Jak poradzić sobie z porannym lenistwem jesienią?

delonghi
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 4)

Rano masz problem, by podnieść się z łóżka, a myśl o wstawaniu przyprawia cię o dreszcze? Do tego jeszcze jesienna szaruga za oknem, ciemno i zimno. Podobne odczucia towarzyszą wielu osobom. Właśnie dlatego zebraliśmy najlepsze recepty, jak miło rozpocząć dzień.

Stwórz własne poranne rytuały

Poranne wstawanie to dla wielu osób najbardziej nieprzyjemna część dnia. Nagłe wyrwanie się ze snu i natychmiastowe wyjście z łóżka nie jest najlepszą rzeczą, jaką możemy zaoferować naszemu organizmowi. Taki poranny szok można jednak łatwo zniwelować poprzez powolne, leniwe wstawanie. Przez kilka minut po obudzeniu powoli porozciągajmy się, leżąc wciąż w łóżku. Sięgnijmy po telefon i włączmy naszą ulubioną piosenkę lub nastawmy radio.

Jeśli jest lato, możemy przy łóżku trzymać spray z mgiełką do twarzy – kupimy takie np. w drogerii. Warto również samodzielnie przygotować taką mgiełkę z naparu mięty lub zielonej herbaty. Jeśli nie mamy problemów z alergią, możemy dodać 2-3 krople olejku eterycznego. Szczególnie polecany jest olejek pomarańczowy, który działa pobudzająco.

Pamiętajmy, by rano unikać pośpiechu, dlatego zjedzmy powoli śniadanie i weźmy prysznic. Już wieczorem przygotujmy ubranie na następny dzień i składniki potrzebne do wykonania śniadania. Jeśli będzie to owsianka, możemy zalać ją dzień wcześniej wodą, co rano skróci czas gotowania. Jeśli preferujemy jajecznicę z dodatkami, możemy wstępnie podsmażyć ulubione warzywa i zostawić je w lodówce. Rano wystarczy je odgrzać i wbić jajka.

Zrób śniadanie, które doda energii

Mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i nie tylko nie powinniśmy go omijać, ale wręcz powinien on stanowić dużą część zjadanych przez nas w ciągu dnia kalorii. Co warto wybierać na śniadanie? Przede wszystkim węglowodany złożone, które zapewnią nam energię na dłużej niż np. białe bułki czy drożdżówka.

Polecamy płatki owsiane górskie, kaszę na słodko w formie owsianki lub chleb pełnoziarnisty. Nawet jeśli jesteśmy na diecie, nie bójmy się sporych śniadań i dużej dawki węglowodanów – to właśnie rano możemy bezkarnie jeść, bo mamy pewność, że wszystko co zjemy, będzie miało szansę się spalić. Ponadto, według badań, osoby jedzące obfite posiłki, rano jedzą mniej w ciągu dnia oraz łatwiej im zrezygnować z podjadania.

Co w przypadku, kiedy nie potrafimy zjeść tak wcześnie śniadania? Dietetycy proponują jego płynną wersję w postaci shake’a z owoców, np. bananów, płatków owsianych i mleka roślinnego lub, jeśli możemy, nabiału. Takie śniadanie to spora dawka energii i jednocześnie łatwiejsza do przyswojenia forma.

Zaparz sobie dobrą kawę

Większość Polek i Polaków dzień rozpoczyna od wypicia kawy. Pamiętajmy jednak, że kawa kawie nierówna i ta rozpuszczalna niekoniecznie jest najlepszym wyborem. Zdecydowanie polecamy naturalną kawę z dobrej jakości ekspresu, który możemy znaleźć np. na stronie www.delonghi.com/pl-pl. Ekspresy, zwłaszcza kapsułkowe, są dobrym wyjściem dla osób zabieganych, ponieważ potrafią przygotować dobrej jakości napój w krótkim czasie.

Jeśli nie posiadamy ekspresu do kawy, możemy naturalną, mieloną kawę ugotować – na przykład według przepisu Stefanii Korżawskiej, która ma dodawać energii, pobudzać, a jednocześnie wzmacniać jelita i chronić przed przeziębieniami.

Kawa energetyzująca Stefanii Korżawskiej

  • 1,5 szklanki wody
  • 2 łyżeczki świeżo zmielonej kawy
  • 1 łyżeczka kminku
  • szczypta cynamonu
  • szczypta kardamonu
  • 1 łyżeczka miodu

Wszystkie składniki gotujemy od momentu wrzenia przez około 23 minuty. Następnie przecedzamy i pijemy na czczo.

Przygotuj napój „poranny energetyk”

Jeśli nie lubimy lub nie chcemy pić napoju z kofeiną, a ekspresy do kawy nie są naszą bajką, świetnym sposobem na pobudzenie będzie naturalny energetyk, który nas obudzi i zapewni dawkę minerałów oraz witaminy C. Mamy dwa przepisy do wyboru, w zależności od preferencji smakowych i o nieco innym działaniu.

Bomba z witaminy C

  • sok z 1 cytryny
  • duża łyżka miodu
  • mała szczypta soli himalajskiej
  • woda w temperaturze letniej do uzupełnienia szklanki

Wszystkie składniki łączymy ze sobą i wypijamy zaraz po przygotowaniu.

Pobudzający napój chroniący przed grypą

  • sok z 1 pomarańczy
  • kawałek ok. 2 cm imbiru
  • łyżeczka miodu
  • szczypta cynamonu
  • szklanka wody

Imbir siekamy na drobno, zalewamy wodą, dodajemy cynamon i gotujemy około 5 minut. Płyn przecedzamy, czekamy, aż temperatura nieco spadnie, dodajemy sok z pomarańczy i miód. Jeśli napój jest dla nas zbyt słodki, możemy zrezygnować ze słodzenia miodem.

Wykonaj energetyzujące ćwiczenia

Poranne rozruszanie organizmu doda nam energii i pozwoli lepiej zacząć dzień. Są osoby, które preferują poranny jogging lub wyjście do siłowni, jednak nie każdy z nas ma siłę i ochotę biec rano do pobliskiego fitness klubu. Proponujemy jednak poświęcić kilka minut o poranku na delikatne rozciąganie i rozruszanie stawów. Zacznijmy już w łóżku od przeciągania się. Następnie zróbmy kilka skłonów i skrętów tułowia oraz kilkuminutowy marsz w miejscu. Polecamy również ćwiczenia izometryczne, np. deskę, krzesełko czy kilka pozycji zaciągniętych z jogi.

Pamiętajmy, by wszystkie ćwiczenia wykonywać powoli i precyzyjnie tak, by delikatnie rozbudzić ciało, a nie wprawić je w szok. Jeśli posiadamy rower stacjonarny, możemy również przez 10-15 minut spokojnie pojeździć bez dodatkowego obciążenia. Chodzi o przygotowanie ciała na rozpoczynający się dzień, a nie skomplikowaną gimnastykę.

Niezależnie od tego, czy rano pijemy kawę, czy sok i jakie jemy śniadanie, pamiętajmy o jednym – rozpocznijmy dzień powoli i z uśmiechem. Jeśli o poranku będziemy mieć negatywne nastawienie do dnia i czekających nas obowiązków, dzień będzie dla nas tylko sumą powinności – a to oznacza zmarnowany dzień naszego życia.

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła