Joga - harmonia duszy i ciała

Starszy niż rok

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Pozycje, które wzmacniają nasze zdrowie i sprawność fizyczną nazywają się asany. Istnieje wiele rodzajów asan, wiele z nich jest zaczerpniętych z naturalnych pozycji i ruchów zwierząt.

Spis treści

Przy systematycznym powtarzaniu pozycji na widoczne efekty nie trzeba długo czekać. Przede wszystkim asany mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie fizyczne:

  • pozytywnie wpływają na siłę mięśni i ścięgien,
  • poprawiają funkcjonowanie układu krwionośnego oraz systemu limfatycznego,
  • wzmacniają i równoważą system nerwowy,
  • uelastyczniają kręgosłup,
  • wzmacniają system odpornościowy,
  • oczyszczają skórę.

Czy wiesz, że: Joga łagodzi objawy menopauzy

  • dają relaks i odpoczynek,
  • opanowanie, wewnętrzny spokój,
  • prowadzą do równowagi i harmonii,
  • osobom znerwicowanym dają uspokojenie, zaś w stanach depresji dodają energii.

Odpowiednie pozycje:

Postawa stojąca – zalecana jest na poziomie początkującym. Pozytywnie wpływa na wzmocnienie całego ciała, koryguje wady i płaskostopie, uczy równowagi oraz sprawia, że ciało staje się bardziej elastyczne. Opanowanie tej postawy jest podstawą przy dalszym ćwiczeniu.

Postawa relaksowa – daje wypoczynek fizyczny i psychiczny, odrywa od codziennych problemów i pomaga w zregenerowaniu sił.
Skłony do przodu – rozciągają mięśnie oraz ścięgna, wzmacniają mięśnie brzucha i pleców. Dobrze wpływają na niestrawność i pobudzają proces trawienia.

Wygięcia do tyłu – są to pozycje energiczne, dające pobudzenie oraz chęć do życia. Wykształcają w  nas zaufanie do samych siebie oraz przezwyciężanie strachu.

Skręty – mają świetny wpływ na kręgosłup, polecane są dla tych, którzy prowadzą siedzący tryb życia lub cierpią na artretyzm. Uelastyczniają plecy, kolana i barki. Wskutek określonych pozycji znikają bóle kręgosłupa i bioder oraz zostają wzmocnione mięśnie szyi. Niektóre postawy są dobrą propozycją dla cierpiących na niewydolność wątroby, trzustki czy śledziony.

Pozycje odwrócone – są zaawansowane i przeważnie polegają na staniu na głowie. Występują różne poziomy trudności, które są dobierane indywidualnie. Efektem systematycznych ćwiczeń jest odmłodzenie ciała oraz wzmocnienie organizmu. Wykształcają równowagę oraz stabilność, także emocjonalną. Uelastyczniają kręgosłup i poszczególne partie mięśni, a także zwiększają krążenie krwi.

Ćwiczenia wykonuje się powoli, niejako przemyślając każdy ruch i oddech. Nie dają uczucia zmęczenia, wręcz przeciwnie, ciało jest wypoczęte i przepełnione energią. Aby poszczególne pozycje efektywnie wpływały na nasz organizm muszą być poukładane w odpowiednie zestawy, dopasowane do konkretnej osoby. Bierze się pod uwagę przede wszystkim wiek, płeć, stan zdrowia, kondycję fizyczną oraz samopoczucie. Dlatego program ćwiczeń powinien być prowadzony pod okiem specjalisty.

Oddech

Drugim elementem składowym hatha jogi jest ćwiczenie oddechu. Odgrywa on bardzo ważną rolę podczas ćwiczeń fizycznych. Wiele ludzi ma problemy z prawidłowym oddychaniem. Nieświadomie spłycamy nasz oddech, co powoduje niedotlenienie organizmu i w konsekwencji problemy ze zdrowiem. Joga pozwala w sposób świadomy i kontrolowany ćwiczyć oddech.

Głównym efektem jest oczyszczenie mózgu i ciała z toksyn. Na gruncie psychicznym człowiek zaczyna panować nad swoimi emocjami oraz potrafi wsłuchać się w siebie samego. Ćwiczenia oddechowe pomagają również tym, którzy chorują na astmę lub zapalenie oskrzeli. W ćwiczeniu jogi bardzo ważna jest koordynacja ćwiczeń fizycznych i oddechowych. W momencie wdechu stosuje się ruchy rozszerzające klatkę piersiową i brzuch, natomiast przy wydechu te, które je zwężają.

Hatha joga jest przeznaczona z  zasady dla każdego człowieka. W zależności od potrzeb daje imponujące efekty. Ćwiczenia fizyczne wzmacniają ciało fizycznie, zwiększają naszą odporność, dają siłę oraz równowagę. Joga pomaga w walce z bólem głowy, stawów, a  także skutecznie zwalcza nadwagę. Pozytywnie wpływa na układ nerwowy i krwionośny.

Opanowany i świadomy oddech nie tylko dotlenia nasze komórki, ale przede wszystkim wpływa na pracę serca. Badania wykazują, że joga łagodzi objawy astmy, zmniejsza ciśnienie krwi oraz pomaga w  czasie menopauzy. Z  kolei efektów na poziomie psychiki człowieka trudno jest zliczyć: wewnętrzna harmonia i spokój, redukcja stresu, opanowanie, kontrola nad zmysłami, poznanie własnego ciała itd.

Czym jest joga?

Joga jest systemem, który obejmuje całość zagadnień związanych z  człowiekiem i jego prawidłowym funkcjonowaniem. Więcej: Czym jest joga?

Podstawową formą pozyskania energii potrzebnej do odpowiedniego działania jest jedzenie. To, co jemy, wpływa nie tylko na nasz wygląd zewnętrzny, ale także na samopoczucie i postrzeganie siebie.

Dzięki temu możemy niejako doładować nasze „akumulatory”. Podstawową zasadą jest wybieranie zdrowych potraw, które będą urozmaicały nasz posiłek. Powinny być to dania proste, nietłuste, bogate w witaminy i węglowodany. Nasz posiłek jest nie tylko przeżuwany, ale i przeżywany. Bardzo istotne jest przeżuwanie jedzenia powoli, gdyż wtedy wytwarza się ślina rozpuszczająca pożywienie.

Trzymając jedzenie dłużej w jamie ustnej przybiera ono temperaturę ciała. Dzięki spokojnemu jedzeniu skrobia zamienia się w cukier, zaś jelita bez problemu mogą strawić małe kawałki połykanego jedzenia. Nie można przesadzać ze słodyczami, które powodują uczucie ciężkości i lenistwa. Warto postawić na wszelkiego rodzaju owoce, warzywa, ryby oraz produkty białkowe.

Woda jest niezbędnym produktem naszego organizmu. Potrzebujemy jej do życia, jest niezbędna do prawidłowego krążenia krwi, oczyszcza jelita z nieczystości oraz zmniejsza metabolizm. Powinno się wypijać około 8-10 szklanek wody dziennie. Obowiązuje zasada taka sama, jak w jedzeniu: mniej, ale częściej. Zaleca się wypijanie szklanki wody zaraz po przebudzeniu i przed snem.

Czytaj: Joga dla dzieci i kobiet w ciąży

Pytanie: Jak często sprawdzasz swój poziom cukru?

  Kontroluję go regularnie

  Sprawdzam, przy okazji innych badań/zabiegów

  Zdarzyło mi się raz może dwa

  Nigdy nie sprawdzałem/łam