Jak dobrze odżywiać się latem

Starszy niż rok
Sezon urlopowy w pełni. Czas, w którym nastawiamy się przede wszystkim na mniej lub bardziej aktywny wypoczynek, nie może być jednak okresem, kiedy zapominamy o dobrej kondycji naszego organizmu.



Szczególnie podczas letnich upałów konieczne jest, abyśmy – oprócz ochrony skóry i włosów przed działaniem słońca – pomyśleli również o zmianie sposobu żywienia. Tylko w ten sposób wrócimy z urlopu wypoczęci i pełni energii do działania. Nic tak nie zapewnia zdrowia przez cały rok jak regularność posiłków. Jeżeli do tej pory systematyczność w jedzeniu nie była naszą mocną stroną, właśnie latem warto zmienić swoje niekorzystne nawyki.

Zobacz też: Jak pielęgnować włosy latem?



Jedz regularnie

Latem „żyjemy” trochę wolniej, dłużej świecące słońce ułatwia zaplanowanie zajęć i przez to mamy możliwość znalezienia choćby 15 minut w ciągu dnia na spokojne skonsumowanie każdego posiłku. Bez wprowadzenia zasady 4–5 posiłków dziennie (np. 3 główne dania i 2 przekąski) nawet najlepszej jakości produkty nie będą korzystnie wpływały na nasz organizm. Zjedzona w pośpiechu na śniadanie kanapka i wieczorny grill mogą przyczynić się do obniżenia metabolizmu, a w konsekwencji lato zakończymy z dodatkowymi kilogramami.



Pij dużo płynów

Latem nie wolno zapominać o systematycznym nawadnianiu naszego organizmu. Do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje on około 3 litrów wody, z czego 1,5–2 litry powinny być spożyte w formie płynów. Podczas upałów utrata wody może dochodzić do 5 litrów, dlatego bardzo ważne jest, aby jak najszybciej uzupełniać niedobory.
Istotne jest jednak jak i co pijemy. Wypicie jednorazowo większej ilości wody zwiększa jej wydalanie z moczem i daje efekt odwrotny do zamierzonego. Aby naprawdę ugasić pragnienie, należy pić często, powoli, małymi łykami, niewielkie ilości płynu.
Oferta napojów na rynku jest bardzo różnorodna i bogata. W upalne dni warto jednak skoncentrować się na wodzie. Najlepiej, by była to woda niegazowana, mineralna. Jeżeli jednak ktoś nie może obyć się bez bąbelków w wodzie gazowanej, może ją popijać, ale ze świadomością, że woda taka wzmaga łaknienie i może być przyczyną dysfunkcji przewodu pokarmowego.

Sprawdź: Czy można źle pić? 3 główne błędy



2 litry płynów w ciągu dnia to dla niektórych ilość nie do pokonania. Jeżeli nie jesteśmy w stanie wypić tych kilku solidnych szklanek na dobę, możemy częściowo uzupełnić płyny, spożywając zupy lub jedząc warzywa i owoce. Zupy warto serwować na lekkich wywarach warzywnych lub przyrządzać doskonale orzeźwiające chłodniki na bazie kefiru czy zsiadłego mleka.
Świeże warzywa i owoce zawierają w swym składzie od 75 do 95% wody. Lato to doskonały czas, aby spożywać zalecane przez specjalistów ilości, czyli około 500 g warzyw i 300 g owoców. Wydaje się to niemożliwe? Jeden średni pomidor to 50 g, a jabłko to 150 g.



  • Cykoria, bób, groszek zielony, kalarepa, brukselka to bogactwo błonnika.
  • Jarmuż, szpinak, botwinka, papryka czerwona, brokuły, natka – źródło beta-karotenu i witaminy E i C, czyli witamin przeciwutleniających zapobiegających chorobom cywilizacyjnym.
  • Fasolka szparagowa, seler, kapusta są zasobne w wapń – podstawowy budulec kości.
  • Szpinak, kukurydza, brukselka polecane są dla osób zestresowanych, zawierają bowiem spore ilości magnezu, który łagodzi stany zmęczenia i zdenerwowania.
  • Pomidor – poprzez zawartość likopenu ma działanie antynowotworowe. Uwaga: najbardziej efektywne działanie tego składnika jest po podgrzaniu, dlatego warto, aby na stole zagościł sos pomidorowy lub po prostu zupa pomidorowa ze świeżych warzyw.



  • Porzeczki, truskawki, poziomki, dzika róża – to skarbnice witaminy C, która m.in. wzmacnia odporność i zapobiega starzeniu się.
  • Morele, arbuz, wiśnie i czereśnie to nieocenione bogactwo beta-karotenu.
  • Maliny i agrest to również źródło kwasów organicznych, które hamują rozwój niepożądanych mikroorganizmów i wpływają na prawidłowy przebieg procesów trawiennych.

Owoce to także dużo składników mineralnych. Ważnym makroelementem dla organizmu jest potas, który reguluje ciśnienie i jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania mięśnia sercowego. Do owoców zasobnych w potas należą: morele, jabłka i banany.

Czy wiesz, że: Ziemniaki obniżają ciśnienie krwi

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Gdzie najczęściej kupujesz produkty ekologiczne?

  Na targu

  W Internecie

  W supermarkecie

  W sklepie ze zdrową żywnością

  Od lokalnych dostawców

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA