Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗
Prawdziwe królowe wśród orzechów. 👑 Sprawdź❗

Gdzie występuje witamina D?

Witamina D nazywana popularnie słoneczną witaminą wytwarzana jest w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Wiosną i latem nie mamy problemów z syntezą witaminy D. Jesienią i zimą, w naszej szerokości geograficznej, światła słonecznego jest zdecydowanie za mało, dlatego powinniśmy dostarczyć witaminy D w codziennej diecie. Co jeść, aby zapewnić sobie odpowiedni poziom tej substancji we krwi?
Prdukty bogate w witaminę D, jak mleko i masło
Źródło: 123RF
Spis treści

Witamina D występuje wyłącznie w produktach odzwierzęcych, szczególnie wysoką zawartość mają tłuste ryby i oleje pozyskiwane z ich wątrób. Dwie łyżeczki tranu dostarczają aż 242 mikrogramy witaminy D.

Bogate źródła witaminy D to także mięso z ryb morskich: śledzia, łososia, makreli, węgorza, mniej znajduje się w tuńczyku i sardynkach. Witaminę D w niewielkiej ilości zawiera też wątroba wołowa, fortyfikowana margaryna, fortyfikowane mleko krowie lub roślinne oraz żółtka jaj.

Produkty fortyfikowane to artykuły wzbogacone dodatkową zawartością witamin lub składników mineralnych. Wszystkie margaryny w Polsce są fortyfikowane witaminą D, a dokładniej jej zwierzęcą postacią, czyli witaminą D3. Co ciekawe biochemik, Włodzimierz Ostrowski uważa też, że ilość witaminy D w mleku jest różna i zależy od sposobu żywienia krów oraz czasu, w jakim zwierzęta przybywały na słońcu.

Reklama

Problem z dostarczeniem witaminy D

Dieta bogata w witaminę D3 jest stosunkowo droga, czasami też sam zakup produktów, np. węgorza może być problematyczny. Stosując normalną, zbilansowaną dietę ciężko jest dostarczyć taką ilość witaminy D, jakiej potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania. Substancja ta ma duże znaczenie w działaniu układu krwionośnego, odpornościowego, korzystnie wpływa na stan naszych kości, wzmacniając nasz szkielet.

Zarówno u osób na diecie roślinnej, jak i będących na diecie tradycyjnej może pojawić się problem z niedoborem witaminy D. Jej niski poziom skutkuje występowaniem wielu chorób przewlekłych. Warto też wiedzieć, że witaminę D niszczy alkohol oraz smażenie, dlatego najlepiej jeść produkty gotowane i duszone (ryby, wątroba). Z kolei wchłanianiu witaminy D pomaga obecność wapnia, fosforanów i witamin A, C, E w codziennej diecie. 

Reklama

Witamina D a działanie słońca

Zalecenia dotyczą pożywienia, ale należy pamiętać, że pokarm stanowi niewielką część niezbędnego zaopatrzenia w witaminę D. Synteza witaminy D odbywa się w skórze za sprawą promieni ultrafioletowych. Kiedy pojawiają się promienie słoneczne, powstaje bez współudziału enzymów prowitamina, która następnie przemienia się w witaminę D (cholekalcyferol).

Cząsteczka witaminy jest transportowana do krwi, do komórek lub określonych receptorów, pomagając w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Już około 15 minut na słońcu wystarczy, aby pokryć aż 90 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Warunkiem jest wystawienie około 20 procent powierzchni ciała, bez stosowania preparatów zawierających filtr UV. Terapia słoneczna daje najlepsze rezultaty w miesiącach letnich i wiosennych w ciepłym klimacie. Co zrobić jeśli przyjdą pochmurne dni? Idealnym rozwiązaniem jest dostarczenie witaminy D w codziennej diecie. Konieczne, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym okazuje się stosowanie suplementów diety.

Czytaj również
Katarzyna Czyżyńska
Artykuł napisany przez
Katarzyna Czyżyńska
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Pierwsze doświadczenie zdobywała w agencji PR. Od kilku lat copywriterka, głównie w tematyce medycznej. Od 2018 roku pełniła funkcję redaktora SEO w spółce Pharma Partner, a od 2021 jest Zastępcą Redaktora Naczelnego. W wolnych chwilach miłośniczka kryminałów i kuchni włoskiej.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Witaminy
Skrzyp polny - jak wygląda i na co pomaga? Właściwości i skutki uboczne
Witamina B15 - właściwości. Gdzie kupić kwas pangamowy?
Produkty zawierające witaminę B15
Mio-inozytol – co to jest? Działanie i preparaty
Mio-inozytol
Podobne artykuły
Kobieta pokazująca rozdwajające paznokcie i pękające skórki
Witaminy na łamliwe, rozdwajające paznokcie i pękające skórki
Źródła witaminy D3
Witamina D - na co pomaga i jak ją przyjmować?
Produkty z wysoką zawartością witaminy B6
Witamina B6 - na co pomaga? Dzienna dawka
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Jakie produkty mają najwięcej naturalnej witaminy C? Poznaj najbogatsze źródła
Kobieta suplementująca witaminy w kapsułkach
Witaminy na zmęczenie i brak energii - jakie wybrać?

Reklama


Sonda
Sonda redakcyjna
Jakie środki stosujesz, aby złagodzić suchy kaszel?
Unituss Junior