Jak komponować dietę dla starszej osoby?

Starszy niż rok
Czy dieta osoby starszej ma specjalne wymagania? Co uwzględnić w prawidłowym żywieniu seniora będącego pod naszą opieką?

Prawidłowe odżywianie się starszej osoby to nie tylko właściwe komponowanie diety, uwzględniające stan jej zdrowia i zapotrzebowanie kaloryczne. Problemem są pojawiające się tu także inne czynniki, które mają wpływ na racjonalne żywienie: postępująca z wiekiem apatia oraz zaniedbywanie codziennych czynności, brak apetytu, choroby, zmniejszenie aktywności, aż po brak samodzielności związany ze stanem zdrowia oraz trudności finansowe, z którymi niekiedy borykają się seniorzy.

Czytaj także: Dieta seniora – 10 przydatnych wskazówek

Paradoksalnie, w przypadku niektórych starszych osób, posiadanie dużej ilości wolnego czasu nie idzie w parze z większą dbałością o własne zdrowie i ze starannym przygotowaniem posiłków. Szczególnie osoby mieszkające samotnie mają tendencję do izolowania się i wpadania w stan apatii, który skutkuje często brakiem apetytu, niechęcią do wychodzenia po zakupy i aktywnością związaną z przygotowaniem regularnych posiłków. Zwykle prowadzi to do zaniedbywania lub całkowitej rezygnacji z posiłków oraz podjadaniem wysokokalorycznych przekąsek.

depresja-seniora-jak-pomoc,3107832,1.html">Depresja seniora. Jak pomóc?

Postępujące z wiekiem zmiany w ludzkim ciele wiążą się przede wszystkim ze spadkiem siły mięśniowej, co ma wpływ na ograniczone możliwości lub niemożność poruszania się, mniejsze jest też zapotrzebowanie na energię w stanie spoczynku. Zostaje także ograniczona masa mięśniowa na rzecz tkanki tłuszczowej. Kości słabną, dochodzi do demineralizacji układu kostnego w związku ze spadkiem ilości składników mineralnych w organizmie. Niechęć do spożywania posiłków pogłębia dodatkowo osłabiona motoryka przewodu pokarmowego, często pojawiające się uczucie zgagi i zaparcia, uczucie przepełnienia przewodu pokarmowego wynikające ze spowolnienia procesów trawiennych. Z wiekiem dochodzi do zmniejszenia aktywności wątroby i trzustki, co wpływa na metabolizm oraz tolerancję przyjmowanych posiłków.

Czytaj więcej: Dieta nakazów, a nie zakazów

Produkty żywnościowe mają na celu nie tylko dostarczenie odpowiedniej liczby kalorii, ale także pokrycie zapotrzebowania na witaminy, minerały i inne wartościowe składniki odżywcze. Pokarmy pełne są wielu substancji, które nie tylko pomagają utrzymać organizm w dobrej formie, ale także stymulują procesy naprawcze, uzupełniają niedobory powstające w procesie starzenia się tkanek i organów oraz pomagają zapobiegać wielu chorobom.

Z wiekiem wzrasta zapotrzebowanie na witaminę D i wapń. Spożywanie produktów bogatych w te substancje (jak np. tłuste ryby, pełnoziarniste zboża i kasze, sery, owoce i warzywa) wzmacnia kości i zęby oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy, złamań oraz ograniczenia ruchowości. Układ odpornościowy można wzmacniać poprzez włączenie do diety produktów bogatych w antyoksydanty (to przede wszystkim warzywa i owoce), które mają działanie przeciwnowotworowe. Te produkty powinny być obowiązkowym składnikiem najważniejszego posiłku w ciągu dnia. Obiad dla seniora powinien łączyć produkty bogate w witaminy i minerały.

Poznaj także: E-book pełen witamin!

Podobne działanie wzmacniające ma witamina E występująca w olejach roślinnych, nasionach, zielonych warzywach czy migdałach. Witamina E stymuluje odporność, zmniejsza ryzyko chorób serca, choroby Alzheimera czy zaćmy. Z kolei witaminy z gruby B (B6 i B12) oraz kwas foliowy mają korzystne działanie na układ nerwowy oraz stymulują sprawność intelektualną. 

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy zakupie których produktów wybierasz opcję dostawy do domu?

  Produkty spożywcze (zdrową żywność, codzienne zakupy)

  Ubrania (ze sklepów internetowych lub aukcji)

  Kosmetyki (z internetowych drogerii)

  Książki, płyty, bilety (związane z życiem kulturalnym)

  Produkty, o które wstydzę się poprosić będąc w sklepie (np. środki chłonne)

Patronem sondy jest HARTMANN

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA