Jak zdrowo zakończyć dzień? 10 rzeczy, o których warto pamiętać

Starszy niż rok
Zamiast zastanawiać się nad tym, jak zdrowo rozpocząć dzień, przyjrzyjmy się nieco naszym wieczornym nawykom. To właśnie one mają wpływ na nasze samopoczucie kolejnego dnia. Jak zdrowo zakończyć dzień?

1. Zdrowa kolacja dwie godziny przed snem

Najważniejsze, by nie objadać się wieczorami. Okazuje się, że jedną z najczęstszych przyczyn problemów ze snem jest niezdrowe odżywianie się i zjadanie kolacji w późnych godzinach nocnych. To błąd! Przemiana materii odbywa się znacznie wolniej, magazynując niechciany tłuszcz.

Na kolację wybierajmy lekkostrawne dania, składające się z warzyw. Nie dajmy się skusić smażonym czy marynowanym potrawom – znacznie dłużej ulegają trawieniu. Ze wszelkich przekąsek w postaci sera czy wędlin również należy zrezygnować.

2. Zdrowe napary z ziół

Przed snem warto wypić napar z ziół, który wpłynie na organizm kojąco. Najlepiej sięgnąć po melisę, która ma działanie uspokajające, ale także miętę, rumianek, lawendę lub szyszki chmielu. Po wypiciu naparu ciało poczuje się rozgrzane i odprężone. Ale nie tylko – gorąca herbata ureguluje trawienie, pomoże zasnąć, obniży ciśnienie i zredukuje całodniowy stres.

3. Aromaterapia w kąpieli

Po zjedzeniu lekkiej kolacji i wypiciu naparu z ziół przyda się zdrowa, relaksująca kąpiel – z dodatkiem olejków eterycznych, które przyniosą same korzyści. Gorąca kąpiel sprawi, że temperatura organizmu nieco się podniesie, dzięki czemu szybciej uda się zasnąć.

Dodatek olejków eterycznych zadziała natomiast podobnie jak napar z ziół – odpręży i wyciszy. Olejki eteryczne poprawią też elastyczność skóry, rozluźnią napięte mięśnie, złagodzą podrażnienia.

4. Zdrowy masaż

Po kąpieli warto poświęcić nieco czasu na masaż, który rozluźni napięte mięśnie, pobudzi krążenie krwi i poprawi elastyczność skóry. Może również nieść ze sobą działanie przeciwbólowe. Na zdrowe zakończenie dnia przyda się masaż stóp. Najlepiej wykonywać go przy użyciu kremu lub olejku.

5. Maseczka pełna zdrowia

Zadbaliśmy o zdrową kolację, porcję ziół, a także napięte i obolałe mięśnie. Warto również (i to propozycja nie tylko dla kobiet) poświęcić kilka chwil na twarz, ofiarując jej nieco zdrowia w postaci maseczki. Odżywcze maseczki można wykonać samodzielnie lub zakupić w pobliskiej drogerii.

6. Szklanka letniej wody przed snem

Kiedy już staramy się kierować nasze kroki w stronę łóżka, nie zapomnijmy o jeszcze jednej rzeczy – wodzie. By nie doprowadzić do wysuszenia jamy ustnej podczas snu, nawodnić organizm oraz  uregulować temperaturę ciała, przed snem należy wypijać szklankę letniej wody.

7. Dla ciała i umysłu – wyciszenie

Kolejnym sposobem na zmniejszenie stresu po długim dniu będzie chwila, tym razem nie dla ciała, ale umysłu. Pozwólmy sobie na wyciszenie: posłuchajmy muzyki relaksacyjnej, rozwiążmy krzyżówkę, przeczytajmy fragment książki. Zrezygnujmy natomiast z oglądania telewizji – migające i szybko poruszające się obrazy pobudzą umysł, utrudniając zasypianie.

8. Ćwiczenia oddechowe

Osobom, które zdarzają się problemy ze snem, zaleca się krótkie ćwiczenia oddechowe, które dotlenią organizm i zredukują napięcie. Najlepiej położyć się na łóżku oraz wykonać kilka długich wdechów nosem i wydechów ustami. Uregulujemy oddech, dotlenimy organizm i umożliwimy sobie spokojny sen.

9. Zadbaj o materac i poduszkę

Niestety, nie każdy rodzaj posłania służy naszemu zdrowiu. Źle dobrany lub zużyty materac może doprowadzić do problemów z kręgosłupem. Dlatego, by sen był zdrowy, zadbać należy o porządny, wyprofilowany materac. Podobnie rzecz ma się z poduszką – przed snem ułóżmy ją tak, by głowa i szyja leżały prosto względem ciała.

10. Śpij zdrowo

Wszystkie rytuały kończące dzień zostały niemal spełnione. By sen mógł być nie tylko przyjemny, ale i zdrowy, dobrze jest przewietrzyć pokój. Zasypianie w przegrzanym pomieszczeniu nie sprzyja zdrowemu snu. Następnie pozostaje wygodne ułożenie się w łóżku – najzdrowszą pozycją jest spanie na plecach – i wyobrażenie sobie czegoś przyjemnego.

Czytaj też: Obiad poza domem? Też może być zdrowy!

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Przy zakupie których produktów wybierasz opcję dostawy do domu?

  Produkty spożywcze (zdrową żywność, codzienne zakupy)

  Ubrania (ze sklepów internetowych lub aukcji)

  Kosmetyki (z internetowych drogerii)

  Książki, płyty, bilety (związane z życiem kulturalnym)

  Produkty, o które wstydzę się poprosić będąc w sklepie (np. środki chłonne)

Patronem sondy jest HARTMANN

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA