Jakie są konsekwencje niedoboru snu?

Powszechnie wiadomo, że sen jest nam do życia niezbędny. Człowiek przesypia około 20 lat, czyli ⅓ swojego życia, przeciętnie 8 godzin na dobę. To jednak tylko teoria. W dzisiejszych czasach na wszystko mamy coraz mniej czasu, więc staramy się go oszczędzać właśnie kosztem snu. Ma to różne konsekwencje - dla zdrowia i samopoczucia.

Spis treści

Sen jest czasem na porządki

Podczas pierwszych godzin od zaśnięcia ciało się regeneruje. Następnie znacznie spada aktywność narządów, dzięki czemu intensywniej pracować może wątroba, która oczyszcza organizm z toksyn. Potem uaktywniają się nerki. Gdy śpisz kiepsko bądź za krótko, czynności te ulegają zaburzeniu.

Co się wówczas dzieje? Po pierwsze wstajesz po prostu zmęczony. Próbujesz się więc szybko i sztucznie pobudzić - kawą, słodyczami. Bywa, że potrzebujesz tych dopalaczy przez w ciągu całego dnia. Przez kofeinę możesz mieć z kolei problemy, by wieczorem zasnąć. Kładziesz się więc do łóżka coraz później. Błędne koło.

Apetyt i tycie

Krótszy sen oznacza też większy apetyt. Niewyspany organizm wydziela grelinę, czyli hormon głodu. Działa tu też prosta zasada - śpiąc nie jesz, a im dłużej jesteś w ciągu dnia na nogach tym większą (i częściej) masz ochotę sięgać po jedzenie. Zdarza się, że jest ci zimno o poranku? To również z braku snu. Żeby się ogrzać, jesz. A temperaturę podnosi rzecz jasna to, co bardziej kaloryczne. Wnioski są proste: to łatwa droga do przybrania na wadze.

Długotrwałe niedosypianie może zaburzać gospodarkę hormonalną. Gdy zbliża się wieczór, wzmożeniu ulega produkcja melatoniny, odpowiedzialnej za zasypianie. Wraz z nastaniem dnia natomiast wydzielają się hormony, które pobudzają organizm do działania, m.in. kortyzol i kortykosteron. Regulują one metabolizm, poziom cukru we krwi czy działanie odporności.

Reklama

Brak snu powoduje raka?

Jeśli ciągle kładziesz się późno, albo nie przesypiasz nocy, wymuszasz zmiany w produkcji wszystkich tych hormonów. Próbują one dostosować się do twojego rytmu dnia, wprowadzając zamęt w organizmie. Toksyny i szkodliwe produkty przemiany materii nie są na czas usuwane, co szkodzi narządom i sprzyja rozwojowi komórek nowotworowych.

Wysypiać powinieneś się także wtedy, gdy usiłujesz schudnąć. Brak snu prowadzi do tego, że zmęczony nie dasz z siebie wszystkiego na siłowni. A o konsekwencjach braku snu dla twojego samopoczucia chyba nie trzeba wspominać. Pomijając już kwestie zdrowotne, będąc niewyspanym po prostu trudno zmotywować się do czegokolwiek.

Nie powinniśmy zatem postrzegać snu jako bezproduktywnego zajęcia. Bez niego nic nam... z pozostałych ⅔ życia.

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jakie środki higieniczne na nietrzymanie moczu wybierasz najczęściej:

  Wkładki anatomiczne

  Majtki chłonne

  Pieluchomajtki

  Podkłady na łóżko

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!