Jaka woda zdrowia doda?

Starszy niż rok
W czasie upałów zapotrzebowanie na wodę gwałtownie wzrasta. Do prawidłowego funkcjonowania nasz organizm potrzebuje wówczas 2-3 litry płynów na dobę.

Przynajmniej połowa z nich powinna być dostarczana w postaci wody, najlepiej mineralnej. Nie jest bowiem obojętne dla zdrowia, jaką wodę pijemy.

Nie wszystkie wody sprzedawane w butelce to wody mineralne. Różnią się one składem i sposobem uzyskiwania. Zanim więc zdecydujemy, którą wodę wybierzemy, warto zapoznać się z ich klasyfikacją.

Naturalna woda mineralna

Pochodzi ze źródeł podziemnych i charakteryzuje się dużą zawartością składników mineralnych. Warunkiem jest, aby co najmniej jeden z nich występował w ilości działającej leczniczo lub profilaktycznie. Woda ta może być świetnym dodatkowym źródłem wapnia i magnezu, przy czym ważna jest nie tylko zawartość każdego z tych pierwiastków, ale i ich proporcje: wapnia powinno być 2 razy więcej niż magnezu.

Woda mineralna bogata w magnez (powyżej 50 mg/l) może w znacznym stopniu uzupełnić niedobory tego pierwiastka, tak ważnego do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i układu krążenia. Nie powinny jej nadużywać jedynie osoby z niewydolnością nerek. Woda bogata w wapń (powyżej 150 mg/l) korzystnie wpływa na przemianę materii, pracę serca i zapobiega osteoporozie. Warto zwrócić także uwagę na wody bogate w wodorowęglany (powyżej 600mg/l), które neutralizują kwasy żołądkowe i przynoszą ulgę osobom cierpiącym na nadkwasotę.
Do wód mineralnych zaliczają się m.in. Muszynianka, Nałęczowianka, Cisowianka, Piwniczanka.

Naturalna woda źródlana

Jest wydobywana także ze źródeł podziemnych, zawiera jednak znacznie mniej składników mineralnych. Z tego powodu można ją pić bez ograniczeń i w każdym wieku (nawet małe dzieci), doskonale nadaje się także do przyrządzania napojów i gotowanych potraw. Nie jest natomiast polecana w czasie upałów oraz intensywnego wysiłku fizycznego, kiedy wraz z potem tracimy z organizmu cenne sole. Do ich uzupełnienia nadają się jedynie wody mineralne, z dużą zawartością składników mineralnych, zwłaszcza sodu i chlorków.
Do wód źródlanych zaliczają się m.in. Mazowszanka, Żywiec Zdrój, Arctic, Vitalinea, Kropla Beskidu.

Poznaj: 6 powodów, dla których warto pić wodę z sokiem cytrynowym

Woda stołowa

Jest produkowana z naturalnej wody źródlanej, którą wzbogaca się poprzez dodanie składników mineralnych lub zmieszanie z wysokomineralizowanymi naturalnymi wodami mineralnymi. Ma właściwości zbliżone do naturalnej wody mineralnej. Do wód stołowych zaliczają się m.in. Bonaqua i Helena.

Gazowana czy nie?

Nie jest prawdą, że woda gazowana jest mniej zdrowa niż naturalna. Zawiera ona dwutlenek węgla, który poprawia smak wody i nie jest szkodliwy dla osób zdrowych. Ma on natomiast działanie przeciwbakteryjnie i nie dopuszcza do namnażania się bakterii. Z tego powodu wody gazowane mają dłuższy okres przydatności do spożycia.
Woda gazowana nie jest zalecana jedynie w niektórych przypadkach: przy nadkwasocie żołądka, zaburzeniach trawienia, chorobach gardła i strun głosowych. 

Jak przechowywać?

Wszystkie wody mineralne najlepiej trzymać w suchym i chłodnym miejscu, bez dostępu światła słonecznego. Po otwarciu butelkę należy przechowywać w lodówce, jednak nie dłużej niż 2 doby. Po tym czasie wodę musimy przegotować. Nie pijmy bezpośrednio z butelki, aby nie zakażać jej zawartości.

Czym grozi niedobór wody?

A co będzie, jeśli zlekceważymy zalecenia lekarzy i nie wypijemy dostatecznej ilości płynów? Mogą pojawić się dolegliwości, których nie wiążemy zwykle z odwodnieniem organizmu: bóle głowy, upośledzenie koncentracji oraz uczcie zmęczenia i osłabienia. Osoby starsze mogą skarżyć się na problemy z pamięcią i zaburzenia świadomości.

Czytaj też: Woda mineralna – pij na zdrowie! Ale jaką?

Zobacz też: Woda alkaliczna - zasadowa. Poznaj jej właściwości zdrowotne

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA