Jesienna zupa. 5 pysznych i zdrowych inspiracji

Starszy niż rok
Jesień obfituje w smaki i kolory, których próżno szukać w innych porach roku. To bogactwo bakłażanów, dyni, grzybów… Tylko jak to wszystko wykorzystać? Mam dla Ciebie odpowiedź - przygotuj zupę!

O tym, że zupy stanowią cudowny posiłek, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Sycą, nawadniają, rozgrzewają, stanowią doskonałe źródło witamin i składników odżywczych, a na dodatek świetnie smakują! 

Sprawdź także: Jesienne zupy rozgrzewające

Oto 5 pomysłów na wyciągnięcie z darów jesieni wszystkiego tego, co najcenniejsze:

1. Krem z pieczonych buraków

Buraki to prawdziwy cud natury. Działają przeciwstarzeniowo, przeciwnowotworowo, pomagają walczyć z anemią a do tego są doskonałym źródłem takich składników jak m.in. żelazo, wapń, magnez, potas i kwas foliowy, żeby wymienić tylko niektóre.

Jak przygotować pełnowartościową zupę z buraka?

Buraki umyj, pokrój na drobniejsze kawałki, zawiń w folię i piecz w ok. 180-200 stopniach aż zmiękną. Na niewielkiej ilości oleju podsmaż posiekaną cebulę, dodaj upieczone buraki, zalej bulionem.  Po zagotowaniu zmiksuj na krem, dodaj odrobinę jogurtu naturalnego, sera koziego lub feta i gotowe!

2. Zupa z orzechów włoskich

Orzechy włoskie to jedne z najzdrowszych orzechów. Zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe, dzięki czemu pozytywnie wpływają m.in. na pracę mózgu i na układ krążenia. Sezon na świeże orzechy włoskie w pełni. Zatem… ugotujmy z nich zupę:

20 dag orzechów włoskich posiekać i podprażyć na suchej patelni.  Gdy zaczną wydzielać aromat, zalać je szklanką bulionu. Zagotować, a następnie gotować pozostawić na małym ogniu ok. 5 minut, po czym zmiksować na krem. Dolać jeszcze 2 szklanki bulionu. Żółtko jaja utrzeć z jogurtem naturalnym lub mlekiem i powoli dodać do zupy, tak aby żółtko się nie ścięło. Doprawić do smaku odrobiną soli, pieprzu i ewentualnie cukru.

Czytaj też: Jesienna dieta

3. Zupa dyniowa

Oczywiście nie mogło zabraknąć jej w tym zestawieniu. Dynia to królowa jesieni. Pyszna, pełna beta karotenu, niskokaloryczna. Jak zrobić najprostszą zupę dyniową?

Cebulę podsmaż na oliwie razem z odrobiną startego imbiru. Dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek, przesmaż przez chwilę, a następnie dorzuć kawałki pokrojonej dyni. Zalej bulionem i gotuj do miękkości. Następnie zmiksuj zupę i dopraw do smaku wedle uznania.

4. Zupa z podgrzybków

Wykorzystaj dary lasu, żeby się rozgrzać i nasycić. Grzyby są źródłem białka, zawierają także m.in. witaminy A, B1 i B2. Po rodzinnej wyprawie na grzyby, ugotujcie więc razem pyszny obiad.

Jak łatwo to zrobić?

Grzyby dokładnie opłucz i podgotuj. Wywar wlej do bulionu, a pokrojone grzyby podsmaż na oliwie z pokrojoną w kostkę cebulką. Następnie dodaj je do bulionu z wywarem grzybowym.
Zabiel jogurtem naturalnym, przypraw do smaku solą, pieprzem i posiekaną natką pietruszki.

5. Zupa śliwkowa

A na deser, drodzy Państwo coś absolutnie niesamowitego. Bo dlaczego nie wykorzystać jesiennych węgierek do stworzenia pysznej zupy? Zatem:

Do garnka wlewamy lampkę czerwonego wytrawnego wina, dodajemy 2 łyżki miodu, szczyptę cynamonu, 2 łyżki cukru i 2-3 goździki. Po zagotowaniu dodajemy wydrylowane śliwki (ok. 1kg) i zalewamy je wodą, tak aby przykryła owoce. Całość gotujemy ok. 15 minut na małym ogniu a następnie miksujemy.

Czytaj też: Zdrowe zupy z różnych zakątków świata

 

Magdalena Olańska - dietetyk, diet coach, kognitywistka. Może pochwalić się szerokim i różnorodnym doświadczeniem zawodowym. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach, m.in. na Uniwersytecie w Walencji, gdzie wraz z grupą naukowców z różnych krajów prowadziła badania dotyczące żywności funkcjonalnej. Uczestniczka konferencji, propagatorka zdrowego odżywiania. Brała udział w programach organizowanych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki (m.in. "Mądre żywienie, zdrowe pokolenie", czy "1000 wizyt dla serca"). Obecnie zawodowo zajmuje się pomocą osobom z problemami żywieniowymi.

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA