Jak przygotować się do zajścia w ciążę? Dobra dieta

Starszy niż rok
Czy przyszła mama powinna zmienić coś w swojej diecie? Jak jeść, by zwiększyć swoje szanse na zdrową ciążę, radzi lek. Ewelina Kowalska.

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca suplementację kwasu foliowego na co najmniej 2-3 miesiące przed zajściem w ciążę oraz w pierwszym i drugim trymestrze ciąży. Postępowanie to jest niezwykle ważne, gdyż zapobiega rozwojowi niektórych wad ośrodkowego układu nerwowego. Zalecana dawka dobowa kwasu foliowego wynosi 40 mg. Kobiety, które urodziły już wcześniej dziecko z wadą cewy nerwowej, podczas kolejnej ciąży powinny przyjmować kwas foliowy w większej dawce, wynoszącej 4 g na dobę.

Czytaj także: Jak przygotować się do zajścia w ciążę? Badania

Odżywianie w czasie ciąży

Prawidłowy sposób odżywiania jest jednym z niezbędnych warunków zdrowia. A jak wiadomo, zdrowa mama ma większe szanse na urodzenie zdrowego dziecka. Dlatego planując ciążę, kobieta powinna zadbać o prawidłowy skład i wartość odżywczą pożywienia, tak by dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników i stworzyć dzidziusiowi jak najlepsze warunki do rozwoju.

Zobacz wideo: Przepis na pyszne danie dla kobiet w ciąży

Układając codzienną dietę, panie powinny kierować się ogólnymi zasadami zdrowego żywienia. W jadłospisie nie powinno zabraknąć warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, nabiału i chudego mięsa. Należy też zwiększyć spożycie produktów zawierających tak ważny dla prawidłowego przebiegu ciąży kwas foliowy. Najwięcej tego cennego związku zawierają zielone warzywa (szpinak, sałata, kapusta, brokuły), warzywa strączkowe (fasola, groch, soczewica), nieco mniej wątróbka, otręby, żółtka jaj, orzechy, pomidory i banany.

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

Zobacz: Jak jeść w ciąży i nie przytyć?

Pamiętać przy tym należy, że sama dieta nie wystarczy do pokrycia zwiększonego zapotrzebowania na kwas foliowy w pierwszych tygodniach ciąży i nie można zapominać o jego suplementacji. Poza tym przed planowaną ciążą warto też zwiększyć spożycie produktów zawierających cynk, który również odgrywa niemałą rolę w rozwoju układu nerwowego i szkieletu naszego dziecka. Minerał ten znaleźć można w ciemnym ryżu, jajach, otrębach, jabłkach i czerwonym mięsie.

Poza tym przed zajściem w ciążę przyszła mama powinna zadbać o normalizację wagi ciała. Zarówno nadwaga, jak i niedowaga mogą mieć niekorzystny wpływ na poczęcie i sam przebieg ciąży. Czasem niezbędna okazuje się pomoc dietetyka, który pomoże w ułożeniu racjonalnego jadłospisu każdej przyszłej mamie.

Depresja w ciąży. Czy to przez nadciśnienie?

Zobacz wideo: Ciąża - objawy i badania

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Czy według Ciebie bankowanie krwi pępowinowej to dobra inwestycja?

  Tak. Jej późniejsze wykorzystanie może uratować życie.

  Nie sądzę, ale na wszelki wypadek warto się zabezpieczyć.

  Nie. Uważam, że nie zostanie wykorzystana.

Patronem sondy jest Polski Bank Komórek Macierzystych

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA