Jagody goji - dietetycy oszaleli na ich punkcie

Dietetycy oszaleli na ich punkcie
Ich smak można określić jako coś pomiędzy rodzynkami a żurawiną. Te maleńkie, czerwone suszone owoce szybko pną się po drabinie popularności na szczyt. Mowa o jagodach goji.

Goji jest odmianą czerwonej jagody, rosnącej na krzewach, które osiągają wysokość do 3 metrów. Owoce są połyskliwie czerwone, mają średnicę około 2 cm. Roślina rośnie w Chinach, Tybecie oraz Mongolii. W medycynie chińskiej wykorzystywana jest od setek lat.

Czytaj też: Czy dieta wegetariańska może być niebezpieczna dla zdrowia?

Co zawierają jagody?

Jagody goji w naszym kraju można kupić w postaci suszonej, zachowują one jednak większość swoich wartości odżywczych. Ponadto znajdują się w nich witaminy i minerały. Zawierają kilkanaście różnych aminokwasów, kwasy tłuszczowe, kwas linolowy, żelazo, wapń, potas, selen, fosfor, cynk, beta-karoten oraz luteinę. Bogactwo witamin z grupy B – B1, B2 B6 – oraz witaminę E.

Dobroczynny wpływ jagód goji:

- zawierają antyoksydanty, które niszczą wolne rodniki i spowalniają procesy starzenia się organizmu;
- zmniejszają ryzyko miażdżycy i chorób nowotworowych;
- stymulują produkcję kolagenu i powodują, że skóra staje się młodsza, jędrna i nawilżona;
- są skuteczne w leczeniu serca, wątroby, śledziony, płuc, nerek, reumatyzmu;
- zawierają kilka razy więcej żelaza niż szpinak;
- wpływają doskonale na przemianę materii;
- obniżają poziom cholesterolu;
- ze względu na dużą zawartość wapnia wzmacniają mięśnie i kości;

- wzmacniają system odpornościowy. Zalecane dzieciom często zapadającym na przeziębienia.

Zobacz: Dlaczego warto jeść czarne jagody?

Nie za dużo!

Dzienne spożycie jagód goji powinno wynosić łyżeczkę od herbaty. Taka ilość wystarczy, aby nasz organizm zaspokoić w witaminę C oraz cynk i selen. Owoców tych nie można spożywać w nadmiarze. Zawierają atropinę, która przedawkowana może powodować problemy żołądkowe i wymioty.

Jak wykorzystać jagody goji

Można dodać je do sałatek, ciast, koktajli, lodów i deserów.
Idealne wykorzystanie - do porannej owsianki. Owoce zalewamy gorącą wodą i pozostawiamy pod przykryciem przez kilkanaście minut, następnie dokładamy do miski z owsianką i miodem. Warto dodać goji do ciasta (zamiast rodzynek) albo dorzucić do sałatki, np. z sałaty lodowej i pomidorów.

Beata Borys

Zobacz: Dieta dla osób pracujących przy komputerze

Czytaj też: Jagody acai - właściwości i skutki uboczne owoców acai

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA