Jak zmiana czasu wpływa na zdrowie?

W ostatnią niedzielę października czeka nas zmiana czasu z letniego na zimowy. Przesunięcie wskazówek zegara o godzinę do tyłu to tylko drobna zmiana, która sprawia jednak, że przez kilka pierwszych dni trudno nam poprawnie funkcjonować.

Spis treści

Potrzebna zmiana czasu

Zmiana czasu nie dla każdego jest tak oczywista i równie potrzebna. Służy ona głównie względom ekonomicznym. Mimo to ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu. Przyzwyczajone do powolnych zmian ciało może dość nieoczekiwanie zareagować na nagłą nadwyżkę godzin. I choć wydaje się, że zmiana czasu z letniego na zimowy jest łagodniejsza, to w rzeczywistości organizm równie trudno radzi sobie z taką odmianą.

Godzina więcej spędzona w pracy

W zależności od tego, jaki prowadzimy tryb życia, zmiana czasu z letniego na zimowy może przysporzyć wielu problemów. Osoby pracujące na nocną zmianę muszą się liczyć z tym, że spędzą w pracy więcej czasu, przez co nasileniu ulegną zmęczenie oraz stres. Przez kilka kolejnych dni, a nawet tygodni organizm będzie przyzwyczajał się do zmian, reagując brakiem energii i chęci do działania.

Reklama

Problemy z zasypianiem

Dla osób, które mogą pozwolić sobie na sen, zmiana czasu również może spowodować kilka niekorzystnych skutków. Zmianie ulega poczucie czasu, a przede wszystkim nasz rytm okołodobowy, czyli wewnętrzny zegar. Wskutek tego przez kolejne dni możemy mieć problemy z zasypianiem lub odwrotnie – w ciągu dnia może doskwierać nam zmęczenie i apatia.

Wzrost ryzyka zawału serca

Ciekawe i pożyteczne badania przeprowadzili brytyjscy naukowcy. Obserwując stan zdrowia osób z problemami układu krążenia zauważyli, że ryzyko zawału serca wzrasta w momencie zmiany czasu z letniego na zimowy, a maleje jesienią, gdy przesuwamy wskazówki zegara o godzinę do tyłu. Ma to związek z ciśnieniem krwi, które rośnie w ciągu nocy oraz nad ranem. Osoby starsze trudniej dostosowują się do nowego czasu, który dodaje lub odejmuje jedną godzinę w ciągu dnia.

Męczący ból głowy

Zmiana czasu może wywołać u osób wrażliwych silne bóle głowy, które mogą pojawić się w obu przypadkach – zarówno śpiąc godzinę dłużej, jak i krócej. Wpływ na tę dolegliwość ma również nasz wewnętrzny zegar, który przez kilka kolejnych dni będzie próbował dostosować się do zaistniałych zmian, a także ciśnienie krwi, które rano ulega podwyższeniu.

Jak przygotować się do zmiany czasu?

  • nie sięgaj po napoje, które dodają energii tylko na pewien czas, zwiększając poczucie zmęczenia
  • kładź się spać zgodnie z wewnętrznym zegarem – nie za wcześnie lub niezbyt późno
  • odłóż ważne sprawy do załatwienia na kolejne dni, aż organizm nie przyzwyczai się do zmiany czasu
  • zadbaj o higienę snu – weź ciepłą kąpiel, napij się gorącej herbaty, zrelaksuj się za pomocą muzyki lub książki
  • nastaw budzik tak, by wstać o zwykłej porze, uwzględniając zmianę czasu. Dzięki temu będzie można poradzić sobie z dodatkową godziną w ciągu dnia.

Reklama

Więcej światła

Zmiana czasu przynosi jednak kilka korzyści i to nie tylko ekonomicznych. Dzięki temu, że dzień zyskuje jedną godzinę, możemy dłużej cieszyć się światłem słonecznym. Poza drogocenną witaminą D, która poprawia nasze samopoczucie, odsuwamy od siebie negatywne myśli związane z jesienną lub zimową aurą. A im dzień dłuższy, tym lepsze nasze samopoczucie.

Czytaj też: Chrapiesz? Czy to początek poważnej choroby?

Oceń artykuł

(liczba ocen 18)

Pytanie: W jakiej formie najchętniej wybierasz preparaty na odbudowę chrząstki stawowej?

  Tabletki

  Proszek do rozpuszczania

  Zastrzyki

  Płyn

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!