Jak powinna wyglądać dieta sportowca? - Wywiad z Patrycją Moskwą

Jak powinna wyglądać dieta sportowca?
Co powinniśmy jeść, gdy uprawiamy sport i potrzebujemy energii na cały dzień, podpowiada Patrycja Moskwa, trenerka pole dance fitness, coraz bardziej popularnej w Polsce dyscypliny sportowej.

Jak powinno wyglądać śniadanie osoby, która wybiera się na trening?

Nasz pierwszy posiłek powinien być przede wszystkim różnorodny, niezależnie od tego czy wybieramy się na trening, czy do pracy lub szkoły. Każdy z nas powinien jeść pełnowartościowe śniadanie dodające nam energii, a prawidłowo zbilansowane musi zawierać wszystkie składniki odżywcze: węglowodany, białka i w mniejszej ilości tłuszcze. Moje śniadanie każdego dnia wygląda podobnie i już po kolacji nie mogę się go doczekać. A jest to na przykład omlet lub owsianka z dodatkiem owoców, orzechów i odżywki białkowej.

Czytaj też: Najczęstsze błędy popełniane na siłowni
 
Czy śniadanie jesienne powinno różnić się od śniadania, które jadamy latem?

Jesienią stawiam na ciepły posiłek, takie śniadanie nas rozbudzi, bardziej nasyci i pomoże rozgrzać w chłodne ponure poranki. Do tego szklanka świeżo wyciśniętego soku i energetyczne zapasy uzupełnione.

Odżywienie przed treningiem

Ile czasu przed treningiem i ile czasu po nim powinniśmy jeść?

Niektórzy z nas mogą zjeść pełny posiłek na godzinę przed treningiem, podczas gdy inni, którzy mają wrażliwe żołądki, muszą czekać 3-4 godziny. Musimy poznać nasze ciało, na pewno nie zaleca się jeść tuż przed treningiem czyli około 30 minut, ze względu na późniejsze dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Bardzo ważny jest posiłek po treningu, o którym wiele osób zapomina - albo nie ma już na niego czasu, albo po prostu szkoda im spalonych kalorii, żeby teraz znów je dokładać. A to duży błąd, ponieważ ciało potrzebuje budulca do regeneracji. Dlatego po treningu koniecznie zjedz zbilansowany posiłek, bogaty przede wszystkim w białko, tłuszcze nienasycone i węglowodany. Czas po treningu należy liczyć od 15 minut do dwóch godzin po zakończeniu aktywności fizycznej.

Jakie przekąski są zdrowe dla kobiet aktywnych, które pracują zawodowo i uprawiają sport?

Zdrowe czyli te, które są nieprzetworzone. Unikamy więc popularnych chipsów czy batonów i wybieramy np. sok warzywny, oliwki, tuńczyka, koktajle owocowe i smoothie, pomidory koktajlowe, plastry pomarańczy czy mrożone owoce jak mango lub winogrono.

Czytaj też: Dieta samuraja, czyli paleo dla sportowców. Zobacz zasady i jasłospis

Co najlepiej zjeść, gdy złapie nas głód, a nie jesteśmy w domu i nie mamy warunków, aby coś ugotować?

Na mieście możemy zjeść naprawdę nie tylko w fast foodach. Coraz więcej restauracji ma w swojej ofercie różnorodne fit potrawy, a jeśli lubimy zupy kremy to są one idealnym szybkim daniem na zabicie pierwszego głodu. Do tego możemy ratować się np. waflami ryżowymi czy świeżo wyciśniętym sokiem, które są dostępne w wielu miejscach. A najlepiej być przygotowanym i mieć ze sobą zrobioną w domu przekąskę np. pokrojoną marchew, paprykę lub zbilansowany posiłek, ugotowany wieczorem i czekający na poranne wyjście :)

Przeczytaj także:

Pole Dance – najmodniejszy w tym sezonie

Wszystko jest dozwolone, w rozsądnych ilościach - wywiad z Jakubem Czają

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA