Jak radzić sobie ze zmianą strefy czasowej?

Każda podróż samolotem wiąże się ze stresem i niedogodnościami. Jeśli dochodzi przy tym do zmiany strefy czasowej, możemy odczuć wyraźne zmęczenie. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji?

Naturalny biorytm człowieka decyduje o tym, kiedy organizm powinien być aktywny, a kiedy potrzebuje odpoczynku. Zaburzając jego funkcjonowanie, narażamy się na zmęczenie i złe samopoczucie. Tak dzieje się przy zmianie strefy czasowej podczas lotu samolotem.

Czytaj także: Długa podróż wyzwaniem dla kierowcy

Zmiana stref czasowych

W zależności od kierunku możemy mieć do czynienia z różnymi zmianami stref czasowych. Dzień wydłuża się gdy lecimy na zachód, a skraca, gdy lecimy na wschód. W zależności od tego organizm reaguje inaczej. Gdy udajemy się na wschód, wszelkie dolegliwości typu senność, bóle głowy, kłopoty żołądkowe i brak koncentracji wzmagają się.

By uniknąć nieprzyjemności związanych z podróżą samolotem, warto już kilka dni przed lotem zniwelować skutki. Co robić przed i w trakcie podróży:

  1. Wysypiaj się kilka dni przed podróżą, by nie czuć zmęczenia podczas lotu.
  2. Lecąc na wschód – kilka dni przed lotem wstawaj godzinę, dwie wcześniej niż zazwyczaj, a lecąc na zachód – kładź się spać godzinę, dwie później.
  3. Po wejściu do samolotu nastaw zegarek na czas, który obowiązuje w nowym miejscu, unikniesz dzięki temu dezorientacji po przybyciu do celu.
  4. Pamiętaj, by nawadniać organizm, ponieważ powietrze w samolotach jest suche. Zaleca się picie wody i napojów niegazowanych. Lepiej nie spożywać napojów alkoholowych i zawierających kofeinę.
  5. Warto mieć ze sobą owoce. Przed podróżą lepiej zjeść lekki posiłek, by uniknąć niestrawności.
  6. Jeśli podróż ma być długa, spróbuj co dwie godziny spacerować przez kilka godzin po samolocie. Unikniesz opuchnięcia kostek i zdrętwienia ciała. Zakładanie nogi na nogę może natomiast spowodować obrzęk nóg.
  7. Jeśli stresujesz się lotem, miej przy sobie chusteczkę nasączoną olejkami o właściwościach uspokajających. Odpręży i pozwoli zasnąć.
  8. Ubierz się lekko i wygodnie. Siedzenie kilka godzin w niewygodnym ubraniu wzmocni poczucie zmęczenia.

Czytaj też: Zdrowie w tropiku - jak przygotować się do egzotycznych podróży?

Po przylocie

Gdy przylatujesz na miejsce w ciąg dnia, pamiętaj, że lepiej nie udawać się na drzemkę, by organizm przyzwyczaił się do nowej strefy czasowej. Po przylocie wybierz się na co najmniej godzinny spacer, by rozruszać ciało i przyzwyczaić je do nowego rytmu dnia.

Jeśli natomiast przylatujesz późnym wieczorem lub nocą, warto położyć się spać, nawet pomimo braku senności, żeby przyzwyczaić organizm do nowego czasu. By się odprężyć, można wziąć dłuższą kąpiel z dodatkiem olejku eterycznego.

Wizyta u lekarza

Bywa, że nieprzyjemne dolegliwości nie mijają. Jeśli zmęczenie i apatia utrzymują się ponad tydzień lub zaburzenia te powracają po pewnym czasie, należy udać się do lekarza. Wizyta będzie konieczna także wówczas, gdy po przylocie odczujesz silny ból wewnątrz ciała.

Czytaj też: Podróże z perypetiami

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA