Długa podróż wyzwaniem dla kierowcy

Wielogodzinne siedzenie za kierownicą to poważne wyzwanie dla osoby, która na co dzień jeździ samochodem tylko na trasie dom-praca oraz na innych stosunkowo niewielkich dystansach. Do kilkusetkilometrowej lub jeszcze dłuższej podróży trzeba się odpowiednio przygotować, planując odpowiednio postoje, posiłki i odpoczynek. Inaczej grozi nam zmęczenie i osłabienie koncentracji, a od tego do wypadku jest już bardzo blisko.

Szykując się jako kierowca w długą trasę trzeba wziąć pod uwagę kilka istotnych spraw:
- własną kondycję i swój rytm biologiczny
- porę roku i przewidywaną pogodę
- rodzaj trasy jaką się będzie jechało
- ewentualne przeszkody i utrudnienia, które możesz spotkać na drodze
- jakich pasażerów wieziesz

Wyrusz rano

Choć są osoby, które specjalnie decydują się wyruszyć w trasę późnym wieczorem, zakładamy, że większość z nas wstaje rano po normalnie przespanej nocy. A w przypadku całodziennej podróży porządne przespanie poprzedzającej nocy jest szczególnie ważne. Wyruszyć należy między 6 a 7 rano, ponieważ o tej porze człowiek jest wypoczęty, uważny, a jego reakcja odpowiednio szybka. Zimą warto poczekać, aż się rozjaśni, aby nie zaczynać podróży po ciemku. Pierwsza przerwa powinna nastąpić około godziny 8.00, a kolejne powtarzać się co 2 godziny. Każda z przerw powinna trwać około 20 minut. Koniecznie należny wówczas pospacerować, zrobić kilka przysiadów, napić się, zjeść lekki posiłek - owoce, jogurt, kanapkę. Przed południem warto napić się kawy.

Popołudniowy kryzys

Około godziny 14 należy zrobić sobie dłuższy odpoczynek, trwający około godzinę. Organizm znajduje się wtedy w popołudniowym niżu , który może mieć zły wpływ na zdolność prowadzenie pojazdu. Słabnie koncentracja, wydłuża się czas reakcji, kierowcy częściej popełniają błędy. Trzeba zjeść obiad, a potem zdrzemnąć się pół godziny w samochodzie.

Wieczorny odpoczynek

Jeśli wyjechałeś o 6 rano, to koniecznie powinieneś zakończyć podroż około 18.00. Jeśli nie jesteś u kresu podróży, zaplanuj sobie nocleg . Twój organizm potrzebuje odpoczynku, aby kolejny dzień ponownie spędzić za kierownicą. Pamiętaj, że prowadzenie samochodu dłużej niż 12 godzin w ciągu doby jest bardzo niebezpiecznie. Tracimy koncentrację, popełniamy błędy. W dodatku prowadzenie po ciemku jest trudniejsze i dużo bardziej stresujące.

Reaguj na nieprzewidziane okoliczności

Sytuacja w podróży może zmieniać się bardzo dynamicznie i wówczas trzeba wykazać się elastycznością. Korek, objazd, jakiś wypadek na drodze lub jej remont sprawią, że twój misterny, z góry założony plan rozsypie się w proch. Jeśli straciłeś godzinę lub dwie, nie zwiększaj radykalnie szybkości, aby je narobić. Nie denerwuj się, jeśli opóźnienie spowoduje twoje wymiotujące dziecko albo nagła ulewa. Są to okoliczności, z których wystąpieniem zawsze trzeba się liczyć. A nade wszystko nigdy nie zapominaj, że najważniejsze jest twoje własne samopoczucie. Nie lekceważ ziewania lub syndromu opadających powiek, bo od tego do zaśnięcia za kierownicą, przy wtórze usypiającego mruczenia silnika, jest już niedaleko. W takich sytuacjach natychmiast zjedź na bok i odpocznij lub zdrzemnij się kwadrans. Nie ryzykuj! Pamiętaj, że lepiej dojechać na miejsce później niż wcale.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA