Jaki uraz czeka każdego biegacza?

biegacz - uraz
Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Jeśli biegasz, to pewnie już domyślasz się, o co może chodzić w pytaniu tytułowym. Każdy kto regularnie biegał, przynajmniej przez pewien czas, doświadczył tego, jak niedoskonałe są nasze kolana.

Spis treści

Jeśli zbyt często serwujesz swoim stawom duże obciążenie, przygotuj się, że wcześniej czy później dadzą ci o sobie znać. Jeśli w porę przestaniesz, skończy się na drobnej kontuzji. Dlatego pamiętaj, żeby „słuchać” swojego organizmu, który bólem daje ci sygnały, że ma już dość.

Czytaj też: 3 przypadki, w których bandaż to konieczność

Chłodne podejście



Co zrobić jednak, kiedy kontuzja już nas spotka? Proponuję dosłownie i w przenośni chłodno podejść do tematu. Co to znaczy? Warto zaopatrzyć się w bandaże chłodzące ACTIVBAND  i używać ich szczególnie wtedy, kiedy pojawia się obrzęk. Ich właściwości chłodzące utrzymują się przez dwie godziny, później można ich używać jak zwykłej opaski elastycznej.

Zapytasz: co dokładnie robić, kiedy stosować, jak obchodzić się z kontuzjowanym kolanem?

Zasada P.R.I.C.E

Szczególnie pomocna jest zasada P.R.I.C.E, która mówi o tym, jak zachować się tuż po urazie. Nauczenie się jej nie będzie cię wiele kosztować, jest bowiem łatwa do zapamiętania – sam sprawdź:

P – protection (ochrona)- kontuzjowane kolano należy unieruchomić. Każde dodatkowe nadwyrężanie newralgicznego miejsca może spowodować obrzęk. Jeśli kontuzja jest niewielka, proponuję użyć polecanego wcześniej bandaża ACTIVBAND. W bardziej drastycznych przypadkach kolano powinno być unieruchomione za pomocą stabilizatora.



R – rest (odpoczynek) – daj odpocząć kontuzjowanemu kolanu. Staraj się maksymalnie odciążać bolący staw np. używając kuli do chodzenia albo zupełnie ograniczając poruszanie się w początkowej fazie.

I – ice (lód) – schładzaj uraz kolana. Możesz używać okładów z kostek lodu, ale uważaj, żeby nie przykładać lodu bezpośrednio na skórę, może to spowodować odmrożenie. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest użycie bandaża schładzającego, który nie podrażnia skóry i spełnia dodatkowe zadanie, o czym przeczytasz więcej pod literą C.

C – compression (ucisk) – obandażuj kontuzjowane kolano. W pierwszych chwilach konieczne jest obandażowanie kolana tak, żeby nie powstawał obrzęk. Podczas pierwszej godziny zastosuj oplot  wykorzystujący 100% rozciągliwości bandaża. Okręcaj kolano bandażem z dołu na górę, czyli zacznij od łydki, a następnie przejdź w stronę uda.

E – elevation (uniesienie) – utrzymuj kontuzjowane kolano powyżej poziomu serca. Żeby powstrzymać wzmożony napływ krwi połóż się, nogę natomiast umieść na podwyższeniu, które możesz zrobić chociażby z poduszek.



Podsumowanie

Zastosowanie zasady P.R.I.C.E może znacznie przyspieszyć późniejszą rekonwalescencję, więc warto o niej pamiętać. Miej również na uwadze, że te rady stanowią jedynie pomoc w doraźnych przypadkach. Kiedy kontuzja jest bardziej poważna, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem specjalistą.

Zobacz: Domowe wypadki z udziałem dzieci. Jak ich unikać?

ACTIVBAND bandaż chłodzący

Sposób użycia:

  • Przed użyciem bandaż w opakowaniu może być umieszczony na kilka godzin w lodówce  celem zwiększenia efektu chłodzenia.
  • Ostrożnie rozerwać saszetkę z bandażem
  • Wyjąć bandaż z saszetki bezpośrednio przed użyciem.
  • Owinąć bandaż w miejscu urazu
  • Bandaż utrzymuje swoje działanie przez ok 2 godziny
  • Bandaż jest przeznaczony jedynie do użytku zewnętrznego
  • Bandaż jest łatwy do usunięcia po użyciu
  • Bandaż może zostać użyty ponownie jako opaska elastyczna

Środki ostrożności:

  • Nie stosować u dzieci poniżej 1 roku życia
  • Stosowanie u dzieci tylko pod nadzorem rodziców
  • Bandaż może pozostać w kontakcie ze skórą przez 6-8 godzin
  • Nie stosować na skórę uszkodzoną, otwarte rany lub skórę wrażliwą
  • Nie stosować we przypadku wystąpienia podrażnień. Wówczas należy skontaktować się z lekarzem.

Producent: Medica Sp.J., ul. Przemysłowa 4a, 59-300, Lubin Dystrybucja: Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne „Polfa” Spółka Akcyjna, ul. A. Fleminga 2, 03-176 Warszawa.

Artykuł sponsorowany.

Pytanie: Jak często sprawdzasz swój poziom cukru?

  Kontroluję go regularnie

  Sprawdzam, przy okazji innych badań/zabiegów

  Zdarzyło mi się raz może dwa

  Nigdy nie sprawdzałem/łam