Jak komponować posiłki latem?

Lato to czas wakacji i wyjazdów. Korzystajmy więc z jego uroków i wybierzmy się na kosztowanie specjałów, które zapewnią nam ucztę dla podniebienia. Starajmy się jednak wybierać dania, które nam… nie zaszkodzą. Pamiętajmy, że nie ma laby od przykładania wagi do tego, co, jak i ile jemy!

Jak więc prawidłowo odżywiać się podczas gorących letnich dni? Przede wszystkim powinniśmy wybierać produkty świeże i nieprzetworzone i dbać o to, by nasza dieta była różnorodna.

Śniadanie

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, więc postarajmy się, aby zagościł na stałe na naszym stole. Warto sięgnąć po nabiał, a szczególnie produkty mleczne fermentowane, czyli jogurty czy kefiry z dodatkiem węglowodanowym w postaci płatków pszennych czy muesli.
Do tego warto dodać garść świeżych owoców (np. malin czy truskawek) lub wypić świeżo wyciśnięty sok (np. z marchwi). Kanapka z twarożkiem z dodatkiem rzodkiewki i ogórka czy pasta jajeczna ze szczypiorkiem to również doskonały zestaw na zdrowe śniadanie.

Na drugie śniadanie możemy zaserwować sobie przykładowo kanapkę z wędliną i dużą ilością sałaty, pomidorem, ogórkiem, rzodkiewką lub przygotować sobie sałatkę na bazie warzyw które szczególnie lubimy, z lekkim sosem z oliwy z oliwek.

W kwestii obiadu warto postawić na zestawy z kuchni śródziemnomorskiej, np. makaron z sosem pomidorowym z oliwą z oliwek, risotto z owocami morza czy warzywa grillowane.

Ważne, aby makaron wybierać z pszenicy durum (semolina) lub pełnoziarnisty oraz gotować go al dente. Mięso spożywajmy 2–3 razy w tygodniu. Tak samo często powinniśmy jeść ryby, o których niestety często zapominamy. Te ostatnie dla uatrakcyjnienia warto przyrządzać na parze lub na grillu.

Sprawdź nasze przepisy na zdrowego grilla

Kolacja

Kolacja, jako ostatni posiłek dnia, powinna być lekka, z produktami zawierającymi białko (kawałek mięsa, produkty mleczne lub sery twarogowe) i z dodatkiem warzyw, np. sałatką z pomidorów z mozzarellą z sosem balsamicznym i bazylią.

To jednak tylko propozycje – wybór dobrego, lekkiego i przede wszystkim zdrowego jedzenia jest przeogromny, szczególnie latem.

Najważniejsze, aby przyrządzanie posiłków opierało się na odpowiednich zasadach:

  • posiłki powinny być lekkostrawne;
  • wybierajmy chude gatunki mięs: drób, cielęcina, wołowina;
  • częściej sięgajmy po ryby;
  • dla uzupełnienia diety w białko i wapń sięgnijmy po napoje mleczne fermentowane (kefir, maślanka, zsiadłe mleko, jogurty), które dadzą nam przyjemne orzeźwienie;
  • ograniczmy dodawanie soli (zatrzymuje wodę w organizmie), dla wzbogacenia smaku warto stosować świeże zioła (np. bazylia, tymianek, kolendra, mięta, które poprawiają pracę układu trawiennego);
  • pieczenie, gotowanie na parze, grillowanie – to godne polecenia techniki obróbki cieplnej;
  • oliwa z oliwek – obowiązkowy dodatek do potraw;
  • warzywa i owoce koniecznie zjadajmy na surowo lub gotujmy bardzo krótko w niewielkiej ilości wody;
  • dbajmy o kolorystykę posiłków i potraw – uwzględniajmy odpowiedni dobór smaków i zapachów.
  • Nie spożywajmy żywności wysoko przetworzonej.
  • Unikajmy żywności typu fast food.
  • Zrezygnujmy ze słodzonych i gazowanych napojów – są źródłem cukrów prostych pobudzających apetyt i nie gaszą pragnienia.
  • Słodycze jak zawsze z umiarem – polecane są ciasta z owocami sezonowymi.
  • Lody – tak, ale... wybierajmy sorbety, czyli mrożone musy owocowe, i pamiętajmy o niebezpieczeństwie „szoku termicznego” dla organizmu. Niestety lody to również możliwe źródło ciężkich infekcji wywołanych przez salmonellę czy gronkowce. Należy koniecznie pamiętać o tym, że nie wolno jeść lodów rozmrożonych i ponownie zamrożonych!

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA