Jak pracować przy komputerze, by sobie nie zaszkodzić?

Starszy niż rok
Wydaje się, że podczas pracy przy komputerze nic nam nie grozi. Myli się jednak ten, kto myśli, że praca przy biurku nie nadwyręża organizmu. Jak pracować przy komputerze, by nie nabawić się choroby?

Komputerowe schorzenia

Praca przy komputerze, związana z długim przesiadywaniem przy biurku i wpatrywaniem się w ekran komputera, grozi poważnymi schorzeniami, z których nawet nie zdajemy sobie sprawy. Obok problemów z kręgosłupem, nadgarstkami oraz oczami możliwe jest narażenie organizmu na elektrosmog.

Problemy z kręgosłupem

Głównym grzechem popełnianym przez osoby pracujące przy komputerze jest utrzymywanie nieprawidłowej pozycji ciała. Garbienie się i długotrwałe siedzenie przy biurku grożą skrzywieniem kręgosłupa, a także bólem w okolicy krzyża, ramion, szyi i pleców. Więcej: Jak zadbać o kręgosłup? 7 skutecznych sposobów

Wygodne krzesło

By nie dopuścić do problemów z kręgosłupem, należy zainwestować w odpowiednie krzesło lub fotel, którego wysokość zostanie odpowiednio dopasowana do wysokości biurka. Siedzenie powinno posiadać oparcie przylegające ściśle do pleców, dzięki czemu będą one proste.

Nie garb się!

Siedząc przed komputerem, pod żadnym pozorem nie należy się garbić. Nogi należy trzymać pod kątem prostym, stopy natomiast muszą płasko przylegać do podłoża, aby nie dopuścić do zaburzeń krążenia. By zniwelować skutki długiego siedzenia przy biurku, należy co jakiś czas robić sobie przerwę w postaci spaceru lub ćwiczeń rozciągających.

Zespół cieśni nadgarstka

Schorzenie to bywa nazywane chorobą zawodową dziennikarzy. Początkowo objawia się drętwieniem palców, by następnie przejść w ból dłoni, nadgarstków i ramion. Wynika ze zbyt częstego korzystania z myszki oraz klawiatury.

Ćwiczenia dla dłoni

By zapobiec wystąpieniu zespołu cieśni nadgarstka, należy co jakiś czas wykonywać odpowiednie ćwiczenia, które rozluźnią mięśnie dłoni. Najlepiej jest rozciągać i zginać palce w trakcie przerwy od pracy. Korzystne będzie również stosowanie specjalnych podkładek przy korzystaniu z myszki oraz klawiatury.

W przypadku leczenia, należy regularnie przyjmować witaminę B6. Nieleczony zespół cieśni nadgarstka może doprowadzić do nieodwracalnych zmian z układzie kostnym dłoni oraz ramion, co może skutecznie wykluczyć chorego z wykonywanego zawodu.

Problemy z oczami

Długotrwałe wpatrywanie się w ekran komputera może skutkować wieloma schorzeniami oczu. Rzadkie mruganie może doprowadzić do zespołu suchego oka, co skutkuje wysychaniem rogówki. W wyniku negatywnego oddziaływania monitora może dojść również do nadmiernego łzawienia.

Innym schorzeniem jest nadwyrężeniem gałki ocznej. Towarzyszą mu bóle głowy, zaczerwienienie gałek ocznych, uczucie łzawienia lub suchości. Możliwe jest również wystąpienie bólu oraz uczucie szczypania oczu.

Czytaj też: Dieta dla osób pracujących przy komputerze

Bezpieczna odległość

Odległość między oczami a monitorem powinna wynosić od około 50 do 70 cm. Do tego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na oświetlenie biurka, a także możliwie często robić przerwy – mrugać oczami, spoglądać w dal, skupiać wzrok na roślinach lub przedmiotach w żywych barwach.

Odpowiednie parametry

Bezpieczeństwo naszych oczu zależy od odpowiednich parametrów ekranu. Ważne, by częstotliwość odświeżania monitora wynosiła więcej niż 75 Hz. Monitor powinien być nie większy niż 19, ale i nie mniejszy niż 15 cali. Odpowiednie oświetlenie to również podstawa – zadajmy, by światło słoneczne nie odbijało się od monitora.

Uważaj na elektrosmog!

Naukowcy sprzeczają się na temat negatywnych skutków smogu elektromagnetycznego, pewne jest jednak to, że osoby pracujące przy komputerze są podatne na jego działanie. Smog ten to inaczej promieniowanie, którego źródłem są urządzenia komputerowe.

Szkodliwe promieniowanie

Promieniujący ekran zaburza równowagę pomiędzy jonami dodatnimi oraz ujemnymi, doprowadzając u osoby pracującej przy komputerze do złego samopoczucia. Płynący przez urządzenia komputerowe prąd doprowadza natomiast do promieniowania, które ma negatywny wpływ na koncentrację.

Zieleń na biurku

By zapobiec negatywnym wpływom elektrosmogu, należy zadbać o higienę stanowiska pracy, a także sprzęt – nie należy używać przestarzałych urządzeń, które emitują szkodliwe promieniowanie. W oczyszczaniu powietrza ze szkodliwych substancji pomogą natomiast rośliny – paprocie lub rośliny palmowe.

Czytaj też: Rośliny oczyszczające powietrze w pomieszczeniach

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA