Jeszcze wakacje, ale Ty już pomyśl o jesieni i o odporności swojego dziecka

Lato to czas, kiedy nasze dzieci są okazami zdrowia, ale gdy tylko przychodzi jesień, zaczyna się kaszel i katar. Układ immunologiczny dziecka kształtuje się do 12. roku życia. Ten czas powinien być okresem ochronnym dla organizmu naszej pociechy. Stosowanie antybiotyków i szczepień to ostateczność. Warto zastąpić je pigułką zdrowia, jaką jest dobra dieta.

Flora bakteryjna układu pokarmowego jest sprzymierzeńcem prawidłowego funkcjonowania systemu immunologicznego. Chcąc wzmocnić odporność poprzez stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety, musimy pamiętać o niezbędnych składnikach, które powinny się w niej znaleźć.

Czytaj ponadto: Jak wzmocnić swoją odporność?

Algi morskie

Warto zadbać o prawidłową podaż tego ważnego składnika już od pierwszych dni życia dziecka. Najzdrowszym i najczystszym jego źródłem są algi morskie. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) potwierdził bezpieczeństwo ich stosowania. Badania kliniczne przeprowadzone przez Zakład Dietetyki i Żywienia, University of Kansas Medical Center, z udziałem niemowląt i dzieci pokazują, że podaż DHA z alg przez 60 dni zmniejsza ryzyko zachorowania na infekcje górnych dróg oddechowych aż o 62%.

Eksperci z różnych środowisk medycznych w Stanach Zjednoczonych (m.in. Retina Foundation of the Southwest, Dallas i Department of Ophthalmology, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, TX,) przeprowadzili badania na grupie dzieci, którym od 5. dnia życia do 1. roku życia podawano mieszankę mleczną z DHA z alg. Wyniki pokazały, że dzięki codziennej suplementacji DHA z alg ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych w pierwszych trzech latach życia spadało aż o 78%, świszczącego oddechu i astmy o 68%, a alergii o 72%.

Czytaj też: Dieta wzmacniająca odporność

Nie zapomnij o:

Witamina D, którą najlepiej czerpać z niektórych ryb (łosoś, dorsz, tuńczyk i inne) oraz serów czy żółtek jaj, korzystnie wpływa na zdrowie, wzmacnia naturalną odporność, zmniejsza ryzyko zachorowań, zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój układu kostnego.

Witamina C obecna w owocach dzikiej róży, natce pietruszki, czarnej porzeczce i czerwonej papryce pozytywnie wpływa na organizm i wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Wzmacnia naczynia krwionośne oraz wspomaga wchłanianie wielu ważnych pierwiastków, m.in. żelaza.

Naturalny miód to cenny składnik odżywczy. Zawiera substancje, które wpływają na wzmocnienie organizmu. Działa antybakteryjnie i kojąco oraz wspiera procesy regeneracyjne organizmu. Jest pomocny w leczeniu chorób skóry oraz radzeniu sobie z dolegliwościami ze strony układy pokarmowego.

Ochrona dzieci przed chorobami to także dbałość o unikanie przegrzania (wystarczy odpowiednia grubość ubrania) lub wychłodzenia (zabezpieczając dziecko dodatkowym kocem) podczas spacerów. Aby uniknąć przedostania się do buzi dziecka zarazków, trzeba wyrabiać w nim nawyk mycia rąk - przed posiłkiem, po przyjściu ze spaceru czy wyjściu z toalety.

Sen odgrywa dużą rolę w walce z bakteriami i wirusami. Stałe pory zasypiania oraz odpowiednia ilość snu wzmacniają organizm. Kształtowanie optymalnej odporności już od najmłodszych lat gwarantuje mniejszą podatność na choroby w dorosłym życiu. Warto rozpatrywać ten proces perspektywicznie i pamiętać, że zdrowie naszej pociechy jest najlepszą inwestycją w jej przyszłość.

Czytaj też: Hartowanie ciała. Sposób na odporność zimą

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA