Joga dla dzieci i kobiet w ciąży


 
Starszy niż rok
Joga ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Z jej dobrodziejstwa mogą korzystać także dzieci i kobiety w ciąży.

Joga dla dzieci

Joga może być praktykowana przez dzieci w wieku szkolnym. Są one pełne energii, lubią ruch i różnorodność, którą dają asany. Zajęcia różnią się od ćwiczeń dla dorosłych, muszą być dopasowane do psychiki i charakteru dziecka. Początkowo zajęcia prowadzone są dynamicznie, zaś stopniowo naucza się dokładności i poprawności. Program powinien być dopasowany indywidualnie do każdego dziecka. Zaczyna się zawsze od najprostszych pozycji i z czasem różnicuje się program nauczania.

Ogromną rolę odgrywa nauczyciel, który ma za zadanie zainteresować dziecko, zbudzić w nim chęć do nauki i nauczyć koncentracji. Powinien pokazywać, w  jaki sposób prawidłowo wykonuje się dane ćwiczenie, ponieważ dzieci uczą się najczęściej przez patrzenie i  naśladowanie. Dzięki określonym pozycjom dziecko zyskuje radość z samego ćwiczenia.

Zobacz wideo: Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Poprawnie rozwija się fizycznie: ma odpowiednią postawę ciała, kręgosłup, mięśnie i stawy zostają wzmocnione, poprawia się krążenie krwi. Poza tym joga wzmacnia u dziecka układ odpornościowy, poprawia koncentrację oraz zmysł równowagi i koordynacji ruchu. Ważnym efektem ćwiczeń jest umiejętność poprawnego oddychania, co skutkuje prawidłowym rozwojem dziecka.

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

Joga dla kobiet w ciąży

Ciąża jest najpiękniejszym czasem w życiu każdej kobiety. Niestety posiada także skutki uboczne. Zwiększona masa ciała obciąża kręgosłup i stawy, rozrastająca się macica uciska inne narządy wewnętrzne oraz skóra ulega ogromnemu rozciągnięciu. Do tego dochodzą jeszcze wahania nastroju wywołane zmianami hormonalnymi. Warto więc w tym pięknym okresie praktykować ćwiczenia, które przygotują nasze ciało na większy ciężar.

Zobacz: Czystek dla kobiet w ciąży. Czy można pić czystek w ciąży?

Zestaw ćwiczeń musi być dobrany przez specjalistę odpowiednio do każdej kobiety w ciąży. Praktyka jogi zapewnia dobry dopływ tlenu do płodu, z kolei kobiecie odciąża serce, reguluje ciśnienie krwi oraz proces trawienia. Przyszła mama w spokoju może cieszyć się z nadchodzącego życia. Po porodzie organizm szybciej się odnawia. Niektóre badania potwierdzają, że dzieci kobiet praktykujących jogę szybciej się rozwijają, są bardziej opanowane i samodzielne.

Czy wiesz, że: Joga łagodzi objawy menopauzy

Porady praktyczne

  • Mata - przed rozpoczęciem swojej przygody z asanami warto zaopatrzyć się w matę do jogi. Mają one właściwości antypoślizgowe, które zapewniają bezpieczeństwo podczas ćwiczeń. Na rynku znajdziemy wiele rodzajów i odmian syntetycznych mat, które różnią się grubością, długością, fakturą, kolorem, wytrzymałością oraz ceną. Najważniejszym wyznacznikiem jakości maty są jej parametry antypoślizgowe. Aby wybrać dobrą matę, warto poprosić o pomoc osoby, która się na tym zna. Jeżeli chodzi o wymiary, mata standardowa ma 175-180 cm długości, dla osób wyższych (powyżej 180 cm wzrostu) powinna być dłuższa. Grubsze maty są przeważnie droższe, ale wygodniejsze, cieńsze są lżejsze i  tańsze. Za dobrą matę zapłacimy w granicach 70-190 zł.
  • Inne pomoce - dodatkowe przyrządy do jogi nie są wymagane podczas ćwiczeń, ale pomagają w wykonywaniu niektórych pozycji. Pomoce są bardzo różne: są to paski, krzesła, stoliki, koce, jaśki, liny. Występują także specjalistyczne pomoce, takie jak: tresler (do pozycji stojących i wygięć do tyłu), wałki pod kręgosłup, kostki i inne. Niektóre przyrządy są konieczne do wykonania danego ćwiczenia, ze względu na określoną figurę czy możliwości. Celem jednak ćwiczenia jest wykonywanie pozycji klasycznych bez użycia pomocy.
  • Strój – nie ma określonego, z  góry nałożonego obowiązku konkretnego ubioru. Ważne jest, aby strój był wygodny, nie krępował ruchów i był wykonany z bawełny. Najlepiej wybrać tradycyjny dres lub legginsy, do tego koszulkę na ramiączka lub z krótkim rękawem. Buty nie są potrzebne, gdyż ćwiczy się boso. Można jedynie zaopatrzyć się w klapki do przejścia z szatni do sali ćwiczeń.
  • Wybór miejsca – jogę możemy praktykować w szkole, w  fitness klubie lub indywidualnie pod okiem instruktora. Wybierając miejsce warto zwrócić uwagę na dyplomowanych nauczycieli. Powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz predyspozycje. Weryfikacja następuje przy osobistym spotkaniu na pierwszych zajęciach.

Sprawdź: Ból i leczenie zębów w ciąży - bezpieczeństwo przede wszystkim

Inne ważne elementy to wyposażenie sali, jej powierzchnia, liczba uczestników, wentylacja itp.

  • Ceny – są różne w zależności od danej szkoły, jej prestiżu, tradycji i proponowanej jakości usług. Dla początkujących proponuje się około 3-miesięczną praktykę. Cena pojedyńczych zajęć to wydatek ok. 30-50 zł. Większość szkół i fitness klubów proponuje promocyjne karnety miesięczne za ok. 150-300 zł (zajęcia 2 razy w  tygodniu).
  • Jogę ćwiczy się o pustym żołądku. Ostatni posiłek należy spożyć 2-3 godziny przed ćwiczeniami. Po zajęciach trzeba powstrzymać się od jedzenia przez co najmniej pół godziny.
  • Przed zajęciami nie zaleca się korzystania z solarium czy sauny.
  • Warto przyjść ok. 15 minut przed rozpoczęciem zajęć – ten czas wykorzystuje się na przebranie, sprawy formalne, i ewentualne pytania.
  • Podczas zajęć nie wolno prowadzić rozmów z innymi uczestnikami. Joga polega na wsłuchaniu się w swoje wnętrze.

Joga jest świetną propozycją dla zabieganych, rozkojarzonych, niepewnych siebie i zagubionych ludzi. Nie jest obowiązkiem, ale przyjemnością, która kształtuje nasze ciało oraz wnętrze.

Czytaj więcej: Joga - harmonia duszy i ciała

Zobacz: Wirus HPV a ciąża. Co trzeba wiedzieć?