Jak chronić skórę i włosy w czasie zimy?


 
Starszy niż rok
Zimą nasza skóra i włosy w szczególnym stopniu są narażone na niekorzystny wpływ czynników zewnętrznych. Każde wyjście z domu to nieustanny test odporności.

Zima to najbardziej trudny czas dla naszej skóry i włosów. Mroźne powietrze, niskie temperatury, porywisty wiatr i śnieg na przemian z deszczem są szczególnie im niesprzyjające. Do tego dochodzi ciągła zmiana klimatu. W domu nieustannie pracują kaloryfery, które sprawiają, że klimat jest suchy i gorący. Na dworze zaś jest chłodne powietrze i mroźny wiatr.

To właśnie nagła zmiana temperatury jest bardzo niebezpieczna dla naszej skóry oraz powoduje jej odwodnienie. Skutki odczuwają także włosy, które stają się matowe, elektryzują się i wysuszają. Dlatego też tym bardziej powinniśmy zwracać uwagę na to, jak chronimy się przed zimnem.

Szczególnie narażona skóra

Z pewnością zadziwiające jest to, że zimą nasza skóra traci prawie dwa razy szybciej wilgoć niż latem. Wbrew pozorom to nie słońce i wysokie temperatury wysuszają skórę bardziej, lecz właśnie wiatr i mróz na przemian z ogrzewanym powietrzem w pomieszczeniach. Następstwem wysuszającej się skóry jest brak elastyczności, łatwość w podrażnieniu jej oraz szorstkość i szarość. Dzieje się tak dlatego, że zostają osłabione naturalne mechanizmy ochronne.

Skóra, która funkcjonuje prawidłowo, posiada ochronę w postaci płaszcza wodno-lipidowego naskórka. Jest on zbudowany z warstwy lipidowej, która składa się z zespołu lipidów i tłuszczów produkowanych przez gruczoły łojowe skóry. U osób, które posiadają suchą skórę, bariera ochronna naskórka jest zniszczona i dlatego też następują problemy ze skórą. Brak stosownej ochrony skóry w zimie powoduje jej podrażnienie i uczulenie. Mroźne powietrze nie służy również osobom mającym skórę przetłuszczoną. Gruczoły łojowe przy niskiej temperaturze zwiększają wydzielinę łojową w celu lepszego chronienia skóry. Skutkuje to jeszcze większym jej przetłuszczeniem. Problem w zimie mają także osoby posiadające cerę naczynkową. Ciągłe zmiany temperatury powodują kurczenie się naczynek na lodowatym powietrzu i rozkurczanie w ogrzewanych pomieszczeniach. A to z kolei powoduje pękanie naczynek i tworzenie się tzw. pajączków.

Zobacz: Kiedy skóra jest sucha i wrażliwa?​

Skóra sucha

W zimie sucha skóra wymaga szczególnej troski i potrzebuje lepszego nawilżenia niż w lecie. Następstwem suchości jest szorstkość skóry, nadwrażliwość i powstawanie zmarszczek. Przede wszystkim do codziennej pielęgnacji należy używać dobrego kremu nawilżającego i co jakiś czas stosować głęboko nawilżające maseczki. Najlepiej całkowicie zrezygnować z tradycyjnego mydła, które wbrew pozorom bardzo wysusza i podrażnia skórę. Należy je zamienić na delikatne, przeznaczone do skóry wrażliwej i wysuszonej żele lub pianki do mycia. Takie preparaty powinny mieć w swoim składzie substancje odżywcze, proteiny oraz środki takie jak węglowodany lub aminokwasy, które stanowią naturalny czynnik nawilżający. Natomiast przed każdorazowym wyjściem na mróz należy zastosować kremy tłuste, który poza ochroną przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych również natłuszczają i nawilżają. Niektóre kremy dodatkowo mają właściwości łagodzące i przeciwzmarszczkowe. Regularne stosowanie takich kremów nie tylko spowoduje usunięcie nieprzyjemnego uczucia ściągnięcia i suchości, ale i wygładzi skórę oraz poprawi jej elastyczność. Jeśli natomiast temperatura jest na plusie można zastosować krem nawilżający, który ma podobne właściwości do kremu tłustego, lecz posiada lżejszą konsystencję. Z pewnością farmaceuta pomoże w doborze najbardziej odpowiedniego preparatu.

Szczególną troską powinniśmy obdarzyć naszą skórę w nocy. Podczas snu skóra odpoczywa, jest bardziej ukrwiona, szybciej wchłania składniki odżywcze i usuwa toksyny. Następuje także proces regeneracji komórek i dotlenienie tkanek, które stają się bardziej elastyczne. Dlatego też należy wykorzystać sen jako idealny moment do regeneracji suchej i szorstkiej skóry. Przy wyborze kremu trzeba wziąć pod uwagę jego właściwości odżywcze. Kremy należy stosować na pół godziny przed pójściem do łóżka.

Skóra tłusta

Pielęgnacja skóry tłustej jest bardzo kłopotliwa w zimie. W zimie gruczoły łojowe wydzielają jeszcze więcej łoju co powoduje, że nie wygląda ona najlepiej. Mimo to nie należy jej wysuszać na siłę, ale systematycznie ją pielęgnować. Należy zrezygnować z preparatów zawierających alkohol, który podrażnia skórę. Warto wybrać preparaty, które nie podwyższają pH skóry i do swoich codziennych nawyków dodać oczyszczanie twarzy. Najlepiej, jeśli to będzie specjalny żel przeznaczony do tego rodzaju skóry, który zdejmie z wierzchniej warstwy skóry płaszcz lipidowy, ale nie będzie ingerował w głębsze warstwy naskórka. Następnie można użyć bezalkoholowego toniku matującego. Jeśli chodzi o kremy, należy zrezygnować z tłustych i ciężkich kremów na rzecz emulsji odżywczo – nawilżających. Ich zaletą jest to, iż szybko sie wchłaniają, do tego nawilżają i regenerują skórę, ale nie pozostawiają błyszczącej warstwy. Kosmetyki dla osób ze skórą tłustą powinny zawierać takie składniki, jak ekstrakt z szałwii, jemioły i zielonej herbaty.

Skóra naczynkowa

W okresie zimowym wymaga największej troski. Bardzo częste zmiany temperatury powodują naprzemienne kurczenie się i rozszerzanie naczynek krwionośnych. Kiedy są one zbyt słabe, pod wpływem takich zmian pękają. Przy tego rodzaju skórze naczynia włosowate są mało elastyczne, co powoduje na przykład to, że rumieniec pojawiający się pod wpływem temperatury lub emocji znika nie całkowicie lub bardzo powoli. Do tego cera nie posiada zdrowego kolorytu i traci swój naturalny blask. Jest ona bardzo delikatna i z pewnością wymaga wzmacniania dodatkowymi substancjami. Kosmetyki powinny zawierać witaminę C i P o przedłużonym działaniu.

Do demakijażu trzeba stosować delikatne środki w postaci mleczka lub olejków. Przed wyjściem na mróz należy umyć twarz nie mniej niż pół godziny wcześniej. Jeśli będzie wilgotna, to srogi wiatr ją bardziej wysuszy. Aby uniknąć pękania naczynek koniecznie powinno się posmarować twarz kremem przeznaczonym dla tego typu skóry o tłustej konsystencji. Z kolei w nocy stosuje się kremy wzmacniające naczynka krwionośne, zawierające środki odżywcze, takie jak witaminę C, E i kolagen. W codziennej pielęgnacji należy unikać bardzo gorącej wody do mycia twarzy oraz kosmetyków podrażniających skórę.

Szczególnie czułe usta

Wargi to element naszej twarzy, który szczególnie wysusza się na mrozie, co dodatkowo jest bardzo widoczne. Wymagają one bardzo silnego nawilżenia, gdyż mróz i wiatr powoduje ich popękanie oraz spierzchnięcie. Usta nie posiadają gruczołów łojowych i ich skóra jest jeszcze cieńsza od skóry wokół oczu. Dlatego też zawsze należy mieć pod ręką pomadkę ochronną i stosować ją bardzo często. Nigdy nie wolno oblizywać ust na mrozie, bo to nie tylko spowoduje ich wyschnięcie, ale również przyczyni się do powstania nieprzyjemnej opryszczki. Nie można również odrywać łuszczącego się naskórka, ponieważ doprowadzi to do trudno gojących się, krwawiących ran. Bardzo dobrym, prostym i skutecznym sposobem na wygładzenie ust jest nałożenie na nie miodu na ok. 20 minut. Spowoduje to ich wygładzenie oraz naturalny blask.

Pielęgnacja całego ciała  

Zimą nie tylko twarz wymaga szczególnej troski. Również całe nasze ciało musimy zabezpieczyć przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, które doprowadzają do jej przesuszenia oraz utraty elastyczności. Rytuałem powinno stać się natłuszczenie skóry balsamem bezpośrednio po każdej kąpieli. Ten pozornie zwykły i prosty zabieg stosowany systematycznie potrafi zdziałać cuda. Przede wszystkim odpowiednio dobrany uspokaja skórę oraz wzmacnia jej barierę lipidową. To z kolei uzewnętrznia się gładkością, promiennością i jędrnością skóry. Przy wyborze odpowiedniego balsamu powinniśmy kierować się przede wszystkim jego składnikami odżywczymi, konsystencją oraz aromatycznym zapachem. Oferta balsamów do ciała jest bardzo różnorodna – możemy nawet wybrać specjalny balsam do stosowania przed snem, który zregeneruje skórę wtedy, kiedy będziemy odpoczywać. Do kąpieli zaleca się także zastosowanie specjalnie natłuszczającego olejku.

Prostym i skutecznym zabiegiem oczyszczającym jest peeling ciała. Dzięki niemu usuwamy zanieczyszczenia i obumarłe komórki naskórka oraz odblokowujemy gruczoły łojowe. Dodatkowo poprawia wchłanianie substancji odżywczych z kosmetyków, więc należy go wykonywać przed nałożeniem balsamu najlepiej raz w tygodniu na całe ciało. Z codziennej pielęgnacji należy na stałe wykluczyć preparaty zawierające alkohol i mydło, które w szczególności doprowadzają do wysuszenia naskórka i zmywają z niego warstwę  ochronną lipidów.

Czytaj też: Zapalenie mieszka włosowego

Ochrona rąk

Dłonie są najbardziej narażone na niekorzystne działania warunków atmosferycznych. Należy je szczególnie chronić przed zimnem, gdyż zmarznięte, opuchnięte i wysuszone bardzo źle wyglądają. Dłonie posiadają niewielką ilość tkanki tłuszczowej i gruczołów łojowych oraz bardzo łatwo są podatne na czynniki zewnętrzne. Podczas każdorazowego mycia tracą wilgoć i tłuszcz oraz mają osłabioną warstwę ochronną. To wszystko sprawia, że są spierzchnięte, suche, zaczerwienione i czasami pęka na nich skóra. Również zmiany temperatury, wiatr i mróz na dworze a suche powietrze w pomieszczeniach nie sprzyjają ich zdrowemu wyglądowi. Do tego to właśnie na dłoniach najszybciej widać oznaki starzenia. Dlatego też należy je systematycznie natłuszczać i nawilżać, gdyż dzięki temu staną się naszą wizytówką.

Nigdy nie należy myć rąk w gorącej wodzie. Do mycia warto stosować preparaty zawierające obojętne pH z właściwościami nawilżającymi. Trzeba pamiętać, aby po każdorazowym umyciu rąk wmasować krem w dłonie. W ciągu dnia stosuje się kremy nawilżające, które posiadają lżejszą konsystencję, zaś w nocy zaleca się preparaty odżywcze i tłuste. Raz w tygodniu można zrobić peeling dłoni, który wygładzi i rozjaśni naskórek. Następnie nałożyć  grubą warstwę kremu lub maseczkę regeneracyjną i założyć na całą noc bawełniane rękawiczki. Pod wpływem ciepła dłonie zostaną bardziej nawilżone, zaś rano będą odżywione i gładkie. Warto pamiętać, aby do codziennych prac domowych używać gumowych rękawiczek. Nic tak nie niszczy dłoni jak nieprzyjazne środki chemiczne.

Ochrona stóp

W okresie zimowym niestety zapominamy o stopach, które przecież wymagają tak samo codziennej pielęgnacji, jak reszta ciała. Przecież to właśnie zimą nasze stopy są nieustannie uwięzione w ciepłych skarpetkach i ciężkich, ocieplanych butach. Na co dzień należy pamiętać o stosowaniu przeciwgrzybicznych, antybakteryjnych kremów do stóp, które można wcierać wykonując dodatkowo masaż. Pamiętajmy, aby obuwie było wygodne, a więc nie za ciasne ani nie uciskające, co będzie dodatkowo potęgować uczucie zimna. Warto też w pracy dać odpocząć naszym stopom i na przykład zmieniać obuwie na lżejsze.

W zaciszu domowym możemy przynajmniej 2 razy w tygodniu wykonywać wygładzający peeling i zafundować sobie relaksującą kąpiel, która złagodzi podrażnienia i zmiękczy naskórek. Jeżeli pięty pękają można zastosować zabieg intensywnego nawilżenia stóp odżywczym kremem a następnie nałożyć na całą noc bawełniane skarpety. Kiedy przytrafi nam się przemoczenie butów i nóg, wówczas można je rozgrzać w ciepłej kąpieli. Należy pamiętać, aby stopy moczyć powoli i stopniowo najpierw w letniej a następnie ciepłej wodzie.

Pamiętajmy o włosach

Skrywane pod czapką, elektryzujące się włosy są trudne do ujarzmienia i pielęgnacji w okresie zimowym. Do tego są przyklapnięte, matowe oraz częściej się przetłuszczają. Są także trudniejsze do ułożenia oraz bardziej podatne na łupież i łuszczenie skóry. Warto o nich pamiętać w codziennej pielęgnacji szczególnie zimą.

Na początek należy wybrać odpowiedni szampon dobrany do rodzaju włosów i stosować go kilka razy w tygodniu. Warto także stosować maski nawilżające i regenerujące włosy. Do wyboru mamy mnóstwo produktów o przeróżnym składzie i działaniu. Wybierajmy te, które odżywiają włosy od wewnątrz ale ich nie obciążają. Maseczki powinno się spłukiwać bardzo dokładnie. Oklapnięte włosy można poprawiać stosując w odpowiednich ilościach pianki zwiększające objętość. Na łupież i swędzenie wybiera się szampony przeciwłupieżowe najlepiej o łagodnym działaniu, jeśli stosujemy je często. Należy pamiętać, aby nigdy nie używać gorącej wody do włosów, a do suszenia również stosować suszarkę z chłodnym strumieniem powietrza.

Pielęgnacja od wewnątrz

Wszelkie zewnętrzne działania, mające na celu uzdrowić i upiększyć nasze ciała, warto wspomagać od wewnątrz. Organizm człowieka potrzebuje wody przez cały rok, dlatego powinna być ona stałą częścią diety. Normą jest wypijanie dziennie 3-4 szklanek wody, a także soków warzywnych i witaminowych. Dostarczą one wymaganych witamin i mikroelementów. Także pomieszczenia powinniśmy odpowiednio nawilżać, chociażby umieszczając pojemniki z wodą na kaloryferach.

Zimowa dieta musi dostarczać energii oraz zwiększać odporność organizmu. Powinna składać się z odpowiednio odżywczego śniadania, którego spożycie przyczynia się do zapobiegania przeziębieniom i szybszym przyswajaniu składników odżywczych. Wbrew powszechnemu mniemaniu, tłuste posiłki nie są zalecane w porze zimowej, gdyż są bardzo ciężkie i obfite. Nasz codzienny sposób odżywiania musi być wzbogacony o potrawy, które pozwolą zachować zdrowie i witalność oraz dostarczą odpowiednią dawkę energii. Witaminy, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, to A, C i E, gdyż one pobudzają system odpornościowy i pomagają wykorzystać energię z posiłku. Znajdują się między innymi w pomidorach, brokułach, brukselce, melonach i pomarańczach. Z kolei witamina B ma działanie przeciwdepresyjne. Jest obecna na przykład w rybach, nabiale, drobiu i orzechach. Ważnym pierwiastkiem jest żelazo, ponieważ bierze udział w produkcji hemoglobiny. Tym samym chroni przed anemią i dodaje siły. Znajdziemy je w mięsie i warzywach strączkowych. Więcej o zimowej diecie piszemy w tym numerze w artykule „Prawidłowe odżywianie zimą i wczesną wiosną”.

Czas zimowy nie jest korzystny dla naszego ciała oraz jego zdrowego wyglądu. Dlatego też tym bardziej powinniśmy stosować proste zabiegi pielęgnacyjne po to, aby lepiej przygotować się na spotkanie z wiosną i latem.

Zobacz, jak radzić sobie z wypadaniem włosów

Zobacz także domowe sposoby na piękne włosy