DNA rodziców pozwoliło odczytać cały genom płodu

Spada koszt sekwencjonowania DNA, rośnie dokładność procedur. Naukowcom udało się odczytać cały genom płodu korzystając z DNA rodziców

Uczeni w USA odczytali cały genom płodu ludzkiego używając do tego próbek krwi ciężarnej kobiety i śliny ojca dziecka - podał New York Times streszczając wyniki badań z periodyku Science Translational Medicine - informuje rynekmedyczny.pl za PAP. Jak czytamy w depeszy, może to mieć poważne implikacje etyczne.

W przypadku o którym mowa, genom został odtworzony przez naukowców z University of Washington, którzy wykorzystali do tego celu nową metodę szybkiego sekwencjonowania DNA i specjalne sposoby obliczeń.

Co da nam nowe odkrycie?

Pozwoli to rodzicom poznać całkowity plan genetyczny nienarodzonego jeszcze dziecka i wykryć u niego wiele ewentualnych schorzeń genetycznych. Co warte podkreślenia, odczytywanie genomu w ten sposób może prowadzić do trudnych dylematów etycznych, ponieważ należy liczyć się wtedy ze wzrostem liczby aborcji.

Na razie, jak podkreślają eksperci, procedura odczytywania genomu płodu na podstawie próbek DNA od rodziców jest niezmiernie kosztowna - szacuje się jej koszt na 20-50 tysięcy dolarów. Dotychczas sekwencję DNA nienarodzonego dziecka określano na podstawie komórek samego płodu, co łączy się z pobraniem próbek z tkanki łożyska. Jest to jednak procedura inwazyjna pociągająca za sobą pewne ryzyko poronienia.

źródło:rynekzdrowia.pl

Zobacz: DNA pokaże, kto zachoruje na raka

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

Pytanie: Ile przeznaczył/abyś na bankowanie krwi pępowinowej w ciągu roku?

0 zł