układu krążenia, w nieszkodliwe substancje).

5. Ochrona przed nowotworami

Brokuły zawierają liczne substancje aktywne (np. sulforafan), które hamują wzrost komórek rakowych, blokując enzymy wspomagające ich rozwój. Ich działanie przeciwrakowe zostało udowodnione licznymi badaniami.

Rada: Żeby pomóc w aktywacji właściwości antyrakowych, połączmy dodatkowo brokuły z musztardą, wasabi czy czarną rzodkwią.

Jak gotować brokuły?

Aby w pełni korzystać z dobrodziejstw brokułów musimy pamiętać, ze długie gotowanie znacznie obniża ich wartość odżywczą. Gotujmy zatem brokuły na parze, bądź też delikatnie tylko obgotowujmy je, wrzucając do wrzątku i pozwalając, by pozostały lekko chrupiące.

Czytaj też: Jak namówić dziecko do warzyw

 

Magdalena Olańska - dietetyk, diet coach, kognitywistka. Może pochwalić się szerokim i różnorodnym doświadczeniem zawodowym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach, m.in. na Uniwersytecie w Walencji, gdzie wraz z grupą naukowców z różnych krajów prowadziła badania dotyczące żywności funkcjonalnej. Uczestniczka konferencji, propagatorka zdrowego odżywiania. Brała udział w programach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki (m.in. "Mądre żywienie, zdrowe pokolenie", czy "1000 wizyt dla serca"). Obecnie zawodowo zajmuje się pomocą osobom z problemami żywieniowymi.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA