NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Gdzie występuje witamina D?

Witamina D nazywana popularnie słoneczną witaminą wytwarzana jest w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Wiosną i latem nie mamy problemów z syntezą witaminy D. Jesienią i zimą, w naszej szerokości geograficznej, światła słonecznego jest zdecydowanie za mało, dlatego powinniśmy dostarczyć witaminy D w codziennej diecie. Co jeść, aby zapewnić sobie odpowiedni poziom tej substancji we krwi?
Prdukty bogate w witaminę D, jak mleko i masło
Źródło: 123RF
Spis treści

Witamina D występuje wyłącznie w produktach odzwierzęcych, szczególnie wysoką zawartość mają tłuste ryby i oleje pozyskiwane z ich wątrób. Dwie łyżeczki tranu dostarczają aż 242 mikrogramy witaminy D. Bogatym źródłem jest także mięso z ryb morskich: śledzia, łososia, makreli, węgorza, mniej znajduje się w tuńczyku i sardynkach. Witaminę D w niewielkiej ilości zawiera też wątroba wołowa, fortyfikowana margaryna, fortyfikowane mleko krowie lub roślinne oraz żółtka jaj.

 

Produkty fortyfikowane to artykuły wzbogacone dodatkową zawartością witamin lub składników mineralnych. Wszystkie margaryny w Polsce są fortyfikowane witaminą D, a dokładniej jej zwierzęcą postacią, czyli witaminą D3. Co ciekawe biochemik, Włodzimierz Ostrowski uważa też, że ilość witaminy D w mleku jest różna i zależy od sposobu żywienia krów oraz czasu, w jakim zwierzęta przybywały na słońcu.

Problem z dostarczeniem witaminy D

Dieta bogata w witaminę D3 jest stosunkowo droga, czasami też sam zakup produktów, np. węgorza może być problematyczny. Stosując normalną, zbilansowaną dietę ciężko jest dostarczyć taką ilość witaminy D, jakiej potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania. Substancja ta ma duże znaczenie w działaniu układu krwionośnego, odpornościowego, korzystnie wpływa na stan naszych kości, wzmacniając nasz szkielet.

Zarówno u osób na diecie roślinnej, jak i będących na diecie tradycyjnej może pojawić się problem z niedoborem witaminy D. Jej niski poziom skutkuje występowaniem wielu chorób przewlekłych. Warto też wiedzieć, że witaminę D niszczy alkohol oraz smażenie, dlatego najlepiej jeść produkty gotowane i duszone (ryby, wątroba). Z kolei wchłanianiu witaminy D pomaga obecność wapnia, fosforanów i witamin A, C, E w codziennej diecie. 

Witamina D a działanie słońca

Zalecenia dotyczą pożywienia, ale należy pamiętać, że pokarm stanowi niewielką część niezbędnego zaopatrzenia w witaminę D. Synteza witaminy D odbywa się w skórze za sprawą promieni ultrafioletowych. Kiedy pojawiają się promienie słoneczne, powstaje bez współudziału enzymów prowitamina, która następnie przemienia się w witaminę D (cholekalcyferol).

Cząsteczka witaminy jest transportowana do krwi, do komórek lub określonych receptorów, pomagając w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Już około 15 minut na słońcu wystarczy, aby pokryć aż 90 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Warunkiem jest wystawienie około 20 procent powierzchni ciała, bez stosowania preparatów zawierających filtr UV. Terapia słoneczna daje najlepsze rezultaty w miesiącach letnich i wiosennych w ciepłym klimacie. Co zrobić jeśli przyjdą pochmurne dni? Idealnym rozwiązaniem jest dostarczenie witaminy D w codziennej diecie. Konieczne, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym okazuje się stosowanie suplementów diety.

Czytaj również
Katarzyna Czyżyńska
Artykuł napisany przez
Katarzyna Czyżyńska
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Pierwsze doświadczenie zdobywała w agencji PR. Od kilku lat copywriterka, głównie w tematyce medycznej. Od 2018 roku pełniła funkcję redaktora SEO w spółce Pharma Partner, a od 2021 jest Zastępcą Redaktora Naczelnego. W wolnych chwilach miłośniczka kryminałów i kuchni włoskiej.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Szpinak, migdały i awokado, czyli produkty o dużej zawartości magnezu
Podobne artykuły
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Produkty bogate w żelazo - które mają go najwięcej?
Witaminy na włosy – jakie na wypadanie i porost włosów?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Jak wyciągnąć drzazgę? Spod paznokcia, skóry i z palca
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Zapaść serca - objawy i przyczyny. Jak wygląda leczenie?
Spanie nago - czy jest zdrowe? W pojedynkę i z partnerem

Reklama