Gdzie występuje witamina D?

Prdukty bogate w witaminę D, jak mleko i masło
Źródło: 123RF
Witamina D nazywana popularnie słoneczną witaminą wytwarzana jest w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Wiosną i latem nie mamy problemów z syntezą witaminy D. Jesienią i zimą, w naszej szerokości geograficznej, światła słonecznego jest zdecydowanie za mało, dlatego powinniśmy dostarczyć witaminy D w codziennej diecie. Co jeść, aby zapewnić sobie odpowiedni poziom tej substancji we krwi?

Witamina D występuje wyłącznie w produktach odzwierzęcych, szczególnie wysoką zawartość mają tłuste ryby i oleje pozyskiwane z ich wątrób. Dwie łyżeczki tranu dostarczają aż 242 mikrogramy witaminy D. Bogatym źródłem jest także mięso z ryb morskich: śledzia, łososia, makreli, węgorza, mniej znajduje się w tuńczyku i sardynkach. Witaminę D w niewielkiej ilości zawiera też wątroba wołowa, fortyfikowana margaryna, fortyfikowane mleko krowie lub roślinne oraz żółtka jaj.

Produkty fortyfikowane to artykuły wzbogacone dodatkową zawartością witamin lub składników mineralnych. Wszystkie margaryny w Polsce są fortyfikowane witaminą D, a dokładniej jej zwierzęcą postacią, czyli witaminą D3. Co ciekawe biochemik, Włodzimierz Ostrowski uważa też, że ilość witaminy D w mleku jest różna i zależy od sposobu żywienia krów oraz czasu, w jakim zwierzęta przybywały na słońcu.

Problem z dostarczeniem witaminy D

Dieta bogata w witaminę D3 jest stosunkowo droga, czasami też sam zakup produktów, np. węgorza może być problematyczny. Stosując normalną, zbilansowaną dietę ciężko jest dostarczyć taką ilość witaminy D, jakiej potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania. Substancja ta ma duże znaczenie w działaniu układu krwionośnego, odpornościowego, korzystnie wpływa na stan naszych kości, wzmacniając nasz szkielet. Zarówno u osób na diecie roślinnej, jak i będących na diecie tradycyjnej może pojawić się problem z niedoborem witaminy D. Jej niski poziom skutkuje występowaniem wielu chorób przewlekłych. Warto też wiedzieć, że witaminę D niszczy alkohol oraz smażenie, dlatego najlepiej jeść produkty gotowane i duszone (ryby, wątroba). Z kolei wchłanianiu witaminy D pomaga obecność wapnia, fosforanów i witamin A, C, E w codziennej diecie. 

Witamina D a działanie słońca

Zalecenia dotyczą pożywienia, ale należy pamiętać, że pokarm stanowi niewielką część niezbędnego zaopatrzenia w witaminę D. Synteza witaminy D odbywa się w skórze za sprawą promieni ultrafioletowych. Kiedy pojawiają się promienie słoneczne, powstaje bez współudziału enzymów prowitamina, która następnie przemienia się w witaminę D (cholekalcyferol). Cząsteczka witaminy jest transportowana do krwi, do komórek lub określonych receptorów, pomagając w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Już około 15 minut na słońcu wystarczy, aby pokryć aż 90 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Warunkiem jest wystawienie około 20 procent powierzchni ciała, bez stosowania preparatów zawierających filtr UV. Terapia słoneczna daje najlepsze rezultaty w miesiącach letnich i wiosennych w ciepłym klimacie. Co zrobić jeśli przyjdą pochmurne dni? Idealnym rozwiązaniem jest dostarczenie witaminy D w codziennej diecie. Konieczne, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym okazuje się stosowanie suplementów diety. 

Czytaj też: 

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy wyborze suplementów diety sprawdzam:

  Skład

  Markę produktu

  Opinie o produkcie 

  Cenę 

  Czas na jaki wystarczy opakowanie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA