Jak chronić się przed smogiem?

​Ciężka chmura smogu unosząca się nad wieloma polskimi miastami powoduje problemy z oddychaniem i negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Co zrobić, gdy jakość zanieczyszczonego powietrza pogarsza się, a władze miasta ogłaszają alarm smogowy? Poznaj kilka sposobów na to, jak chronić się przed smogiem.

W okresie zimowym, zwłaszcza gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej 0°C, rozpoczyna się intensywny sezon grzewczy. Wzmożone, często nieprawidłowe i bezfiltrowe spalanie węgla, drewna, a nawet śmieci, prowadzi do pogorszenia jakości powietrza w całym kraju, a zwłaszcza w południowym rejonie Polski. To oraz spory ruch komunikacyjnym i duża liczba aut z silnikiem Diesla, prowadzi do powstania smogu, czyli szkodliwych pyłów unoszących się w powietrzu, tworzących ciężką chmurę unoszącą się ponad miastem.

Czytaj też: Problem polskich miast: zanieczyszczone powietrze i jego wpływ na zdrowie

Monitoring powietrza - alarm smogowy

Skąd wiedzieć czy smog jest i kiedy warto się przed nim zabezpieczyć? Ciągły monitoring poziomu zanieczyszczenia powietrza jest prowadzony przez Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska. Aktualne dane dotyczące jakości powietrza w swoim miejscu zamieszkania można znaleźć w Internecie. Dostęp do badań stężeń pyłów można także mieć w telefonie komórkowy. Istnieją aplikacje mobilne, w których widoczne są informacje na temat stanu powietrza.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) jako niebezpieczny poziom zanieczyszczeń w powietrzu wskazała wartość 10 mikrogramów na metr sześcienny (10 μg/m3). Mowa tu o drobnych pyłach (o średnicy nie większej niż 2,5 mikrometra), w których składzie znajdują się m.in. szkodliwe:

  • związki siarki,
  • związki azotu,
  • metale ciężkie,
  • amoniak.

Europa jednak za normę uważa poziom 25 μg/m3. Mimo wszystko w Polsce już od kilku lat średni poziom tego rodzaju zanieczyszczeń obecnych w powietrzu wynosi 27 μg/m3.

Jak chronić się przed smogiem?

Smog obecny we wdychanym powietrzu jest szkodliwy i niebezpieczny dla wszystkich, którzy mają kontakt z tymi zanieczyszczeniami. Jednak szczególną ostrożność powinny zachować:

  • osoby z chorobami serca,
  • osoby mające problem z krążeniem,
  • osoby z chorobami układu oddechowego,
  • dzieci,
  • osoby starsze,
  • kobiety w ciąży.

W sytuacji, gdy stężenie zanieczyszczeń przekroczy dozwolone normy warto zadbać o swoje drogi oddechowe i zdrowie, chroniąc się przed smogiem. Zalecane jest, by w okresie największego smogu nie wychodzić z domu i przede wszystkim nie otwierać okien. Wietrzenie w tym czasie pomieszczeń jest nieskuteczne i wręcz szkodliwe. Jeśli jednak musimy opuścić dom, a wyjazd do innej miejscowości, wolnej od zanieczyszczeń powietrza, jest niemożliwy, warto poznać inne sposoby na ochronę przed smogiem. Należy:

  • pobierać powietrze przez nos, a wydychać przez usta (naturalny filtr),
  • dużo pić (mniej zanieczyszczeń trafia bezpośrednio do płuc),
  • dbać o dietę bogatą w składniki odżywcze, zwłaszcza w witaminy A, C i E oraz selen,
  • starać się nie podróżować w godzinach szczytu,
  • przemieszczać się mniej popularnymi trasami, wybierając nieruchliwe ulice,
  • nie otwierać szyb w aucie (stosować tylko zamknięty obieg powietrza),
  • unikać wysiłku fizycznego na zewnątrz (jogging, jazda na rowerze, długie spacery),
  • nie palić papierosów w pomieszczeniu, gdy ze względu na smog nie można go potem wywietrzyć,
  • rozważyć noszenie maski antysmogowej z odpowiednimi filtrami,
  • zaopatrzyć się w domowe oczyszczacze powietrza,
  • hodować w domu rośliny oczyszczające powietrze, np. arekę żółtawą lub rafidoforę złotą.

Przeczytaj także:

Autor: Klara Kosmalska