Jak dbać o stawy


 
Starszy niż rok
Uprawiaj sport i nie chodź w szpilkach!

Stawy to ruchome połączenia kości. Dzięki nim szkielet może tworzyć jedną, ruchomą całość. Staw składa się z dwóch nasad kości (inaczej przyczepów wiązadła), chrząstki stawowej, torebki stawowej, jamy stawowej wiązadła, ścięgna i na nich mięśnia. Rozróżnia się też kilka rodzajów stawów, które zapewniają możliwość poruszania się różnym częściom naszego ciała: kulisty, eliptyczny, siodełkowaty, zawiasowy i obrotowy.

Skoro m.in. dzięki stawom możemy się sprawnie poruszać, powinniśmy o nie dbać.  Jak to zrobić? Najlepiej zastosować się do kilku naszych rad.

Zobacz: Co zrobić, gdy dokuczają stawy?

Dieta

Jedz produkty, które zawierają dużo kwasów nienasyconych omega-3, witaminę E i D. Wszystkie działają przeciwzapalnie.

Nie przesadzaj z suplementami wapnia i fosforu. Są one ważnym składnikiem kości człowieka, ale stosowane w nadmiarze mogą zaszkodzić stawom.

Pij zieloną herbatę. Zawarte w niej przeciwutleniacze spowalniają procesy starzenia, a w tym degradację chrząstki stawowej.

Jedz witaminę C, która bierze udział w produkowaniu kolagenu - składnika chrząstki. Dużo witaminy C znajdziesz w owocach cytrusowych.

Ruch

Aktywność fizyczna w odpowiednich ilościach to podstawowa sprawa w utrzymywaniu naszych stawów w zdrowiu. Wystarczy regularne uprawianie sportu i rozgrzewanie przed nim stawów.

Dobrze może wpłynąć też codzienny zestaw ćwiczeń – wzmacniający zwłaszcza stawy. Profesjonalnie ułoży go rehabilitant.

Buty

Na co dzień warto zwrócić uwagę na buty, w których chodzimy. Dla stawów najlepsze jest sportowe, niskie, wygodne obuwie. Nigdy szpilki i inne buty na wysokim obcasie.

W przypadku poważnych kłopotów ze stawami koniecznie trzeba skontaktować się z lekarzem. W razie potrzeby przypisze on nam odpowiednie suplementy diety, maści, czy też zaleci rehabilitację.

SzO
Źródło: Medme.pl

Czytaj: Jak walczyć z chorobami stawów?

Czytaj też: Łokieć golfisty – przyczyny, objawy i leczenie