Dowiedz się, jak naturalnie i skutecznie wzmocnić odporność organizmu

Żyj zdrowo! to hasło słyszał chyba każdy. Na pewno jest słuszne i warto wprowadzać je w czyn, ale co kryje się za szerokim i ogólnym sformułowaniem zdrowy styl życia? Jak wspomagać bardzo istotną w tym kontekście odporność? Trudno przecież mówić o zdrowiu, kiedy szwankują nasze mechanizmy obronne odpowiedzialne nie tylko za kondycję fizyczną, ale też za samopoczucie, możliwości poznawcze i zdrowie psychiczne.
Jak naturalnie wzmocnić odporność organizmu

Artykuł sponsorowany

Źródło: Materiały partnera

Spis treści

Jak prowadzić zdrowy styl życia?

Według definicji WHO, zdrowie to „całkowity fizyczny, psychiczny i społeczny dobrostan człowieka, a nie tylko brak choroby lub niepełnosprawność”. Na tak definiowane zdrowie składa się wiele czynników, a według najbardziej znanej teorii Lalonde’a, najważniejsze obszary to:

  • biologia i genetyka,
  • styl życia,
  • środowisko (czynniki ekonomiczne, społeczne, kulturowe i fizyczne),
  • system ochrony zdrowia.

Zgodnie z tą teorią, kluczowe znaczenie ma styl życia, jest to jednocześnie obszar, na który mamy największy wpływ, ponieważ w dużej mierze dotyczy naszych codziennych wyborów. Są to m.in. decyzje dotyczące:

  • sposobu odżywiania,
  • aktywności fizycznej,
  • radzenia sobie ze stresem,
  • unikania używek (nikotyna, alkohol, środki psychoaktywne),
  • unikania czynników ryzyka.

W przypadku zdrowego trybu życia wiele mówi się o odżywianiu. Dotyczy to zapotrzebowania organizmu na pełnowartościowe składniki, jakości i częstotliwości spożywania posiłków. W zbilansowanej diecie muszą znaleźć się, w odpowiednich proporcjach, białka, tłuszcze i węglowodany. Nasze codzienne menu powinno też zawierać błonnik, witaminy i sole mineralne. Zapewniamy w ten sposób nie tylko określoną ilość kalorii, ale także budulec dla tkanek i paliwo dla metabolizmu, a to istotne składowe tworzące odporność. Należy pamiętać o tym, że w bardzo dużej mierze nasza odporność „powstaje” w jelitach, za sprawą tzw. dobrych bakterii składających się na prawidłową mikroflorę jelitową.

Do żelaznych zasad zdrowego trybu życia trzeba też koniecznie dopisać szeroko rozumianą higienę życia codziennego, czyli odpowiednią dawkę ruchu, sen (ilość i jakość). Ważne jest także unikanie szkodliwych substancji, takich jak nikotyna, alkohol, narkotyki czy nadmiernej ilości kawy.

Co jest dobre na odporność?

Za odporność w dużej mierze odpowiada stan mikroflory jelitowej. Warto wiedzieć, że aż 70-80% tkanki limfoidalnej znajduje się właśnie w jelitach, a przecież to właśnie limfocyty bronią nas przez szkodliwym działaniem patogenów. Dlatego, odpowiadając na pytanie jak wzmocnić odporność, trzeba skoncentrować się na układzie pokarmowym, szczególnie na jelitach. Wśród kluczowych zadań naszej mikrobioty jest bowiem m.in. wspomaganie prawidłowego metabolizmu, homeostazy układu odpornościowego i współtworzenie mechanizmów zabezpieczających. Prawidłowa dieta jest zatem paliwem dla tych jakże ważnych mechanizmów obronnych.

Wiele dobroczynnych składników możemy dostarczać w ramach posiłków, szczególnie, jeśli uwzględniamy w nich również tzw. żywność funkcjonalną. W zbilansowanym menu na odporność i w zgodzie ze zdrowym stylem życia, powinny znaleźć się warzywa. Niektóre z nich dostarcza nam tak ważną witaminę C oraz beta-karoten. Inne, np. cebulowe, zawierają tzw. siarczki organiczne. Dla odporności niezbędna jest też witamina D, którą czerpiemy podczas ekspozycji na słońcu, a w diecie dostarczają ją np. tłuste ryby. Mówiąc o żywności funkcjonalnej, nie trzeba wcale szukać wymyślnych, nowoczesnych produktów. Nasze swojskie kiszonki są tu doskonałym przykładem. Są bowiem naturalnym źródłem dobrych bakterii kwasu mlekowego, czyli jakże istotnych dla mikroflory jelitowej, probiotyków. Znajdziemy je też w produktach mlecznych, takich jak jogurty, maślanka, kefir.

Reklama

Żywność funkcjonalna – probiotyki

Na wstępie warto dowiedzieć się, co to jest żywność funkcjonalna, o której tak wiele mówi się, szczególnie w kontekście budowania odporności. Zgodnie z definicją, żywność można nazwać funkcjonalną, jeśli udowodniono jej korzystny wpływ na jedną lub więcej funkcji organizmu, ponad efekt odżywczy. Wpływ ten może polegać na poprawie stanu zdrowia i samopoczucia. Bardzo istotne jest również to, że taka żywność powinna przypominać standardowe, konwencjonalne produkty. A zatem nie są to kapsułki czy tabletki. Korzystny wpływ na organizm powinien występować przy ilościach uznanych za normalne dla zbilansowanej diety. Do najczęściej stosowanych nośników żywności funkcjonalnej należą przetwory mleczne, zbożowe, owocowe, warzywne, czyli takie, które są dość regularne spożywane przez większość konsumentów. Korzystny wpływ na organizm wynika z obecności określonych substancji, takich jak np. błonnik pokarmowy.

Dowiedz się więcej w poradniku: „Suplementy diety, a zdrowy styl życia

Dlaczego probiotyki są tak ważne dla odporności?

Naturalne probiotyki były obecne praktycznie zawsze w naszej diecie – kiszonki czy maślanka nie są przecież jakimś „wynalazkiem”. Obecnie probiotyki definiuje się jako pojedyncze lub mieszane kultury żywych mikroorganizmów. Sformułowanie probiotyk zastrzega się dla produktów lub preparatów zawierających żywe bakterie.

  • Większość takich korzystnych dla nas drobnoustrojów stanowią bakterie kwasu mlekowego. W naturalnej florze jelitowej stanowią aż 90% bakterii. Jako probiotyki najczęściej stosuje się szczepy Lactobacillus i Bifidobacterium. W produktach spożywczych, ale też i w suplementach, wykorzystuje się L.acidophilus, L.amylovorus, L.casei, L.crispatus, L.gallinarum, L.gasseri, L.johnsonii, L.paracasei, L. lantarum, L.reuterii L.rhamnosus. Z rodzaju BifidobacteriumB.adolescentis, B.animalis, B.bifidum, B.infantis, B.actis oraz B.longum.

Probiotyki i inne potrzebne składniki (witaminy, mikroelementy) można także dostarczać w formie odpowiednich suplementów. Szczególnie, jeśli konieczne jest wspomaganie flory jelitowej czy wsparcie dla sił witalnych i metabolizmu. Preparaty Guut charakteryzują się tym, że każdy z nich zawiera w codziennej dawce kapsułkę probiotyczną i nieprobiotyczną. W zależności od potrzeb organizmu można wybrać:

  • Guut Immunity – w kapsułce probiotycznej zawiera Lactobacillus paracasei, Lactobacillus plantarum, a w nieprobiotycznej - Wellmune® beta-glukan z drożdży Saccharomyces cerevisiae i witaminę D.
  • Guut Metabolism – zawiera ekstrakt z liści Gurmaru, ekstrakt z Lagerstremii (Lagerstroemia speciosa), cynk, kwas pantotenowy i biotynę w kapsułce nieprobiotycznej, a w kapsułce probiotycznej – Lactobacillus rhamnosus.
  • Guut Mood – kapsułka probiotyczna zawiera Lactobacillus casei, Lactobacillus helveticus Rosell, Bifidobacterium breve HA, Bifidobacterium longum Rosell, a nieprobiotyczna – Ashwagandę Sensoril®, witaminę B6 i B12 oraz ekstrakt z Różeńca górskiego.
  • Guut Vitality – zawiera kapsułkę probiotyczną o takim samym składzie jak Guut Mood, w kapsułce nieprobiotycznej znajduje się ekstrakt z Alpinia galanga, żelazo oraz witaminy B6 i B12.

Podstawą dbałości o odporność powinien być oczywiście zdrowy styl życia. Ewentualna suplementacja działa wspomagająco, regenerująco, profilaktycznie i nie stanowi zamiennika zbilansowanej diety.

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Czy ktoś z Twoich bliskich jest lub był zarażony koronawirusem?

  Tak, bliska mi osoba jest/była zakażona koronawirusem

  Nie, nikt z moich bliskich nie jest/był zakażony koronawirusem

  Nie wiem, czy ktoś z moich bliskich jest/był zakażony koronawirusem

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!