Jak zwiększyć odporność


 
Starszy niż rok
Witamina C, A i E, czosnek, dobre bakterie, sen i dobra forma są kluczowe dla poprawienia odporności organizmu

Sen

Wysypianie się jest kluczowe dla ludzkiej odporności. Kiedy nie śpimy tyle, ile potrzebuje nasz organizm, odporność naszego układu immunologicznego spada. Łatwiej wówczas łapiemy wirusy i przeziębiamy się.

Średnio człowiek powinien spać ok. 8 godzin dziennie. Jednakże niektórym z nas wystarcza tylko 6 godzin, a inni potrzebują aż 9. Dlatego obserwuj swój organizm. Śpij tyle, ile on chce i potrzebuje.

Jeśli w ciągu dnia czujesz się słaby, nie masz na nic ochoty i wydaje Ci się, że łapie Cię przeziębienie - zdrzemnij się. Taka popołudniowa drzemka pozwoli Ci odpocząć, doda energii i zwiększy wydajność układu immunologicznego.

Witamina C

Badania wykazują, że witamina C zmniejsza ryzyko na pojawienie się przeziębienia u osób bardzo aktywnych, uprawiających sporty i przebywających w niskich temperaturach. Dzięki wit. C, to ryzyko zmniejsza się nawet o 50 proc.

Dlatego zwłaszcza teraz, w trakcie zimy, jedz więcej pokarmów z dużą zawartością witaminy C. A są to: cytryny, pomarańcze, herbata różana, zielona papryka chili, natka pietruszki, czarna porzeczka, brukselki, szczypiorek, szpinak, kapusta biała i czerwona.

grypa,1103,1.html">>>> Dietoterapia w walce z przeziębieniem i grypą

Używki

To nie żart. Alkohol, papierosy i kawa niszczą witaminy w ludzkim organizmie. A najbardziej niszczą witaminę C i mikroelementy wpływające na odporność.

Dodatkowo kawa w nadmiarze wypłukuje inne wartościowe składniki z ludzkiego organizmu - wapń i magnez. O szkodliwości alkoholu w nadmiarze i papierosów można z kolei pisać bez końca.

>>> Co uzależnia?

Dieta

Nie tylko witamina C ma wpływ na ludzką odporność. Kluczowe są też witaminy A i E. Choć warto dbać generalnie o to, by jeść dużo warzyw bogatych w różne witaminy.

Witaminę A znajdziesz w: morelach, śliwkach, brzoskwiniach, mango, marchwi, dyni, szpinaku, szczypiorku, pietruszce, rzepie, pomidorach, sałacie.

Witaminę E zaś w: migdałach, margarynie, jajkach, marchwi, orzechach, kiełkach pszenicy, mące pełnoziarnistej, mleku i olejach roślinnych.

Sport

Sport i duża aktywność organizmu wpływa nie tylko na polepszenie formy, samopoczucia, stanu kości, stawów itp. Ma tez kluczowe znaczenie dla odporności. Nie musisz się forsować. Wystarczy ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 30 min.

Pamiętaj, że ruch nie musi wiązać się udręką. Może być przyjemny. Kto nie lubi jeździć na rowerze lub po prostu spacerować? Świetne jest tez pływanie, a najlepsze bieganie.

>>> Ruch najlepszą inwestycją w siebie

Dobre bakterie

Czy wiesz, że jelita pierwsze stają na drodze drobnoustrojom chorobotwórczym? To w nich znajduje się aż 70 proc. ludzkich komórek odpornościowych.

Dlatego musisz dbać o jelita. Jak? Jedz "dobre bakterie". Najwięcej znajdziesz ich w naturalnych jogurtach, choć świetne są też probiotyki. Znajdziesz je w każdej aptece.

Czosnek

Tak wiemy.. Pewnie krzywisz się na samą myśl o jego jedzeniu. Ale prawda jest taka, że czosnek ma silne właściwości bakteriobójcze i wirusobójcze.

Dlatego powinieneś dodawać go do potraw, a nawet kanapek, w okresie szalejącej grypy. Czosnek z pewnością wspomoże Twój układ odpornościowy.

Źródło: Medme.pl

Czytaj też: Co jeść, żeby nie chorować? 10 produktów żywnościowych, które podnoszą odporność