Jak walczyć z chorobami stawów?

Starszy niż rok
Stawy kolanowe, biodrowe, szyjne i otaczające okolice lędźwiowe – to partie ciała najbardziej narażone na schorzenia. Ich zesztywnienie i bolesność utrudnia poruszanie się i wykonywanie codziennych czynności. Na jakie zagrożenia są one narażone? Jak się przed nimi chronić? Co zrobić, gdy nie uda nam się uniknąć dolegliwości?

Wśród schorzeń związanych z bólem stawów wymienia się głównie zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, zapalenie torebki stawowej, fibro mialgię, dnę moczanową, zapalenie kości i stawów, gorączkę reumatyczną oraz reumatoidalne zapalenie stawów. Podczas trwania choroby dochodzi do zmian w układzie kostnym, czemu towarzyszą zmiany pozastawowe i powikłania wielonarządowe. Mogą one prowadzić do niepełnosprawności stawu lub jego deformacji, utraty mobilności,  pogorszenia jakości życia, a nawet przedwczesnej śmierci. Dlatego schorzeń stawów nie wolno bagatelizować. Mogą one początkowo przebiegać bezobjawowo, a ich zdiagnozowanie następuje czasem przez przypadek podczas rutynowego badania radiograficznego. Sam ból spowodowany chorobą pochodzi często z wielu miejsc, co również utrudnia diagnostykę i ostateczne rozpoznanie schorzenia.

Zobacz: Reumatoidalne zapalenie stawów

Walka z chorobami stawów w pierwszej kolejności obejmuje działania profilaktyczne. Warto pamiętać, że aktywność fizyczna jest najlepszą formom zapobiegania chorobom zwyrodnieniowym stawów. Ruch pomaga zachować je w dobrej kondycji i zapobiega zesztywnieniom. Dlatego osobom, które wykonują pracę siedzącą, zaleca się częste spacery bądź inną formę nieforsowanego sportu.

Z kolei osoby, które zdecydują się na wzmożoną aktywność kilka razy w tygodniu (np. jogging, czy jazda na rowerze), powinny pamiętać o każdorazowej rozgrzewce, która przygotuje stawy na wysiłek. Bezwzględnie należy dostosować uprawiany sport do możliwości własnego organizmu, aby nie doprowadzić do przeciążenia stawów i kontuzji. Niewłaściwie dobrane ćwiczenia – szczególnie u osób z nadwagą – mogą doprowadzić do ciężkich urazów, które w przyszłości mogą prowadzić do zwyrodnienia.

Na obciążenie stawów warto również zwrócić uwagę podczas codziennych aktywności, jak choćby przestawianie mebli czy noszenie zakupów.

Odpowiednia dieta na ból stawów

Zarówno w przypadku osób zdrowych, jak i cierpiących na dolegliwości związane ze stawami, warto pamiętać o właściwym odżywianiu Szczególnie istotne jest dostarczenie organizmowi kwasu hialuronowego, który występuje w organizmie naturalnie, wypełniając przestrzenie międzykomórkowe i wchodząc w skład płynu stawowego. Jednak wraz z upływem życia jego ilość znacząco spada. Można wówczas wspomóc organizm, dostarczając go w postaci suplementów z apteki.

Ponadto trzeba zadbać o odpowiednią ilość nabiału w diecie. Jest on bowiem źródłem białka, który stanowi budulec chrząstki stawowej. Wskazane jest również spożywanie produktów pełnoziarnistych, razowych, niełuskanego ryżu oraz warzyw strączkowych.  Są one bogatym źródłem błonnika, który wspomaga procesy trawienia. Dzięki niemu łatwiej jest pozbyć się zbędnych kilogramów w celu odciążenia stawów, jak również dostarczyć sobie witaminy B, która łagodzi objawy stresu. Jego długotrwałe skutki mogą negatywnie wpływać na maź stawową.

Korzystny wpływ na stawy ma również wzbogacenie menu o ryby morskie, które stanowią źródło kwasów omega-3. Poprawiają ruchomość stawów oraz nasilają wytwarzanie hormonów tkankowych łagodzących proceoprawiają one ruchomość stawów i wspomagają produkcję hormonów tkankowych, które łagodzą procesy zapalne.

Kolejnymi sprzymierzeńcami zdrowych stawów są olej rzepakowy i lniany, a także orzechy włoskie. Dostarczają one organizmowi kwasów omega-3 oraz witaminy E, która działa przeciwzapalne.

Warto także pamiętać o cebuli i czosnku, które zawierają związki siarki ograniczające wytwarzanie hormonów tkankowych, które mają wpływ na podtrzymywaniem stanu zapalnego.

Jakie jeść owoce i warzywa?

Ponadto spożywanie owoców i warzyw, takich jak marchew, kapusta brokuły, cytrusy, kiełki, jagody, por, truskawki czy kapusta pozwala na dostarczenie organizmowi antyoksydantów (beta-karoten, witamina C, flawonoidy), które opóźniają proces starzenia się stawów i zapobiegają rozwojowi procesów zwyrodnieniowych. Zapewniana dzięki nim witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu, który umożliwia utrzymanie w dobrym stanie tkanki łącznej, buduje chrząstki i odpowiada z kondycję stawów i ścięgien.

Czytaj też: Nie zwklekaj z leczeniem chorych stawów

W stanach chorobowych stawów stosuje się leki o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym.  Należą do nich leki niesteroidowe (NLPZ) jak nimesulid, który po podaniu dobrze wchłania się z przewodu pokarmowego i w krótkim czasie ogranicza przykre doznania bólowe. Z uwagi na szybki efekt jest on zalecany do leczenia ostrego bólu. Z kolei deksketoprofen można podawać nawet przed posiłkiem, co jest niezmiernie ważne u pacjentów, u których dominuje sztywność poranna i odczucia bólowe, szybko i skutecznie znosząc te objawy. Ponadto doraźnie można wspomagać się różnego rodzaju żelami do stosowania miejscowego. Do stawów wstrzykuje się również kwas hialuronowy w celu zapewnienia odpowiedniego odżywienia i nawilżenia budującym je tkankom.

U pacjentów o szczególnie nasilonych problemach stosuje się natomiast zabiegi chirurgiczne w celu zmniejszenia dolegliwości i zwiększenia sprawności. Jako uzupełnienie leczenia czasem rozważa się metody alternatywne, jak fitoterapia, medycyna naturalna czy akupunktura. Kwestię ich zastosowania warto jednak zawsze skonsultować z lekarzem.

Czytaj też: Kiedy bolą stawy

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy wyborze suplementów diety sprawdzam:

  Skład

  Markę produktu

  Opinie o produkcie 

  Cenę 

  Czas na jaki wystarczy opakowanie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA