Joga dla dzieci i kobiet w ciąży

Joga ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Z jej dobrodziejstwa mogą korzystać także dzieci i kobiety w ciąży.

Joga dla dzieci

Joga może być praktykowana przez dzieci w wieku szkolnym. Są one pełne energii, lubią ruch i różnorodność, którą dają asany. Zajęcia różnią się od ćwiczeń dla dorosłych, muszą być dopasowane do psychiki i charakteru dziecka. Początkowo zajęcia prowadzone są dynamicznie, zaś stopniowo naucza się dokładności i poprawności. Program powinien być dopasowany indywidualnie do każdego dziecka. Zaczyna się zawsze od najprostszych pozycji i z czasem różnicuje się program nauczania.

Ogromną rolę odgrywa nauczyciel, który ma za zadanie zainteresować dziecko, zbudzić w nim chęć do nauki i nauczyć koncentracji. Powinien pokazywać, w  jaki sposób prawidłowo wykonuje się dane ćwiczenie, ponieważ dzieci uczą się najczęściej przez patrzenie i  naśladowanie. Dzięki określonym pozycjom dziecko zyskuje radość z samego ćwiczenia.

Zobacz wideo: Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Poprawnie rozwija się fizycznie: ma odpowiednią postawę ciała, kręgosłup, mięśnie i stawy zostają wzmocnione, poprawia się krążenie krwi. Poza tym joga wzmacnia u dziecka układ odpornościowy, poprawia koncentrację oraz zmysł równowagi i koordynacji ruchu. Ważnym efektem ćwiczeń jest umiejętność poprawnego oddychania, co skutkuje prawidłowym rozwojem dziecka.

Internetowa Szkoła Rodzenia MedMe.pl

Joga dla kobiet w ciąży

Ciąża jest najpiękniejszym czasem w życiu każdej kobiety. Niestety posiada także skutki uboczne. Zwiększona masa ciała obciąża kręgosłup i stawy, rozrastająca się macica uciska inne narządy wewnętrzne oraz skóra ulega ogromnemu rozciągnięciu. Do tego dochodzą jeszcze wahania nastroju wywołane zmianami hormonalnymi. Warto więc w tym pięknym okresie praktykować ćwiczenia, które przygotują nasze ciało na większy ciężar.

Zobacz: Czystek dla kobiet w ciąży. Czy można pić czystek w ciąży?

Zestaw ćwiczeń musi być dobrany przez specjalistę odpowiednio do każdej kobiety w ciąży. Praktyka jogi zapewnia dobry dopływ tlenu do płodu, z kolei kobiecie odciąża serce, reguluje ciśnienie krwi oraz proces trawienia. Przyszła mama w spokoju może cieszyć się z nadchodzącego życia. Po porodzie organizm szybciej się odnawia. Niektóre badania potwierdzają, że dzieci kobiet praktykujących jogę szybciej się rozwijają, są bardziej opanowane i samodzielne.

Czy wiesz, że: Joga łagodzi objawy menopauzy

Porady praktyczne

  • Mata - przed rozpoczęciem swojej przygody z asanami warto zaopatrzyć się w matę do jogi. Mają one właściwości antypoślizgowe, które zapewniają bezpieczeństwo podczas ćwiczeń. Na rynku znajdziemy wiele rodzajów i odmian syntetycznych mat, które różnią się grubością, długością, fakturą, kolorem, wytrzymałością oraz ceną. Najważniejszym wyznacznikiem jakości maty są jej parametry antypoślizgowe. Aby wybrać dobrą matę, warto poprosić o pomoc osoby, która się na tym zna. Jeżeli chodzi o wymiary, mata standardowa ma 175-180 cm długości, dla osób wyższych (powyżej 180 cm wzrostu) powinna być dłuższa. Grubsze maty są przeważnie droższe, ale wygodniejsze, cieńsze są lżejsze i  tańsze. Za dobrą matę zapłacimy w granicach 70-190 zł.
  • Inne pomoce - dodatkowe przyrządy do jogi nie są wymagane podczas ćwiczeń, ale pomagają w wykonywaniu niektórych pozycji. Pomoce są bardzo różne: są to paski, krzesła, stoliki, koce, jaśki, liny. Występują także specjalistyczne pomoce, takie jak: tresler (do pozycji stojących i wygięć do tyłu), wałki pod kręgosłup, kostki i inne. Niektóre przyrządy są konieczne do wykonania danego ćwiczenia, ze względu na określoną figurę czy możliwości. Celem jednak ćwiczenia jest wykonywanie pozycji klasycznych bez użycia pomocy.
  • Strój – nie ma określonego, z  góry nałożonego obowiązku konkretnego ubioru. Ważne jest, aby strój był wygodny, nie krępował ruchów i był wykonany z bawełny. Najlepiej wybrać tradycyjny dres lub legginsy, do tego koszulkę na ramiączka lub z krótkim rękawem. Buty nie są potrzebne, gdyż ćwiczy się boso. Można jedynie zaopatrzyć się w klapki do przejścia z szatni do sali ćwiczeń.
  • Wybór miejsca – jogę możemy praktykować w szkole, w  fitness klubie lub indywidualnie pod okiem instruktora. Wybierając miejsce warto zwrócić uwagę na dyplomowanych nauczycieli. Powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz predyspozycje. Weryfikacja następuje przy osobistym spotkaniu na pierwszych zajęciach.

Sprawdź: Ból i leczenie zębów w ciąży - bezpieczeństwo przede wszystkim

Inne ważne elementy to wyposażenie sali, jej powierzchnia, liczba uczestników, wentylacja itp.

  • Ceny – są różne w zależności od danej szkoły, jej prestiżu, tradycji i proponowanej jakości usług. Dla początkujących proponuje się około 3-miesięczną praktykę. Cena pojedyńczych zajęć to wydatek ok. 30-50 zł. Większość szkół i fitness klubów proponuje promocyjne karnety miesięczne za ok. 150-300 zł (zajęcia 2 razy w  tygodniu).
  • Jogę ćwiczy się o pustym żołądku. Ostatni posiłek należy spożyć 2-3 godziny przed ćwiczeniami. Po zajęciach trzeba powstrzymać się od jedzenia przez co najmniej pół godziny.
  • Przed zajęciami nie zaleca się korzystania z solarium czy sauny.
  • Warto przyjść ok. 15 minut przed rozpoczęciem zajęć – ten czas wykorzystuje się na przebranie, sprawy formalne, i ewentualne pytania.
  • Podczas zajęć nie wolno prowadzić rozmów z innymi uczestnikami. Joga polega na wsłuchaniu się w swoje wnętrze.

Joga jest świetną propozycją dla zabieganych, rozkojarzonych, niepewnych siebie i zagubionych ludzi. Nie jest obowiązkiem, ale przyjemnością, która kształtuje nasze ciało oraz wnętrze.

Czytaj więcej: Joga - harmonia duszy i ciała

Zobacz: Wirus HPV a ciąża. Co trzeba wiedzieć?

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Czy według Ciebie bankowanie krwi pępowinowej to dobra inwestycja?

  Tak. Jej późniejsze wykorzystanie może uratować życie.

  Nie sądzę, ale na wszelki wypadek warto się zabezpieczyć.

  Nie. Uważam, że nie zostanie wykorzystana.

Patronem sondy jest Polski Bank Komórek Macierzystych

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA