Jak zapewnić stomikom komfort podróży

Starszy niż rok
"Zdarzyło mi się, że podczas kontroli na lotnisku nie potrafiłam wytłumaczyć obsłudze, co mam w worku przyklejonym do ciała. Gdy w końcu powiedziałam, że w środku znajduje się kał, zostałam poproszona na kontrolę osobistą. Czułam wtedy bardzo duży dyskomfort – mówi stomiczka Hanna Hybicka.

Zbliżają się wakacje, czas urlopów oraz letnich wyjazdów – wiele z osób, które planują wakacyjny odpoczynek to stomicy. Stomia nie jest przeszkodą w podróży, jednak brak odpowiedniej wiedzy na jej temat ze strony otoczenia może rodzić wiele kłopotliwych sytuacji. Mogą one nastąpić podczas kontroli celnych, granicznych, odpraw lotniczych oraz w momentach, kiedy konieczna jest zmiana sprzętu stomijnego.

Więcej: Co to jest stomia?

Kampania odkryj stomię

Przypomnijmy, że stomia to chirurgicznie wytworzone połączenie między przewodem pokarmowym i skórą na brzuchu, umożliwiające wydalanie kału lub moczu. Stomię wyłania się w sytuacjach, gdy z powodu różnych chorób, m.in. raka jelita grubego, wydalanie drogą naturalną zostało trwale lub czasowo uniemożliwione. Mocz i kał zbierają się w worku przymocowanym do ciała, który trzeba wymieniać.

Zobacz wideo: Stomia - co to jest?

W marcu bieżącego roku, w ramach kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” powstała karta stomika. Jej posiadanie ma ułatwić funkcjonowanie osobom ze stomią. Jednak aby prawa stomików były w pełni respektowane, potrzebne jest przede wszystkim zrozumienie oraz wsparcie ze strony społeczeństwa. Niestety w Polsce istnieje niska świadomość społeczna związana z posiadaniem stomii i niecodziennymi sytuacjami, które może powodować. Z kolei dla chorych to intymna i osobista sprawa i konieczność tłumaczenia się z jej posiadania jest bardzo niezręczna. Dlatego tak ważna jest odpowiednia wiedza na ten temat wśród społeczeństwa.

Zobacz: Stomia – ratunek w wypróżnianiu

Szkolenia dla stomików

Organizatorzy kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” zapraszają na bezpłatne szkolenia związane z potrzebami stomika. Szczególnie mile widziani na nich są pracownicy firm przewozowych, lotniczych, służb celnych oraz hoteli, od których reakcji zależy komfort podróży oraz wypoczynku osoby ze stomią. W czasie podróży, ze względu na specyfikę pielęgnacji stomii, stomicy powinni mieć możliwość zabrania ze sobą odpowiedniej ilość sprzętu w ramach bagażu podręcznego. Dzięki temu będą mogli zmienić worek stomijny w momencie, w którym zaistnieje taka potrzeba. Podczas podróży autokarem stomik może potrzebować przerwy, która pozwoli mu na spokojną zmianę sprzętu stomijnego. Dlatego przewoźnicy wiedząc, że mają na pokładzie osobę ze stomią powinni uwzględnić to w planowaniu postojów na trasie przejazdu. Z kolei w trakcie pobytu stomika w hotelu powinna być uwzględniona także częstsza wymiana worków na śmieci. Poza tym, w momencie potrzeby zmiany sprzętu uzasadniona powinna być możliwość skorzystania przez stomika z miejsca do parkowania, toalety dla osób niepełnosprawnych czy pomieszczenia dla matki z dzieckiem, które jako jedyne dają możliwość wygodnej wymiany woreczka stomijnego.

Szkolenia są bezpłatne, aby wziąć w nich udział wystarczy wysłać wiadomość na adres: biuro@stomalife.pl. Organizatorzy kampanii odpowiedzą na każde zapytanie oraz uzgodnią dogodny czas i miejsce dla każdej z zainteresowanych grup.

Czytaj też: Gazy, bąki, wiatry – wszystko, co chcesz o nich wiedzieć, a wstydzisz się zapytać

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA