Jedzeniem pokonaj samopoczucie


 
Starszy niż rok
Masz problem z depresją, samopoczuciem? Chcesz też zadbać o dietę, ale każda próba kończy się nieefektywnie? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek!

Ty jesz, a Twoje ciało wydala. Jak być pewnym, że do organizmu zostają wchłonięte tylko najpotrzebniejsze substancje? Nie ma innego sposobu jak tylko dbać o to, co się je. Dodatkowo, gdy dopadło Cię zaburzenie afektywne dwubiegunowe*, możesz z min walczyć właśnie dietą. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik – co jeść i czego nie jeść w okresie depresji.

Zaburzenie afektywne dwubiegunowe to rodzaj zaburzeń psychicznych. Diagnozuje się je w przypadku wystąpienia hipomanii, manii lub jednej z nich w połączeniu z depresją. Powszechnie nazywa się te zaburzenia maniakalno-depresyjnymi.

Kiedy jeść?

Tak samo ważne jak to co jesz, jest - kiedy jesz. Czy zauważyłeś jak się czujesz po zjedzonym dużym obiedzie lub kolacji? Tak. Słabo. A to dlatego, że Twój organizm wykorzystuje energię do trawienia, zamiast do wspierania reszty ciała. Najprostszym sposobem jest unikanie spożywania dużych porcji jedzenia na raz. Zamiast jednego dużego obiadu, zjedz dwa mniejsze posiłki. Zapewni to Twojemu ciału regularne dostawy kalorii i pomoże schudnąć.

Unikaj żywności przetworzonej

Wizyty w fast foodach mogą być pocieszające i mogą nieść ukojenie w trakcie jedzenia, ale z pewnością nie dostarczą one potrzebnych Twojemu organizmowi substancji odżywczych. Pisząc o przetworzonej żywności mamy na myśli także żywność z puszek, słodycze, żywność gotową – pakowaną.

Jedz świeże

Świeże jedzenie zawiera najwięcej potrzebnych Ci składników odżywczych – w przeciwieństwie do przetworzonej żywności. Świeże produkty są też łatwiejsze do strawienia dla Twojego organizmu. Dlatego jedz tylko sezonowe owoce – dla pewności, że dojrzewały na drzewie, a nie w ciężarówce. Najlepszym miejscem do takich zakupów są bazary.

Unikaj kofeiny

To może wydać Ci się dziwne, ale kofeina może powodować też uczucie zmęczenia. Oczywiście pierwsze łyki dają „kopa”, ale to co gorsze przychodzi później. Ograniczanie kofeiny stabilizuje poziom energii, dzięki czemu powinieneś czuć się lepiej.

Chude białka

Lubisz smak czerwonego mięsa, prawda? Ale jego strawienie wyciągnie z Ciebie więcej energii niż dostarczy. Jedz chude mięsa – np. kurczaka i ryby. Zapewnisz swojemu ciału pożyteczne białko. Dla zmaksymalizowania korzyści – wybierz ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega – 3 (np. łosoś).

Zobacz: W jaki sposób jedzenie wpływa na zmęczenie

Pieczywo – tylko pełnoziarniste

Rafinowane węglowodany, takie jak cukry i biała mąka, są obecne w wielu produktach, które jemy. Niestety, nie dostarczają nam one potrzebnych substancji. Dlatego, wybierając pieczywo, sięgaj po to z ziarnami. W ziarnach znajduje się wiele dobrych składników podnoszących poziom energii. Cukier jest bezużyteczny.

Orzechy

Jeśli cały dzień będziesz unikał żywności przetworzonej, będziesz też potrzebował zdrowej przekąski. Orzechy są do tego wyśmienite. Najwięcej energii dostarczą Ci migdały, orzechy brazylijskie, orzechy nerkowca, orzechy laskowe, pekan i orzechy włoskie. Tylko nie sięgaj po orzeszki solone!

Suplementy diety

Jeżeli nie wszystkie potrzebne organizmowi substancje dostarczasz mu z dietą – pomyśl o suplementach. Mogą dostarczyć brakujących witamin. Musisz jednak uważać co i ile przyjmujesz. Warto o tym porozmawiać z lekarzem.

Woda

Twój organizm potrzebuje dużo wody. Nie zawsze musisz wypijać dokładnie 8 szklanek dziennie. Ulgę Twojemu ciału z pewnością przyniesie zamienienie napojów gazowanych i kawy na wodę. Poczujesz się lepiej zanim się zorientujesz.

szo

Źródło: Medme.pl

Czytaj też: Zdrowe jedzenie na zamówienie