DNA pokaże, kto zachoruje na raka

Najnowsze wyniki badań mogą zrewolucjonizować walkę z rakiem – naukowcy odkryli bowiem, że powstawanie nowotworu związane jest bezpośrednio z błędami, jakie występują w naszym zapisie genowym.

Wyniki najnowszych badań opublikowano w „Nature Genetics” i „Nature Communications”. Pod uwagę wzięto wyniki z ponad 160 ośrodków, gdzie analizowano wiedzę z zakresu genetyki i nowotworów. W testach porównywano materiał genetyczny od 100 tys. pacjentów cierpiących na raka piersi, jajnika lub prostaty z materiałem pochodzącym od 100 tys. zdrowych osób.

Czytaj więcej: Kto jest narażony na raka piersi?

Wykrywanie raka piersi

Naukowcy przyznają, że nie badali całego materiału genetycznego, a jedynie wybrane fragmenty, w których najczęściej dochodzi do niekorzystnych zmian związanych z występowaniem nowotworu. Przedmiotem analizy były tzw. błędy w literowaniu DNA, czyli pomyłki w układzie naszej informacji genetycznej. Choć takie błędy, nazywane w skrócie SNP (ang. single nucleotide polymorphism – polimorfizm pojedynczego nukleotydu), dotyczą każdego człowieka i nie muszą się wiązać z rozwojem nowotworu, naukowcy zwrócili uwagę na coś innego: jeśli wspomniane „literówki” pojawiały się w konkretnym rejonie DNA, zaburzały funkcjonowanie komórek, a co za tym idzie – powodowały raka.

Zobacz też: Stanik wykryje nowotwór piersi.

Dzięki testom naukowcy dwukrotnie zwiększyli liczbę miejsc, w których, jeśli pojawi się SNP, zwiększa się także prawdopodobieństwo wystąpienia jednego z trzech wyżej wymienionych nowotworów. Badacze mają nadzieję, że jeśli faktycznie występowanie błędów w określonych pozycjach DNA oznaczać będzie lepsze poznanie mechanizmów powstawania nowotworu, ryzyko zachorowania na raka będzie w przyszłości oceniane indywidualnie.

Czytaj także: Choroba Amazonek – jak wykryć raka?