Gruszka - niedoceniany owoc w kuchni

Gruszka - niedoceniany owoc w kuchni
Smaczne, soczyste gruszki lubimy jeść na surowo, natomiast rzadko używamy ich jako dodatków do potraw. A szkoda, bo można je komponować na wiele możliwości z innymi produktami i dają niezapomniane wrażenie smakowe.

Gruszki dobrze wpływają na łagodzenie stanów zapalnych układu pokarmowego. Maja sporo potasu, witaminy A, B1, B6, C, K i PP. Ale co najważniejsze - gruszki są bogatym źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy), które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. W gruszkach znajdziemy kwas foliowy, a także składniki mineralne: potas, mangan, miedź, magnez, bor i jod. Duża zawartość błonnika w gruszkach wpływa na regulację pracy przewodu pokarmowego. Warto jadać te owoce ze skórką - to właśnie w niej znajdziemy najwięcej błonnika. Sok delikatnie obniża ciśnienie. Pamiętajmy - im dojrzalszy owoc, tym więcej zawiera cukru, a mniej witamin.

Gruszka jak lekarstwo

Gruszka działa moczopędnie. Pomaga uporać się z zapaleniem dróg moczowych oraz pozbyć się opuchlizny, np. nóg czy twarzy. Ponadto gruszki nazywa się owocami hypoalergicznymi, gdyż niezwykle rzadko powodują jakiekolwiek reakcje alergiczne. Właśnie z tego powodu są jednym z pierwszych owoców podawanych małym dzieciom, już po 6 miesiącu życia.

Desery

- Gruszka pięknej Heleny – gotowana gruszka, podana na kopczyku z ryżu gotowanego w mleku kokosowym, z ciepłym syropem szafranowym i polewą czekoladową.

- Naleśniki z gruszką i czekoladą. Nadzienie przygotuj z ugotowanej w syropie gruszki i stopionej czekolady.

Przystawka

- Pieczona gruszka z serkiem mascarpone i orzechami w imbirowym sosie.

- Podpłomyki z gruszką, camembertem i pieczonym boczkiem.

- Sałatka z gruszką - ugotowane gruszki połącz z ugotowanymi brokułami, serem fetą i prażonymi płatkami migdałów, wszystko polej sosem majonezowym.

Śniadanie

- Gruszka z owsianką i miodem.

- Gruszka z kaszą jaglaną.

Gruszka z kasza jaglaną

Składniki:

1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej, 2 gruszki, daktyle (10 sztuk), kawałek kory cynamonu, 2 ziarna kolendry, 2 łyżki cukru, sok z połowy cytryny, syrop klonowy.

Gruszki obrać, pokroić na ćwiartki i zalać odrobiną wody, dodać korę cynamonu, cukier, kolendrę i daktyle. Ugotować do miękkości. Pozostały płyn z gotowania gruszek połączyć z sokiem z cytryny. Gorącą kaszę wymieszać z gruszką i syropem. Wierzch dania udekorować ugotowanymi daktylami oraz polać syropem klonowym.

Czytaj też:

Ewelina Polna

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA