Jak walczyć z bezsennością

Starszy niż rok
Jeśli znamy przyczyny bezsenności, możemy z nią skutecznie walczyć. Najważniejsza jest właściwa diagnoza.



- musimy odróżnić, czy kłopoty z zasypianiem i budzenie się w środku nocy wynikają z nieprzestrzegania zasad higieny snu, ze stresów i przygnębiających nas kłopotów, czy to objawy chorób, często bardzo poważnych.

Sam sobie jesteś winny

Najłatwiej poradzić sobie z takimi przyczynami, których sami jesteśmy autorami. Skłonność do jedzenia potraw ciężkostrawnych i picia napojów pobudzających, zwłaszcza wieczorem, nie idzie w parze ze zdrowym snem. Trzeba z tym skończyć, a przynajmniej trochę ograniczyć i od razu będzie lepiej. Świetnie na bezsenność działają też zbyt rozrywkowy tryb życia, zasypianie i wstawanie o różnych, wciąż zmieniających się porach, a przy tym zaniechanie jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. I znów pomóżmy sami sobie, wprowadzając w kwestii hulanek przynajmniej jakieś elementarne ograniczenia, a gdy tylko jest okazja, wybierzmy się nawet na krótki spacer. Zadbajmy też o wygodne łóżko, dobry materac, miłą w dotyku pościel i ciszę w sypialni.

Czytaj także: depresja-czesto-ida-w-parze,3108066,1.html">Bezsenność i depresja często idą w parze



Gdy problemy cię przerastają

Jeśli przyczyną bezsenności są ciężkie życiowe problemy, nie ma co walczyć z wywołaną przez nie bezsennością. Na rozpacz po śmierci bliskiej osoby nie pomogą ani tabletki nasenne, ani wmawianie sobie, że nic się nie stało. Swoje trzeba przecierpieć, ważne jednak aby nie trwało to zbyt długo, bo to prosta droga to poważnych problemów psychicznych, m.in. ciężkiej choroby jaką jest depresja. Jeśli widzimy, że sami nie damy rady, trzeba udać się do psychiatry. Jednak w przypadkach bezsenności, której przyczyny są mniejszego kalibru - np. kłopoty w pracy lub w związku partnerskim - warto się nauczyć panować nad zbytnio emocjonalnym przeżywaniem stresu. Przecież dopóki żyjemy, zawsze jest szansa na poprawę sytuacji i odwrócenie koła fortuny. Spróbujmy więc mimo wszystko zasnąć, bo brakiem snu i tak sobie w niczym nie pomożemy.



Bezsenność spowodowana chorobą

Z przewlekłą bezsennością, której powodem są poważne schorzenia organizmu, np. bezdech senny czy choroby serca, nie wygramy bez pomocy lekarza. Lecząc konkretną chorobę wyeliminujemy też przyczyny bezsenności. Jak wynika z badań, zaburzenia z oddychaniem są znacznie bardziej odpowiedzialne za nocne problemy ze snem niż do tej pory się specjalistom wydawało.

Nie mogę zasnąć wieczorem, budzę się w nocy

Wyciszenie się, szklanka ciepłego mleka i miła lektura, spokojna muzyka lub audycja radiowa albo pozytywny film przyrodniczy to dobre sposoby na zaśnięcie. Natomiast jeśli obudzimy się w środku nocy i nie pomoże ani przewracanie się z boku na bok, ani "liczenie baranów", należy wstać, zapalić lampkę i poczytać książkę. Najlepiej nie w łóżku, ale w fotelu obok albo nawet w innym pokoju. Łóżko ma się nam kojarzyć ze spaniem, a nie z bezsennością. Gdy poczujemy się senni, co może nastąpić po krótszym lub dłuższym czasie - proces musi być naturalny - połóżmy się i zaśnijmy. Dużą sztuką jest po obudzeniu się w nocy nie spojrzeć ani razu na zegarek. To trudne, ale bardzo pomocne, bo widząc jak upływa czas bez snu, a przy tym pamiętając o tym, jak ważne rzeczy czekają nas do zrealizowania następnego dnia, zaczynamy się stresować i tym trudniej nam zasnąć.

Zobacz: Skąd nasz mózg wie, że należy iść spać?

Leki na bezsenność

Wśród dostępnych bez recepty preparatów warto szukać środków nasennych zawierających substancje ziołowe, takie jak: waleriana, chmiel czy kozłek lekarski, które wpływają kojąco na nasz układ nerwowy i uspokajają organizm. Skuteczna jest także melatonina - syntetyczny hormon, którego działanie pomaga w uregulowaniu godzin snu i czuwania. Pomocny w walce z zaburzeniami snu jest Tonasen (producentem jest firma MedicPlast, a promotorem i dystrybutorem Polfa Tarchomin S.A.), syntetyczny odpowiednik naturalnego hormonu melatoniny. Stosuje się go w zaburzeniach snu związanych m.in. ze zmianą stref czasowych lub w związku z pracą zmianową. Tonasen może być jednak stosowany przez wszystkich, którzy mają problemy ze snem. Lek występuje w formie niepowlekanych tabletek dostępnych w opakowaniach po 30 sztuk (dawka: 5 mg x 30 tabletek).



Tonasen: melatoninum 5mg; 1 tabletka zawiera 5mg melatoniny. Wskazania do stosowania: Tonasen jest wskazany jako środek pomocniczy w zaburzeniach snu związanych ze zmianą stref czasowych lub w związku z pracą zmianową oraz ułatwiający regulację rytmu dobowego snu i czuwania u pacjentów niewidomych. Przeciwwskazania: Przeciwwskazaniami do sto-sowania leku Tonasen są: ciąża i okres karmienia, nadwrażliwość na składniki produktu, spo-życie alkoholu.
Podmiot odpowiedzialny: Medicplast Polska Sp. z o.o., ul. Wólczyńska 232, 01-919 Warsza-wa

Promotorem leku jest   ul. Aleksandra Fleminga 2, 03-176 Warszawa, Tel. (0-22) 510 80 01, 510 80 02. Szczegółowe informacje o leku: (0-22) 510 80 98. www.polfa-tarchomin.com.pl

„Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania pro-duktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewła-ściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu"

Artykuł sponsorowany.

Czytaj także: Co się dzieje w naszym mózgu podczas snu?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy zakupie których produktów wybierasz opcję dostawy do domu?

  Produkty spożywcze (zdrową żywność, codzienne zakupy)

  Ubrania (ze sklepów internetowych lub aukcji)

  Kosmetyki (z internetowych drogerii)

  Książki, płyty, bilety (związane z życiem kulturalnym)

  Produkty, o które wstydzę się poprosić będąc w sklepie (np. środki chłonne)

Patronem sondy jest HARTMANN

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA