Nowy sklep

już ON-LINE

Jak sobie radzić z brakiem apetytu u dzieci w wieku szkolnym?

Teoretycznie przygotowanie idealnego menu dla dziecka wydaje się proste. I na tym koniec, bo kiedy to, co znajduje się na talerzu ma być zjedzone zaczynają się schody. Dowiedz się, jak sobie radzić z brakiem apetytu u dziecka i jak zadbać o jego prawidłowe odżywienie.
Dziecko z brakiem apetytu

Artykuł sponsorowany

Źródło: Materiały partnera
 

Dlaczego dziecko nie je?

Brak apetytu u dzieci w wieku szkolnym może mieć różne przyczyny. Do najczęstszych z nich należą monotonia posiłków, usilne zmuszanie do jedzenia, podjadanie przekąsek między właściwymi posiłkami, bunt, obecność pasożytów, a także alergia pokarmowa, przyjmowanie leków czy niedobory żelaza. Niechęć do jedzenia może być także wynikiem stresu u dzieci szkolnych. Nowe środowisko, wysokie wymagania, grupa rówieśnicza mogą powodować wzmożony niepokój i stres.  

Brak apetytu może towarzyszyć także częstym w tym wieku chorobom przebiegającym z gorączką, biegunką, wymiotami, bólem brzucha i gardła. Problemy z połykaniem i odczuwaniem smaku oraz zapachu w okresie choroby mogą zniechęcać do jedzenia nawet te dzieci, które zazwyczaj nie odmawiają posiłków. Brak apetytu w okresie przeziębienia czy choroby jest szczególnie niekorzystny, ponieważ osłabiony organizm dziecka, który potrzebuje pełnowartościowych składników nie otrzymuje ich z pożywieniem. W efekcie dziecko dodatkowo osłabia swój organizm, a proces zdrowienia przeciąga się. To też niestety najlepszy krok ku kolejnej infekcji.

Sposoby na niejadka

Niestety nie ma jednej złotej rady jak poradzić sobie z niejadkiem. Gdyby taka istniała problem ten nie spędzałby snu z powiek wielu mamom. Co zatem można zrobić, aby pomóc dziecku? Przede wszystkim nie należy naciskać na nie w czasie posiłku – im więcej uwagi kierujemy na to, że nie je, tym problem bardziej się nasila. Podkreślanie głośno w gronie rodziny, że dziecko jest niejadkiem też nie jest dobrym rozwiązaniem. Warto natomiast chwalić za każdą zjedzoną rzecz i serwować mniejsze posiłki, za to częściej.

Bazą posiłków można uczynić lubiany przez dziecko składnik, co często ułatwia zjedzenie pozostałych. Jeśli akurat dziecko chce jeść tylko zielone lub tylko pomarańczowe produkty wybierajmy warzywa i owoce w tym kolorze. Spożywaniu większej ilości produktów sprzyja też odpowiednia konsystencja – unikajmy produktów suchych, które trudno się rozdrabnia. Dodatek warzywnego sosu do mięsa czy wybór zupy typu krem bez widocznych kawałków również bywa pomocny. Jeśli dziecko skarży się na ból gardła lepszym wyborem będą dania płynne – koktajle, jogurty czy już wspomniane zupy. Apetyt zaostrza też odpowiednia dawka ruchu na świeżym powietrzu i jedzenie w grupie.

Niedożywienie - jak sobie radzić

Przeciągający się brak apetytu może prowadzić u dziecka do rozwoju niedożywienia. Przyczyny niedożywienia mogą być oczywiście różne i wynikać nie tylko z niedostatecznego spożywania posiłków, ale także z problemów z trawieniem czy wchłanianiem składników z pożywienia na skutek różnych chorób czy przyjmowania leków. Skutki niedożywienia są liczne, bo brak odpowiedniej ilości składników odżywczych wpływa na funkcjonowanie całego ciała, zwłaszcza u rosnącego organizmu.

Można wśród nich wymienić, m.in. spadek odporności, spowolnienie wzrastania, a także wydłużony okres zdrowienia czy gojenia ran. Jeśli masa ciała dziecka spada i istnieją obawy, że może być niedożywione warto z lekarzem pediatrą rozważyć wprowadzenie dodatkowego wsparcia żywieniowego w postaci doustnych preparatów odżywczych (np. Resource Junior). Produkty tego typu w małej objętości zawierają białko i inne niezbędne składniki odżywcze.

Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. Stosować pod kontrolą lekarza. Resource Junior: Do postępowania dietetycznego u dzieci powyżej 1. roku życia w stanach niedożywienia bądź w przypadku ryzyka niedożywienia.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)