Domowe sposoby na zasypianie


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Masz problemy z zasypianiem? Rano, kiedy się budzisz czujesz się niewyspany i zmęczony? Dobrze trafiłaś/eś. Przedstawiamy wiele domowych i prostych sposobów na dobry sen, które możesz wypróbować zanim zasięgniesz porad lekarza.

Zasypianie obecnie staje się coraz większym problemem ze względu na zwiększające się tempo naszego życia. Praca, rodzina, środowisko w którym żyjemy stawiają przed nami nowe wymagania i obowiązki, którym nie zawsze możemy sprostać. Stres towarzyszy nam zwykle od początku dnia, począwszy od wybierania się w pośpiechu do pracy. W pracy zaś kieruje nami chęć sprostania wszelkim zadaniom, myśl o awansie, obawa przed jej utratą. W domu niekiedy też nie znajdujemy spokoju.

Pomysły, problemy, nowe zdarzenia, cała ta mieszanina stresogenna nie wpływa pozytywnie na zasypianie. Jednym słowem winę za całonocne przewracanie się z boku na bok ponoszą nasze codzienne zmartwienia.

Dodatkowo kłopoty z zaśnięciem obserwuje się po zbyt obfitym posiłku, zjedzonym w późnych godzinach wieczornych, wypiciu mocnej kawy, herbaty czy innych napoi zawierających kofeinę. Te wszystkie czynniki powodują chwilowe problemy ze snem. Eliminacja ich powinna spowodować ustąpienie zaburzeń związanych ze spaniem.

Zobacz: 7 podstawowych zaburzeń snu

Poskromić emocje

Zacznijmy na początek od odwrócenia uwagi od naszych kłopotów, czyli przykładowo zajmijmy się czytaniem książki. Dobre byłoby także zwalczanie stresu np. odpowiednimi technikami i ćwiczeniami relaksacyjnymi lub fizycznymi (siłownia, basen, aerobik).

Zapewnijmy naszemu ciału dawkę odpowiedniej ilości aktywności, wiadomo, że zmęczony organizm łatwiej zasypia.

Pomaga zasnąć ciepła kąpiel, nie za gorąca, najlepiej w połączeniu z masażem. Podobnie działa słuchanie cichej, łagodnej muzyki przed snem.

Innym sposobem jest wykonywanie prostych ćwiczeń relaksacyjno – oddechowych np. wolne oddychanie przez usta i nos, zatrzymanie oddechu na chwilę i powolne wypuszczanie powietrza. Zadaniem powyższych ćwiczeń jest uspokojenie, rozluźnienie i wprowadzenie takiej atmosfery do sypialni.

Czytaj też: Co się dzieje w naszym mózgu podczas snu?

Przygotujmy się do spania

Oprócz odpowiedniego przyszykowania się do zaśnięcia, należy również zadbać o dobre otoczenie. Postarajmy się przed nocnym odpoczynkiem wywietrzyć pokój, wedle starej zasady, że najlepiej się śpi w średnio wilgotnych i chłodnych pomieszczeniach.

Zadbajmy aby nasze łóżko było wygodne, miało odpowiednie wymiary. To nie wszystko! Zdrowy sen może zapewnić dobrze dobrana kołdra, pidżama. Ustalmy sobie też stały, codzienny rozkład przed zaśnięciem. Wyznaczenie określonych godzin do wstawania i zasypiania pozwala na zorganizowanie wieczornych czynności. To z kolei oznacza, że nasz organizm „uczy się, przyzwyczaja” że nadchodzi czas na sen.

Innymi metodami na problemy z zaśnięciem jest wypicie szklanki ciepłego mleka z miodem albo jedzenie suszonych owoców.
W aptekach gotowe do nabycia są preparaty pozwalające szybko zasnąć. Bądźmy tylko świadomi, że tabletka nasenna nie rozwiązuje przyczyny złego zasypiania. Środki te natomiast łatwo uzależniają.

Lepszym rozwiązaniem jest picie naparów ziołowych, które uspakajają i tym samym pomagają zasnąć, np. napar z liści mięty, melisy, kozłka lekarskiego czy dziurawca. Napary ziołowe mają to do siebie, że dla uzyskania efektu należy pić je codziennie przez okres co najmniej 3-4 tygodni.

Czytaj także: Co się dzieje w naszym mózgu podczas snu?

Czytaj także: Bezsenność i depresja często idą w parze

Temat miesiąca: Gardłowa Sprawa, przeziębienie i grypa