Jak przetrwać wiosenne przesilenie?

Starszy niż rok
Wiosna to nie tylko czas budzenia się do życia przyrody – to także rozchwiana pogoda, która powodować może poczucie rozbicia, zmęczenia i problemy z koncentracją. Dlatego, zanim nasze samopoczucie się ustabilizuje, warto wzmocnić swój organizm.



Wiosna to nie tylko czas budzenia się do życia przyrody – to także rozchwiana pogoda, która powodować może poczucie rozbicia, zmęczenia i problemy z koncentracją. Dlatego, zanim nasze samopoczucie się ustabilizuje, warto wzmocnić swój organizm.

Zobacz też: Przesilenie wiosenne? Nie, dziękuję!



Słodki poranek

Najprostszym sposobem poprawienia sobie nastroju jest z pewnością u większości z nas poranna kawa, słodycze lub kieliszek alkoholu. Są to tylko półśrodki, które w dłuższej perspektywie nie przynoszą poprawy.

Dlatego na początek warto zmienić swój sposób odżywiania się. Jest to zasada uniwersalna, jednak w czasie przesilenia wiosennego jest wyjątkowo skuteczna. Aby wzmocnić organizm musimy dostarczyć mu odpowiedniej ilości witamin i mikroelementów. Przede wszystkim nie powinno zabraknąć wapnia i magnezu. Podstawowym źródłem wapnia jest mleko i przetwory mleczne, które dostarczają ok. 80% tego składnika. Wapń znajduje się również w kapuście, brukselce, brokułach i roślinach strączkowych oraz orzechach i migdałach. Magnez, zwany pierwiastkiem życia, jest niezbędny dla naszego funkcjonowania. Jego brak zwiększa nerwowość i utrudnia skupienie się. Występuje w kakao, orzechach, otrębach, rybach, bananach, szpinaku i kukurydzy. Codzienny posiłek wzbogaćmy też o warzywa i owoce, takie jak pomarańcze, banany, jabłka czy mandarynki. Poleca się również picie herbaty z sokiem malinowym i słodzenie miodem.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak naturalnie uzupełniać swoją dietę i wzmocnić swój organizm – pobierz za darmo naszego e-booka.



Bądż aktywny

Niezawodny i prosty sposób na dobry nastrój. Aktywne odpoczywanie jest lepszym wyjściem niż wylegiwanie się w fotelu przed telewizorem. Ruch nie tylko pozwoli pozbyć się zapasów tłuszczu z zimy, ale przede wszystkim oczyści organizm z toksyn i poprawi samopoczucie. Podstawą powinny być spacery, najlepiej codzienne i intensywne. Nie wymagają specjalistycznego sprzętu ani odpowiednich warunków atmosferycznych. Świeże powietrze powoduje obniżenie hormonów stresu i stanowi idealny sposób na zrzucenie kalorii. Możemy wybrać opcję spacerów z kijkami, czyli popularny również w Polsce nordic walking. Przede wszystkim rozwija on układ mięśniowy, kształtuje sylwetkę i jednocześnie odciąż kolana, stawy i kręgosłup. Dobre efekty przynosi również jogging, najlepiej poranny, zaraz po przebudzeniu i przed śniadaniem. Wtedy organizm lepiej spala tkankę tłuszczową. Bieganie przeciwdziała również depresji, dotlenia organizm i pozytywnie wpływa na układ krążenia. Można wybrać się na basen, który zrelaksuje i zapewni świetną zabawę. Pływanie modeluje sylwetkę, opóźnia oznaki starzenia się, wspomaga odchudzanie, poprawia odporność organizmu oraz dodaje lekkości. Wyrabia również mięśnie, poprawia układ krążenia, zbawiennie wpływa na układ kostny. Wiosna to także wspaniały czas na rowerowe przejażdżki. Jazda na rowerze usprawnia układ oddechowy, mięśniowy i układ krążenia, modeluje sylwetkę oraz zwiększa wydolność organizmu. Zapobiega otyłości, cukrzycy, osteoporozie i chorobom serca.



Nic tak nie poprawia samopoczucia jak błogie chwile odprężenia i spokoju. W zabieganym świecie niewiele mamy czasu na pełne „zapomnienie się” i poddanie przyjemnym chwilom odpoczynku. A szkoda, ponieważ nasz organizm tego czasami potrzebuje. Jest wtedy rozluźniony, napięcie mięśniowe zostaje zmniejszone, spada tempo pracy ciśnienia krwi i serca oraz oddech zostaje spowolniony. Jeśli jest to możliwe, warto wziąć kilka dni urlopu i zmienić klimat, wyjeżdżając w ciche, spokojne miejsce. Dla tych, którzy nie mogą pozwolić sobie na dłuższy odpoczynek, odpowiednie będą przykładowo kąpiele aromatyczne. Wieczorem warto przygotować sobie ciepłą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego lub rumiankowego.

Dobrym sposobem na aktywny odpoczynek jest uprawianie jogi. Jest to zestaw opracowanych ćwiczeń, które wzmacniają zdrowie i sprawność fizyczną. Joga pozytywnie wpływa na siłę mięśni i ścięgien, wzmacnia system nerwowy, oczyszcza skórę i uelastycznia kręgosłup. Na poziomie psychicznym relaksuje, opanowuje, dodaje wewnętrznego spokoju, zaś w stanach depresji energii.



Dobry sen

Jest podstawową bronią w walce z przesileniem wiosennym. Pozwala zoptymalizować struktury pamięci, poprawia samopoczucie fizyczne i psychiczne. W tym okresie należy spać ok. 8 godzin. Brak snu zaburza nastrój, spowalnia reakcję oraz utrudnia skupienie uwagi.

Zdrowy sen jest jak dobry kosmetyk, regeneruje organizm i poprawia nastrój. Aby jeszcze lepiej nam służył, warto wcześniej wywietrzyć sypialnię, a ostatni posiłek zjeść 2-3 godziny przed snem i nie oglądać też telewizji tuż przed zaśnięciem.

Zobacz też: Problemy ze snem mogą zwiastować alzheimera?



Złe samopoczucie, rozdrażnienie, apatia i smutek może być spowodowany niedoborem światła. Zimą mieliśmy go niewiele, większość czasu przebywaliśmy w pomieszczeniach przy sztucznym świetle. Jednym ze sposobów dostarczenia światła do organizmu jest fototerapia. Wykorzystuje się w niej naturalne źródła światła oraz lampy sztuczne. Podczas takiego zabiegu pacjent wchodzi do białego pomieszczenia oświetlonego jaskrawą lampą. Światło jest zdrowe, nie szkodzi oczom i nie zawiera promieniowania UV. Czas naświetlenia to przeważnie pół godziny powtarzane przez kolejne 5-8 zabiegów. Można również samemu zakupić specjalną lampę, którą można stosować w domu.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA