Dobra dieta dla twojego mózgu


 
Starszy niż rok
Chcesz w starszym wieku mieć pamięć nastolatka? Nakarm odpowiednio swój mózg. Dobrze zbilansowana dieta spowoduje, że będzie on pracował na najwyższych obrotach przez wiele lat.

Twój mózg to twardy dysk całego organizmu odbiera, przetwarza i zachowuje miliony informacji. By robić to sprawnie potrzebuje przede wszystkim stałego dopływu energii, jak również wielu składników, które go budują i zapewniają odpowiednie przekaźnictwo nerwowe. Przeczytaj także: Ćwicz swój umysł

Stały dowóz paliwa – glukoza i tlen

Myślenie, zapamiętywanie i koncentracja wymagają  sporej ilości kalorii, które dostarczasz z odpowiednich produktów. Niezbędna glukoza – to jedyne źródło energii dla ośrodkowego układu nerwowego oraz tlen, który umożliwia jej spalenie. Podstawowym źródłem tego składnika są węglowodany, które w odpowiedniej ilości musisz codziennie dostarczać organizmowi. By mózg pracował sprawnie przez cały dzień, jedz regularnie, co 3-4 godziny. Nie wychodź też z domu bez śniadania

Podstawowe składniki odżywcze

Węglowodany, bez nich ani rusz! Ważne jest by przyjmować ten składnik z odpowiednich produktów spożywczych. Znajdziesz je w pieczywie razowym, kaszach, brązowym ryżu, makaronie razowym, muesli, płatkach np. owsianych lub jęczmiennych, a także nasionach roślin strączkowych.

Białko to składnik odpowiedzialny za odbudowę i regenerację komórek nerwowych. Raz dziennie jedz więc porcję produktu będącego źródłem pełnowartościowego białka: chude mięsa, twaróg oraz ryby.

Tłuszczom mówimy nie! Chodzi tu szczególnie o zwierzęcy, nie rezygnuj jednak z tłuszczów roślinnych (oliwa z oliwek, oleje roślinne, miękka margaryna).  Badania wskazują, że dieta bardzo niskotłuszczowa może przyczynić się do rozwoju chorób układu nerwowego np. depresji. Potrzeby jest także cholesterol – choć w nadmiarze jest bardzo szkodliwy, to w ograniczonych ilościach działa korzystnie, wchodzi bowiem w skład komórek układu nerwowego.

Czy wiesz, że: Jabłka ochronią przed udarem mózgu

Chcesz mieć  świetną pamięć? Jedz codziennie produkty posiadające niżej wymienione składniki:

Witaminy z grupy B -  jej źródło to: produkty pochodzenia zwierzęcego: mięsa, ryby, jak również produkty roślinne: produkty zbożowe – kasze, pełnoziarniste pieczywo, nasiona roślin strączkowych, orzechy.

 Lecytyna –by nie dopuścić do niedoboru tej substancji jedz często produkty sojowe (np. kiełki), 2-3 razy w tygodniu jajka i raz na tydzień na obiad mięso wołowe, na przekąskę skuś się czasami na orzeszki ziemne.

Żelazo – najlepszym źródłem żelaza jest wątroba i czerwone mięso, ale również nasiona roślin strączkowych – soja, soczewica, żółtka jaj, kasze, nasiona dyni, orzechy, migdały, suszone figi i morele, pietruszka, szczypiorek i szpinak.

Magnez i wapń – pijmy codziennie mleko, jogurty i kefiry, zamień pieczywo białe na pełnoziarniste, do obiadu jedz kaszę gryczaną, na deser garść migdałów, a Twój organizm na pewno dostanie odpowiednia dawkę wapnia i magnezu.

Cynk –znajdziesz w owocach morza (ostrygi), jak również w mięsie, fasoli, kaszy gryczanej i orzechach.

Potas – jego źródłem są nasiona roślin strączkowych, orzechy, pietruszka, melon, awokado, porzeczki, banany.

Fosfor – występuję w serach, mięsie i rybach.

Kwasy omega-3 – jeżeli chcesz dostarczać organizmowi odpowiednią ilość tych kwasów jedz raz w tygodniu porcję tłustej, morskiej ryby (makrela, śledź, łosoś) i codziennie dodawaj do potraw oleju rzepakowego i sojowego.

Dodatkowe rady

  1. Niezbędny jest codzienny wypoczynek i regeneracja, najlepiej podczas snu.
  2. Nieprzerwany 7-8 godzinny nocny sen zapewnia mózgowi odpowiednie dotlenienie.
  3. Ćwicz, biegaj, spaceruj i jeździj na rowerze – najlepiej na świeżym powietrzu!
  4. Ćwicz swoją pamięć, czytaj, rozwiązuj krzyżówki, ucz się nowych rzeczy, np. języków.
  5. Zmniejsz spożycie używek, nie pij za dużych ilości alkoholu.
  6. Złudne działanie kawy, im częściej ją  pijesz tym bardziej przyzwyczaja się do niej organizm i zmniejsza się jej działanie pobudzające. Zamiast kawy pij zieloną herbatę i dużo wody

Czytaj też: 7 fascynujących faktów o mózgu