Jak namówić dziecko do warzyw


 
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Wytyczne diet dla dzieci przewidują, że połowa ich talerza zawsze ma być wypełniona warzywami. Ale jak zachęcić maluchy do jedzenia jeszcze większych porcji zdrowych produktów?



Dzieci trzeba przyzwyczajać do warzyw od małego. Dlatego weź dziecko na targ czy do warzywniaka, by razem wybierać produkty na obiad. Następnie pozwól dziecku gotować z tobą. Niech pomoże Ci obrać warzywa i je pokroić. Gdy w końcu wylądują na jego talerzu, prawdopodobnie zje je bez marudzenia.



Dobry fast food to tylko takie danie, które zawiera dużo warzyw i zostało przygotowane w domu przez Ciebie. Jeżeli Twoje dziecko narzeka, że wszyscy koledzy jedzą fast foody, to świetnie! Zaproponuj mu zrobienie wspólnie pizzy w domu. Ale pizzy zdrowej – z świeżymi warzywami i serem, bez niezdrowych sosów i dodatków. Dodatkowo zróbcie tę pizzę razem. Będziecie mieć przy tym świetną zabawę!

Czytaj też: Warzywa w każdym posiłku - jak to zrobić?



Warzywa mówią

Dlaczego warzywa mają się źle kojarzyć dzieciom? No właśnie. Ożyw je. Niech przemówią. Jak? Z ziemniaka możesz zrobić pieska (przyczep mu na zapałce głowę z mniejszego ziemniaka, dodaj oczy z groszku i nogi z zapałek), słoneczko z pomarańczy (wyrzeźbij na niej nożem oczy, uśmiech, promienie), z kalafiora owieczkę (dodaj tylko nogi z zapałek i głowę, też z kalafiora), a brokuły mogą być drzewem.



Kiedy dziecko stanowczo protestuje i nie chce zjeść wszystkich warzyw z talerza, nie zmuszaj go. Psychologowie twierdzą, że takie działanie może pogorszyć sprawę i zadziałać odwrotnie – warzywa będą się kojarzyć ze smutną koniecznością i morzem wylanych łez. Dlatego nie zmuszaj, ale zachęcaj.



Przyzwyczajaj dziecko

Jeśli chcesz wprowadzić do jadłospisu dziecka jakiś nowy produkt, rób to powoli. Najlepiej podaj wówczas warzywa, które dziecko najbardziej lubi i obok połóż nowe. Zapytaj dziecko, czy nie chciałoby spróbować czegoś nowego i dobrego. Jeśli nowe mu nie zasmakuje, przynajmniej będziesz miała pewność, że zje pozostałe i nie będzie chodzić głodne.

Sprawdź: Jak działają przyprawy, owoce i warzywa? Rozpoznaj po kolorach



Jeśli już kilka razy przygotowałaś brokuły czy szpinak, a dziecko ich nie polubiło – nie poddawaj się. Gusta dzieci i preferowanie przez nie smaki zmieniają się wraz z wiekiem. Dlatego po kilku nieudanych próbach zrób przerwę, aby wróć do tematu za kilka tygodni.



Postaw na przekąski

Smaczne i zdrowe przekąski mogą zachęcić Twoje dziecko do jedzenia warzyw. Oto prosty sposób na warzywne lody: zmiksuj ugotowane słodkie ziemniaki ze słodką marchewką, dodaj jogurtu i soku pomarańczowego, a następnie zamroź w pojemniczku, który nada też lodom kształt.



Twoje dziecko nie lubi warzyw, ale jego przyjaciele tak? Zaproś ich więc do was na obiad. Najpierw pozwól dzieciom bawić się wspólnie przy przyrządzaniu warzyw, a później zaproś wszystkich do stołu. Czasem presja otoczenia może zdziałać więcej niż wszystkie Twoje wysiłki.



Twoje dziecko lubi ciągle coś podjadać? Pokrój marchewkę, ogórka i paprykę w cienkie, ale niełamiące się paski i połóż je na ładnym talerzu. Zrób też sos – trochę podobny do tego serwowanego z chipsami. Takie połączenie warzyw z sosem domowej roboty może zachęcić dziecko do podjadania witaminek.

Zobacz: Domowa higiena jamy ustnej