Jak sobie radzić ze zgagą?

Nic tak nie psuje wrażeń po wyśmienitej kolacji czy pysznym deserze jak zgaga. Jej pojawienie się sprawia, że w niepamięć odchodzą cudowne wrażenia smakowe jeszcze sprzed chwili. Powstaje ona w wyniku cofnięcia się kwaśnych treści pokarmowych z żołądka do przełyku. Warto wiedzieć, co ją powoduje i jak jej można przeciwdziałać.

Na te pokarmy lepiej uważać

Przyczyn zgagi może być wiele. Wśród nich warto wspomnieć o ciąży, nadmiernym wydzielaniu kwasu żołądkowego, stosowaniu niektórych leków, a także nieprawidłowej diecie. To ta ostatnia ma największy wpływ na jej występowanie u zdrowych ludzi. Trzeba bowiem być świadomym, że żywność bezpośrednio wpływa zarówno na receptory nerwów czuciowych, jak i na napięcie zwieraczy przełyku. Szczególnie trzeba uważać na:

  • potrawy kwaśne, które charakteryzują się silnym ładunkiem osmotycznym i działaniem ściągającym, gdyż stymulują zmienioną zapalnie błonę śluzową, co w efekcie daje uczucie bólu i pieczenia;
  • wyroby czekoladowe i produkty o dużej zawartości tłuszczu, które uaktywniają odruchy nerwowe i wydzielanie hormonów żołądkowo-jelitowych, przez co zmniejszają napięcie dolnego zwieracza przełyku;
  • kawę, która pobudza wydzielanie kwasu żołądkowego, co przy zmniejszeniu napięcia dolnego zwieracza przełyku, sprawia, że jest on zwrotnie zarzucany do przełyku.

Czytaj też: Dolegliwości żołądkowe

Dieta lekkostrawna

W dietoterapii zalecana jest dieta lekkostrawna z ograniczeniem tłuszczów i produktów pobudzających wydzielanie soku żołądkowego. Szczególną uwagę należy zwrócić na odpowiednie rozłożenie dziennej racji pokarmowej na 5-6 małych porcji, co zapobiegnie nadmiernemu obciążeniu żołądka. Ostatni posiłek natomiast należy spożyć na kilka godzin przed snem, aby żołądek zdążył się przynajmniej częściowo się opróżnić.

W razie wystąpienia pierwszych objawów zgagi ratunku należy szukać w mechanicznym oczyszczeniu przełyku. Można w tym celu wypić szklankę wody albo mleka. Mleko ma tę przewagę nad wodą, że ze względu na swoje działanie zasadotwórcze neutralizuje kwas żołądkowy.

Zobacz: Jak poradzić sobie z niestrawnością?

Osoby, które cierpią na zgagę, powinny z większą uwagą przyglądać się temu, co jedzą, by wiedzieć, jakie pokarmy nasilają u nich nieprzyjemne dolegliwości. Z diety powinny wykluczyć wspomniane już wcześniej: tłuszcze (tłuste wędliny, mięsa, sery), kawę i czekoladę, a także soki pomarańczowy i pomidorowy, które stymulują receptory przełykowe, miętę pieprzową obniżającą ciśnienie dolnego zwieracza przełyku oraz alkohol, którego działanie łączy w sobie zarówno stymulację receptorów przełyku, jak i obniżenie ciśnienia dolnego zwieracza przełyku oraz upośledzenie motoryki żołądka. Ponadto przeciwwskazane są świeże pieczywo oraz warzywa kapustne, cebula, czosnek, por i papryka.

Bez obaw natomiast można spożywać jasny czerstwy chleb, ziemniaki, marchew, buraki, kalafior, szpinak, owoce bez skórki i pestek, mleko, jogurty, kefiry, chude mięsa, niegazowaną wodę mineralną i herbaty ziołowe (ale nie miętowe!). Polecaną metodą obróbki jest gotowanie, ewentualnie pieczenie w folii, i doprawianie łagodnymi przyprawami.

A jeśli to coś poważniejszego…

Nie można zapominać o tym, że zgaga jest czasem objawem większych problemów zdrowotnych. Jeśli mimo stosowania się do zaleceń dietetycznych, jej objawy nie ustępują, należy zwrócić się o pomoc do lekarza. Jej występowanie może sugerować przepuklinę rozworu przełykowego, zaburzenia metaboliczne czy różnorakie zwężenia w pasażu treści pokarmowej (odźwiernika, dwunastnicy itp.). Warto mieć ją na uwadze!

Czytaj też: Co na przejedzenie?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA