Jak działają przyprawy, owoce i warzywa? Rozpoznaj po kolorach

Starszy niż rok
Nie chodzi tylko o zachęcenie do jedzenia i pobudzenie apetytu. Kolory przypraw, owoców i warzyw określają, jak one działają. Warto więc je znać.

Często słyszymy, że zawartość naszego talerza powinna być kolorowa. Feeria barw ma nas zachęcać do jedzenia i pobudzać apetyt. Pomidora zwykliśmy podawać z ogórkiem, a ziemniaki z buraczkami.

Okazuje się jednak, że takie połączenia pełnią dużo ważniejszą funkcję niż jedynie podniesienie walorów estetycznych. Uczta dla oka jest jednocześnie ucztą dla ciała. Odpowiedzialne za taki stan rzeczy są naturalne barwniki: chlorofile, karetonoidy i antocyjanozydy.

W jaki sposób powinniśmy dobierać kolor jedzenia w zależności od tego, z jaką dolegliwością, schorzeniem czy chorobą toczymy walkę? Jest kilka prostych reguł.

Biel

Wszystkie warzywa mające kolor biały są naszym sprzymierzeńcem w trosce o zdrowe serce i utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi. Pełnią funkcję naturalnych antybiotyków, podnosząc odporność szczególnie w sezonie zachorowań na grypę i przeziębienia. Wykazują także działanie antyzapalne, przeciwbólowe i rozkurczowe. Jedzmy zatem czosnek, cebulę, por, kalafior i ziemniaki.

Żółć/Pomarańcz

Jeśli nasza uwaga koncentruje się na sercu, nie strońmy również od warzyw i owoców barwy pomarańczowej. Ponadto korzystnie wpłyną one na wzrok i wzmocnią układ odpornościowy. Polecane są szczególnie w okresie upałów, gdyż chronią przed promieniowaniem ultrafioletowym. Doceńmy wtedy świeżą marchew czy sałatkę z cytrusów.

Jeśli natomiast borykamy się z problemami trawiennymi, warto częściej sięgać po żółte przyprawy: imbir, cynamon, kardamon. Stymulują one funkcjonowanie przewodu pokarmowego i pobudzają wydzielanie soków trawiennych.

Zobacz: Kolory, które leczą

Czerwień

Czerwone warzywa i owoce zapewnią lepsze funkcjonowanie pamięci i układu moczowego. Oprócz tego, podobnie jak białe i pomarańczowe, usprawnią serce i obniżą ryzyko powstawania nowotworów. Nie unikajmy zatem pomidorów, malin, wiśni, buraków czy papryki.

Przyprawy tej barwy natomiast – papryka, curry, pieprz, chilli – bogate są w kapsaicynę. Uważa się, że przyspiesza ona metabolizm sprzyjając redukcji tkanki tłuszczowej.

Purpura i granat

Purpura i granat to znak rozpoznawczy tych produktów roślinnych, które zapewnią nam zdrowsze starzenie się. Wpłyną pozytywnie na pamięć, układ moczowy i ochronią przed nowotworami. Przez wzgląd na dużą dawkę antyoksydantów polecane są przede wszystkim osobom w podeszłym wieku, uzależnionym od tytoniu oraz narażonym na stres. Do tej grupy produktów zaliczamy jagody, borówki, śliwki, bakłażany i ciemne winogrona.

Zieleń

Barwa zielona oznacza mocne kości, zęby i zdrowy wzrok. Ponadto sprzyja detoksykacji, co oznacza usprawnienie pracy wątroby i poprawienie kondycji skóry. Z uwagi na potężną zawartość kwasu foliowego wszystko, co zielone, powinno na stałe zagościć w jadłospisie kobiet w ciąży i osób z niedokrwistością.

Bazylia, oregano, tymianek i mięta, czyli zielone przyprawy, działają natomiast łagodząco na żołądek i regulują jego pracę. Wspomagają jelita i sprzyjają trawieniu. Polecane są w diecie lekkostrawnej.

Kolory cieszą nie tylko oczy

Nie ulega wątpliwości, że nasz organizm potrzebuje wszystkich barw. Szarość nie służy niczemu dobremu. Zadbajmy o to, by posiłki najpierw ucieszyły nasze oczy – wtedy jest pewność, że i reszta ciała będzie zadowolona.

Czytaj też: Jak można leczyć za pomocą koloru?

Zobacz: Kardamon - właściwości lecznicze indyjskiej przyprawy

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Gdzie najczęściej kupujesz produkty ekologiczne?

  Na targu

  W Internecie

  W supermarkecie

  W sklepie ze zdrową żywnością

  Od lokalnych dostawców

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA