Jak uniknąć kontuzji?

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Kontuzja w sporcie to powszechna rzecz. Ponad 90% ekspertów i przedstawicieli fitnessu mieli w swojej karierze przynajmniej jedną kontuzję. O czym to świadczy?

Kontuzja, częsta przyczyna naszej porażki w osiągnieciu zamierzonego celu. Wielu z nas doświadczyło tego nieprzyjemnego uczucia. Kiedyś, podczas konferencji jeden z wykładowców rzucił pytanie do zebranych; który z nas nigdy nie był kontuzjowany?

Zwichnięcie stawu skokowego, nowa terapia a placebo

Ponad 90% ekspertów i przedstawicieli fitnessu mieli w swojej karierze przynajmniej jedną kontuzję. O czym to świadczy? O tym jak dużo można zrobić w kwestii bezpieczeństwa. Większość chce wiedzieć co robić, żeby schudnąć lub zbudować jakiś mięsień ale rzadko kto mówi co robić aby zapobiegać kontuzjom.

Każde ćwiczenie może skończyć się kontuzją

Kiedyś przeczytałem artykuł o ćwiczeniach, które nie należy wykonywać ze względu na duże ryzyko odniesienia kontuzji. Ucieszyła mnie reakcja i uwagi niektórych czytelników, którzy zauważyli, że każde ćwiczenie może być przyczyną naszej kontuzji. Np. bieganie – kontuzja kolana, pływanie -kontuzje barków, nawet chodzenie może spowodować stany bólowe pleców.

Gdzie tkwi sekret? W odpowiednim przygotowaniu do określonej aktywności. Chcąc biegać w wielu przypadkach musisz mieć odpowiednio przygotowane pod względem siłowym mięśnie nóg. Chcesz pływać musisz pomyśleć o przygotowanie siłowym i  wypracowaniu odpowiedniego zakresu ruchu obręczy barkowej  ze szczególnym naciskiem na zespół mięśni zwanych pierścieniem rotatorów. Chcesz czerpać przyjemność z długich spacerów zadbaj o mięśnie głębokie i mięśnie kształtujące poprawną sylwetkę.

Gotowe programy treningowe dla każdego?

Nie ma ćwiczeń, których nie należy wykonywać, są tylko takie do których nie jesteśmy odpowiednio przygotowani lub po prostu nie są ćwiczeniami dla nas.

Korzystanie z różnego rodzaju poradników lub gotowych programów może być pierwszym krokiem do naszej porażki. Bo jak to kiedyś mój znajomy powiedział „Papier przyjmie wszystko ale nie koniecznie wszystko przyjmie nasze ciało”. Dlatego powstrzymuje się od napisania gotowych programów treningowych bez poznania osoby dla której dany program jest pisany.

Sprawdź: Co może oznaczać ból kolan?

Moja rada:

  1. Zbadaj stan swojego zdrowia
  2.   Zaopatrz się w odpowiednie obuwie i strój.
  3.  Wybierz aktywność ruchową odpowiednią dla ciebie
  4.  Zacznij od ćwiczeń prewencyjnych, przygotowujących do wybranej aktywności.
  5. Trening składa się z trzech części; rozgrzewki, części głównej i tzw cool down. Nie tylko z części głównej. Nieodpowiednia temperatura naszego ciała czy elastyczność mięśni i ścięgien jest najczęstszą przyczyną kontuzji.
  6.  Upewnij się, że wykonywane ćwiczenia, są wykonywane poprawnie pod względem technicznym
  7.  Wybierz odpowiednie obciążenia, intensywność
  8. Zadbaj o regeneracje pomiędzy treningami
  9. Słuchaj swojego ciała. „No pain No game” to tylko slogan który może szybciej doprowadzić cię do przetrenowania lub kontuzji niż do zamierzonego celu.
  10. Zawsze korzystaj z pomocy eksperta. Nie tylko wtedy kiedy masz wątpliwości.

Pamiętaj, najważniejsza jest prewencja.

Ek, szo

Zobacz: Jaki uraz czeka każdego biegacza?

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła