Jak ustabilizować poziom cholesterolu we krwi w czasie Świąt?

cholesterol

Artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany
Wbrew pozorom osoby, które muszą stosować dietę obniżającą poziom cholesterolu we krwi, mogą również cieszyć się tradycyjnymi potrawami świątecznymi – niektóre z nich należy jednak nieco zmodyfikować. Prawidłowe odżywianie, systematyczna aktywność fizyczna i stosowanie się do zaleceń lekarskich to najważniejsze elementy walki z wysokim stężeniem cholesterolu. Ale liczy się też wytrwałość i konsekwencja, dlatego nie warto robić odstępstw, które zaprzepaszczą wszystkie dotychczasowe osiągnięcia. Tym bardziej że w tym szczególnym czasie można jeść zdrowe dania, które – przy okazji – zadowolą każde podniebienie.

Tłuszcze w świątecznym menu

Na wigilijnym stole, zgodnie z tradycją, królują głównie postne potrawy. Dzięki temu smakiem dań mogą cieszyć się również bliscy, którzy powinni ustabilizować stężenie cholesterolu we krwi. Warto także zaplanować zdrowe menu na kolejne dni świąt. Wtedy niestety najczęściej serwuje się posiłki wysokocholesterolowe, jak tłuste mięsa, wędliny czy podroby, które muszą zniknąć z nowego jadłospisu.

Pacjenci z podwyższonym poziomem cholesterolu powinni ograniczać spożywanie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, czyli nasyconych kwasów tłuszczowych. Ich miejsce w świątecznych potrawach mogą zająć kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone, które normują poziom cholesterolu (obniżają stężenie „złych” frakcji cholesterolowych LDL), wspierając jednocześnie funkcjonowanie układu nerwowego i immunologicznego (1). Znaleźć je można m.in. w oliwie z oliwek, olejach roślinnych i rybach morskich.

Ryby to tradycyjne danie wigilijne. Należy wspomnieć, że kryje się w nich wiele zalet – zawierają cenne białko, które znajduje się też w chudych produktach mlecznych i warzywach strączkowych.

Osoby walczące z wysokim stężeniem cholesterolu powinny zwracać szczególną uwagę na artykuły do smarowania pieczywa – masło czy smalec nie mogą pojawiać się w ich menu. Zamiast nich warto stosować produkty ze stanolami roślinnymi, które skutecznie obniżają poziom „złego” cholesterolu we krwi, jak np. Benecol o smaku masła.

Zdrowe święta: produkty wskazane i niewskazane

W święta nie powinno zabraknąć warzyw i owoców – skarbnicy witamin, minerałów i błonnika, który normuje poziom cholesterolu całkowitego i obniża stężenie frakcji miażdżycowych LDL (2). Do najbogatszych źródeł błonnika pokarmowego należą warzywa strączkowe, np. soczewica, fasola i groch, który jest stałym elementem wigilijnego menu. Pożyteczny składnik zawierają również produkty zbożowe (grube kasze, makaron razowy, brązowy ryż).

W świątecznej diecie obniżającej stężenie cholesterolu warto ograniczać spożycie soli kuchennej (chlorku sodu) (3). Lepiej zatem nie sięgać po wędzone ryby czy ogórki kiszone. Potrawy można doprawiać suszonymi lub zielonymi ziołami. Smak dań doskonale podkreślają także grzyby – w ich składzie znajdują się związki, które wykazują zdolność do obniżania poziomu cholesterolu we krwi i regulowania jego syntezy w wątrobie (4). Osoby, które nie wyobrażają sobie potraw świątecznych bez słonego akcentu, mogą dodać odrobinę soli ziołowej lub potasowej.

Osoby zmagające się z podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi powinny także zrezygnować ze słodyczy. W świątecznym menu stabilizującym stężenie cholesterolu węglowodany proste należy zastąpić złożonymi – warto podawać ciemne pieczywo z mąki z pełnego przemiału (zamiast białego). (5)

Jak obniżyć cholesterol w święta?

Przygotowanie świątecznych dań normujących poziom cholesterolu wymaga stosowania odpowiednich technik kulinarnych. Zaleca się gotowanie (zwłaszcza na parze, z warzywami), duszenie i pieczenie – ale bez dodatku tłuszczu. Nie wolno smażyć, szczególnie na głębokim tłuszczu.

Wigilijny barszcz powinien opierać się na burakach ćwikłowych, które ze względu na wysoką zawartość potasu, wywierają korzystny wpływ na pracę serca i normują poziom ciśnienia tętniczego (6). Niskocholesterolowy barszcz (tradycyjnie niezabielany) należy gotować na wywarze warzywnym, bez przypraw typu instant. Lepiej zrezygnować z uszek – świetny dodatek stanowią kawałki gotowanych buraków.

Rybę po grecku warto przyrządzić bez smażenia filetów – mięso wystarczy ugotować. Na święta, zamiast tłustych wędlin i mięs, można podawać chudy drób (kurczak lub indyk bez skórki).

Niech na świątecznym stole dominują sałatki i surówki – kilka kropel oliwy z oliwek lub oleju to zdrowszy dodatek niż tłuste śmietany. Sałatka warzywna nie powinna zawierać majonezu. W tej roli sprawdzi się jogurt naturalny. Lepiej zrezygnować też z ogórków kiszonych i żółtek jaj.

Oczywiście na czarną listę trzeba wpisać używki, w tym tytoń i alkohol. Osoby, które chciałyby wznieść okazjonalny, świąteczny toast, mogą (po konsultacji z lekarzem) zdecydować się na kieliszek czerwonego, wytrawnego wina (dobrze rozcieńczyć je wodą). (7)

W święta wszyscy, nie tylko pacjenci zmagający się z podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi, nie powinni nadmiernie się objadać. Należy pamiętać o spożywaniu 5 mniejszych posiłków dziennie – nie można próbować zastępować ich jedynie sutą kolacją. Warto pamiętać o codziennej aktywności fizycznej i wybrać się na jogging lub długi, intensywny, bożonarodzeniowy spacer.

Zobacz: Alkohol a cholesterol – obniża czy podwyższa jego poziom?

Bibliografia

 1. Medycyna Praktyczna, http://dieta.mp.pl/zasady/67338,tluszcze, dostęp: 7.11.2016

 2. Medycyna Praktyczna, http://dieta.mp.pl/zasady/67301,blonnik, dostęp: 7.11.2016

 3. Medycyna Praktyczna, http://dieta.mp.pl/diety/diety_w_chorobach/88067,dieta-w-hipercholesterolemii-zdrowe-odzywianie-pacjentow-ze-zwiekszonym-stezeniem-cholesterolu-calkowitego, dostęp: 7.11.2016

 4. Okręgowa Izba Lekarska w szczecinie, http://www.oil.szczecin.pl/upload/files/Vox Medici/Vox Medici 6-213-2014 www.pdf, dostęp: 7.11.2016

 5. Medycyna Praktyczna, http://dieta.mp.pl/zasady/68205,weglowodany, dostęp: 7.11.2016

 6. Medycyna Praktyczna, http://dieta.mp.pl/zasady/73851,potas, dostęp: 7.11.2016

 7. Medycyna Praktyczna, http://dieta.mp.pl/zasady/120539,pomidor, dostęp: 7.11.2016

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA