Fitosubstancje. To nie witaminy, ale też ich potrzebujesz!

Choć ich naukowe nazwy nieco przerażają, nie należy bać się tych niezwykłych substancji. Zawarte w pożywieniu fitozwiązki mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia.

Fitosubstancje to związki chemiczne zapewniające roślinom ochronę przed infekcjami. Znajdują się w warzywach i owocach, nadając im kolor, smak oraz zapach. Można też znaleźć je w ziarnach, herbatach czy winach.

Nie należą ani do witamin, ani pierwiastków śladowych zawartych w roślinach. Ale to jeden z najważniejszych składników naszej diety. Naukowcy odkryli ich aż 30 tysięcy, a najnowsze badania wskazują na znaczną rolę w poprawie naszego zdrowia.

Czytaj też: Niezbędne witaminy i składniki mineralne - gdzie ich szukać?

Codzienna dieta

Nie zdajemy sobie sprawy, że na co dzień zjadamy przynajmniej 1 g fitozwiązków, których sporo w herbacie oraz czerwonym winie. Dieta, w której znajdują się owoce, warzywa, ziarna, oraz takie napoje jak herbata czy kakao, sprawia, że zjadamy nawet do 10 tysięcy składników dziennie.

Flawonoidy niszczą wolne rodniki

Związki te mają właściwości przeciwutleniające, niszcząc wolne rodniki. Zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej. Ostatnie badania naukowe wykazały, że flawonoidy mogą zmniejszać także ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Dzięki nim reguluje się poziom glukozy we krwi. Zapobiegają tym samym otyłości, chorobom układu krążenia.

Flawonoidy znajdziemy w ziołach (tymianek), warzywach (pietruszka, seler) oraz owocach o czerwonym i niebieskim odcieniu. Ale nie tylko – herbata oraz czekolada również zawierają w sobie znaczne ilości flawonoidów.

Kwercetyna hamuje rozwój komórek nowotworowych

W skład flawonoidów wchodzi kwercetyna, która posiada właściwości przeciwzapalne. Łagodzi reakcje alergiczne układu oddechowego oraz skóry, a także stany zapalne stawów i mięśni. Zapobiega również tworzeniu się zakrzepów we krwi, chroniąc przed tak zwanym złym cholesterolem.

Odkrycia naukowe American Cancer Society udowodniły, że kwercetyna posiada niezwykłe właściwości – potrafi zahamować rozwoju komórek nowotworowych. Póki co jednak informacje o wprowadzeniu tej substancji na rynek farmakologiczny nie zostały potwierdzone. Najwięcej kwercetyny dostarczą truskawki, jabłka, kalafior, cebula, jarmuż oraz szpinak.

Dieta bogata w fitosubstancje

Jak zatem jeść, by dieta bogata była w fitosubstancje? Należy przestrzegać kilku zasad, by dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę fitozwiązków:

  • Jedz 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Trzymaj się tej zasady, by organizm otrzymywał codziennie porcję zdrowych substancji.
  • Zadbaj, by warzywa i owoce zawsze były świeże. Sok powinien być wybieramy rzadziej jako zamiennik.
  • Do zup i drugich dań dodawaj zioła – czosnek, tymianek, imbir, oregano lub bazylię.
  • Wybieraj pieczywo pełnoziarniste i wprowadź do diety takie produkty, jak brązowy ryż, jęczmień, muesli, otręby, kaszę gryczaną oraz jaglaną.
  • Słodycze zastąp suszonymi owocami.
  • Do lekkich dań (na przykład sałatek) dodawaj orzechy.
  • Pozwól sobie czasem na lampkę dobrego, czerwonego wina.

Czytaj też: Beta-karoten - cenny składnik diety

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: W którym z produktów znajduje się najwięcej witaminy C?

  w cytrynie

  w czerwonej papryce

  w wątróbce

  w marchewce

  w ogórku

  nie wiem

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA